۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85303194
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۵ درصد جمعیت هدف کاشان در پویش سلامت شرکت کردند

کاشان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان گفت:از ابتدای سال جاری تا کنون معادل ۲۵ درصد جمعیت هدف شهرستان در پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و فشار خون شرکت کردند.

دکتر مهدی دلاوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح همزمان با سراسر کشور از ۲۰ آبان در شهرستان آغاز شد که تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد و جامعه هدف پویش ملی سلامت، شهروندان ۱۸ سال به بالا و زنان باردار هستند.

وی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته ۳۵۰ نفر از جمعیت حوزه دانشگاه علوم پزشکی کاشان تحت پوشش غربالگری دیابت و فشار خون قرار می‌گیرند که در این طرح سنجش فشار خون، قند خون و اندازه گیری قد و وزن گروه‌های هدف به صورت رایگان انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان با اشاره به اینکه حتی بیماران دیابتی و مبتلایان به فشار خون نیز غربالگری می‌شوند گفت: طبق برنامه در مرحله بعدی برای غربالگری آن گروه از بیمارانی که بنا به دلایلی امکان حضور فیزیکی ندارند تیم‌های سیار اعزام می‌شود.

دلاوری بیان کرد: تمامی شهروندان می‌توانند برای اندازه‌گیری قند خون و فشار خون به مراکز خدمات جامع سلامت شهرها و روستاها مراجعه کنند.

وی افزود: مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت در ساعات اداری فعال است و در صورت استقبال گروه‌های هدف شیفت عصر نیز فعال می‌شود.

وی اظهار کرد: برای اجرای موفق طرح پویش ملی سلامت به مشارکت مردم نیازمندیم، مهمترین هدف این برنامه، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است و شهروندان هنگام مراجعه کارت ملی یا شماره ملی خود را به همراه داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان بیان کرد: تشخیص و کنترل زود هنگام دیابت و فشار خون اهمیت زیادی دارد،شایع‌ترین علت مرگ و میر در کاشان به میزان ۳۵درصد، بیماری‌های قلبی و عروقی است، بعد از آن سرطان‌ها و تومورها ۱۵درصد و بیماری‌های تنفسی با ۱۳ درصد در رتبه های بعد قرار دارند.

دلاوری ادامه داد: در مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی چند عامل اساسی از جمله دیابت و فشار خون بالا دخالت دارد.

وی گفت: متوسط سن امید به زندگی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان ۷۷ سال است که این شاخص در زنان ۷۸ و در مردان ۷۶ سال اعلام شده و قبل از انقلاب در جامعه ایرانی حدود ۵۵ سال بوده است.

پویش ملی سلامت (غربالگری دیابت و پُرفشاری خون) از ۲۰ آبان امسال توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور آغاز شد و تا ۱۵ دی امسال ادامه دارد؛ در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پُرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha