آقامیری: تحریم ۱۰ ساله دانشگاه شهید بهشتی پایان یافت

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: ۲۰ روز است که تحریم ۱۰ ساله این دانشگاه پایان یافته است و دیگر مشکلی به نام تحریم نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه علم آموزش ایرنا، سید محمودرضا آقامیری روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: وقتی این دوره به اتمام رسیده است و دیگر مشکل تحریم وجود ندارد، با این دانشگاه نیز باید مانند سایر دانشگاه ها برخورد شود.

هیچ دانشجویی به دلیل مسائل سیاسی از تحصیل بازنماند

آقامیری در بخش دیگری از صحبت های خود، به موضوع دانشجویان این دانشگاه اشاره کرد و گفت: هیچ دانشجویی از سال گذشته به خاطر مسائل سیاسی از تحصیل و درس بازنمانده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی در حوزه‌های علوم انسانی، مهندسی، حقوقی مشغول تحصیل هستند، افزود: این دانشگاه دارای ۱۰ پژوهشگده و ۲۰ دانشکده فعال است و امسال قرار است سه دانشکده دیگر به آن اضافه می‌شود.

آقامیری درباره تحریم دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: ۱۰ سال تحریم این دانشگاه تمام شده است. البته تحریم روی فعالیت‌های دانشگاه تاثیر خاصی نداشته است، فقط برای بعضی از اعضای هیات علمی مشکلاتی پیش آورد به طوری که نتوانستند مقالاتشان را در نشریات بین‌المللی منتشر کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی دانشگاهی جامع است و در رتبه بندی های جهانی حضور دارد، افزود: هم اکنون چهار پردیس ولنجک، عباس پور که پردیس فنی مهندسی است، در شهر زیرآب که پردیس علوم طبیعی و مطالعات محیطی است و پردیس اکباتان این دانشگاه نیز در این زمینه فعال هستند.

آقامیری با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار دانشجو در رشته های علوم انسانی، هنر و مهندسی داریم، اظهار داشت: در رشته‌های حقوق، معماری و اقتصاد سرآمدیم و در رشته‌های علوم پایه نیز سعی کردیم جایگاهی ویژه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی ۱۰ پژوهشکده دارد که برخی در ایران منحصر به فرد هستند، ادامه داد: دانشکده هسته ای ما تنها دانشکده هسته ای در منطقه آسیا و اقیانوسیه است و پژوهشکده لیزر این دانشگاه نیز بسیار پیشرفته و پیشتاز است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سال گذشته برنامه تحولی را در ۶ هدف تنظیم کردیم، گفت: اعتلای اخلاق حرفه ای، بالندگی فرهنگی، گسترش مرجعیت آموزشی در سطح ملی، سرآمدی در آموزش های تخصصی، پژوهشی و فناوری تقاضامحور، گسترش مرجعیت علمی در علوم و فناوری در مرز دانش، افزایش خوداتکایی و هوشمندی سازمانی، توسعه دیپلماسی علمی و فعالیت بین المللی و ارتقای جایگاه جهانی دانشگاه راهبردهایی تنظیم شده برای تحول دانشگاه و حرکت به سوی تحقق سند تحول است.

آقامیری در ادامه گفت: سال گذشته فضای دانشگاه با التهاب روبه‌رو بود اگرچه حجم آن کم بود اما تمرکز دانشگاهی ما را به هم ریخت. امسال سعی کردیم دانشگاه را آرام و با شرایط عادی آغاز کنیم.

وی افزود: فعالیت‌های پژوهشی ما قابل قبول است و نسبت تعداد مقالات ما امسال نسبت به سال‌های گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته به طوری که در سال ۱۴۰۱ دو هزار و ۳۲ مقاله بین المللی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس داشتیم و امسال هم تاکنون به ۱۷۹۱ رسیده است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: در زمینه تولید علم به زبان فارسی که تاکید رهبر انقلاب است نیز تلاش کرده ایم و تلاش برای تبدیل شدن زبان فارسی به عنوان پایگاه علمی جهان ادامه دارد.

آقامیری خاطرنشان کرد: امسال دانشجویان خوابگاهی بدون مشکل، قبل از ورود به تهران خوابگاه داشتند و در بدو ورود در خوابگاه های تعیین شده مستقر شدند.

بزرگ ترین مرکز فناوری در دانشگاه شهید بهشتی ایجاد شده است

وی با بیان اینکه فعالیت های مربوط به فناوری و پارک علم و فناوری دانشگاه بسیار قوی است، اظهار داشت: ۳۵ شرکت در پارک علم و فناوری و ۵۰ شرکت در مرکز رشد مستقرند، در هر دانشکده مرکز نوآوری تشکیل شده که ۴۱ شرکت در آنها مستقر شدند، ۳۳ شرکت خلاق و دانش بنیان داریم که در مجموع ۱۵۹ شرکت در پارک علم و فناوری و مرکز رشد و نوآوری در دانشگاه مستقر هستند و ۱۵۸۹ نفر در این شرکت ها مشغول به کار هستند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه بزرگ ترین مرکز فناوری در دانشگاه شهید بهشتی ایجاد شده است، تصریح کرد: ساختمان پارک علم و فناوری در یک مجموعه ۱۴ هزار و ۴۰۰ متری هفته آینده با حضور معاون ربیس جمهور افتتاح می شود، ۲۰ مرکز نوآوری در این دانشگاه وجود دارد که حدود پنج هزار و ۱۶۲ متر را در اختیار دارند، همچنین راه اندازی پارکی را هم در مرکز پردبس شهیدعباس پور در فضایی ۱۰ هکتاری در دست مطالعه داریم. ساختمان فعلی پارک ۴ هزار و ۳۸۰ متر است.

آقامیری ادامه داد: حدود ۶۰ انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه فعال است، دانشگاه شهید بهشتی به دلیل مشارکت نکردن دانشجویان در انتخابات صنفی ، شورای صنفی دانشجویی ندارد که مطابق قانون باید شورای صنفی فعال شود و امیدواریم دانشحویان در انتخابات شورای صنفی شرکت کنند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ نفر از دانشجویان در قالب مشاور رییس دانشگاه در مقطع کارشناسی تا دکتری برای فعالیت های مختلف به رییس دانشگاه کمک می کنند و مسائل را انتقال می دهند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی افزود: از نظر عمرانی چهار ساختمان نیمه کاره در شرف اتمام است و ۳۰ تا ۴۰ درصد کارشان مانده بوده که به ۱۰ درصد رسید. دو پروژه سنگین هم در آغاز شروع در دانشکده اقتصاد و مجموعه سنجش از دور هستیم.

جذب پذیرش دانشجوی خارجی افزایش یافته است

آقامیری اضافه کرد: جذب هیات علمی در سال گذشته در این دانشگاه فعال بود و ۱۳۵ پایه تشویقی به اعضای هیأت علمی اعطا شد. ۶۹ نفر عضو هیات علمی جدید سال گذشته استخدام کردیم. به کمک طرح شهید شهریاری مربوط به بنیاد نخبگان ۱۰ نخبه به دانشگاه اضافه شد. ۴۹ عضو را برای تبدیل وضعیت به وزارت علوم اعلام کردیم و ۳۹ عضو تبدیل وضعیت شدند و ۳۹ عضوهیات علمی ارتقای مرتبه پیدا کردند.

وی با بیان اینکه فعالیت های بین المللی دانشگاه خوب بود، گفت: دانشگاه شهید بهشتی ارتباط علمی خوبی با دانشگاه‌های روسیه، آسیای میانه‌، عمان، عراق، ازبکستان، افغانستان، اندونزی، چین دارد که منجر به امضای قرارداد و تفاهم نامه شده است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در حال حاضر جذب پذیرش دانشجوی خارجی افزایش یافته است، در گذشته شمار دانشجویان خارجی در این دانشگاه کم بود و امسال تعداد دانشجوی خارجی چهار برابر نسبت به سال قبل افزایش یافته است. ضمن اینکه بعد از تغییرات در افغانستان ۵۰ بورس به دانشجویان دختر افعانستانی اعطا شد که ۱۱ نفر از آنها تاکنون پذیرش شده اند. همچنین برنامه های پسادکتری و بازدید اساتید خارجی از این دانشگاه اجرا شد.

آقامیری یادآور شد: این دانشگاه به عنوان بزرگ ترین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان فعال است و ۴۰۰ دانشجوی پزشکی غیرایرانی در دانشگاه شهید بهشتی برای تحصیل زبان فارسی حضور دارند.

وی ادامه داد: از نظر فرهنگی سعی کردیم اردوها و فعالیت های فرهنگی داشته باشیم و بر همین اساس ۱۷۰ نفر دو هفته پیش در اردوی راهیان پیشرفت از پالایشگاه خلیج فارس و نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس بازدید داشتند. ما اردوی فرهنگی برای کل داوطلبان ورودی جدید علاقه مند داریم که طی چهار هفته برای زیارت و آموزش و اردو به مشهد اعزام می شوند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی افزود: دانشگاه شهید بهشتی معین وزارت صنعت است. ما حرکت پیش دستانه به سمت صنعت داشتیم و منتظر نماندیم، آنها اقدام کنند. از این رو قراردادی با این وزارتخانه به امضا رسید و با بخش معدن و صنایع ایران هم جلساتی برگزار شد و در نشست صنعت با حضور پنج وزیر توافق نامه امضا شد. همین شرایط را با وزارت نیرو هم داریم.

آقامیری تاکید کرد: سعی کردیم وابستگی مالی دانشگاه را با توسعه فعالیت پارک های علم و فناوری و مراکز خلاق به دولت کم کنیم و فشار را از روی دوش دولت برداریم و منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha