۲ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۲۲
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85330573
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 ۱۴۹هزار نفر در پویش غربالگری فشار خون و دیابت در منطقه کاشان شرکت کرده اند

کاشان _ ایرنا _  رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، از مشارکت  ۱۴۹ هزار نفر در پویش غربالگری فشار خون و دیابت در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل تا پایان آذرماه امسال خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا،به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دکتر کورش ساکی، با اشاره به آغاز این پویش از ۲۰ آبان ماه با هدف غربالگری پرفشاری خون و دیابت همه افراد ۱۸ سال و بالاتر (متولدین قبل از ۱۳۸۴/۰۸/۲۰) گفت: ۱۴۹ هزار نفر در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا شرکت کردند.

وی اظهار کرد:از این تعداد چهار هزارو ۲۷۴ نفر مشکوک به فشارخون جدید، هزارو ۹۵۴ نفر مشکوک به دیابت جدید، ۴۴ هزارو ۸۴۵ فرد مبتلا به پیش فشارخون بالا و ۱۷ هزارو ۸۲۸ فرد مبتلا به پیش دیابت شناسایی و در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تحت پوشش مراقبت و درمان قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه از این تعداد، ۴۳ درصد جمعیت ۱۸ سال به بالای شهرستان های کاشان و آران و بیدگل را شامل می شود، تصریح کرد: در این پویش ملی افراد با تکمیل پرسشنامه ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می گیرند.

ساکی گفت:بیماری دیابت و بیماری پرفشاری خون از بیماری‌های خاموش است، بیماران ممکن است سال‌ها از اینکه مبتلا هستند بی‌خبر باشند.

وی افزود: هرچند دیابت در ابتدا به ظاهر علامتی ندارد اما به طور خاموش به بدن آسیب زده و زمانی که علامت‌دار می‌شوند ممکن است در نقاط مختلف بدن آسیب‌هایی را وارد کرده باشد.

وی اظهار کرد: برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری خفته و پنهان پرفشاری خون و دیابت در جامعه؛ وزارت بهداشت تصمیم به راه‌اندازی پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال به بالا گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در جامعه محسوب می‌شود، بیماری فشارخون شرایطی را برای ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم می‌کند و سکته‌های مغزی نیز بیشتر با علل زمینه‌ای مثل فشارخون و غیره، شکل می‌گیرد.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha