بازگشت ۹ قطعه پرنده "سهره طلایی" به دامان طبیعت

یاسوج-ایرنا- مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای دستور قضایی و طی حکم تفتیش از منزل متخلف ۹ قطعه پرنده "سهره طلایی" کشف و به دامان طبیعت بازگشتند.

به گزارش ایرنا، به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان، "اسلام جاودان خرد" روز چهارشنبه اظهار کرد: پس از دریافت اطلاعات مردمی از سامانه ۱۵۴۰ مبنی بر خرید، فروش،عرضه،حمل و نگهداری "سهره طلایی" در یکی از روستاهای شهرستان بویراحمد، مامورین یگان حفاظت محیط زیست استان تعدادی پرنده از نوع سهره طلایی محبوس شده در قفس از منزل فردمتخلفی کشف و ضبط کردند.
جاودان خرد تاکید کرد: مطابق ماده ۱۰ قانون شکار و صید، هرگونه خرید،فروش، عرضه،حمل و نگهداری حیات وحش و اجزاء آنها جرم بوده و مستوجب مجازات قانونی خواهد بود.

وی با اشاره به کمبود محیط بان در استان گفت: کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت های محیط زیستی بی نظیری نسبت به کشور دارد که لازمه حفاظت همه جانبه و پایدار آن نیازمند مشارکت و همراهی مردم است.

مدیر کل محیط زیست با تاکید بر کمبود محیط بانی در استان یادآور شد: براساس آمار موجود به صورت میانگین ۱۱درصد از خاک استان های کشور با عنوان مناطق حفاظت شده با استفاده از توان محیط بانان صیانت می شود اما ۳۲درصد از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب هفت نقطه حفاظتی نیازمند محیط بان بیشتری است .

جاودان خرد پیش تر با هشدار به کمبود محیط بان گفت: ۲۳۷ محیط بان برای حراست از مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان نیاز است این در حالی است که با ۷۵ محیط بان ۳۱۲ هزار هکتار کوهستانی را حفاظت می کنیم.

وی گفت: مطابق با استاندار جهانی هر یک هزار هکتار یک محیط بان نیاز است که برای ۳۱۲ هزار هکتار مناطق حفاظت شده کهگیلویه وبویراحمد ۳۱۲ محیط بان نیاز است.

با کمبود نیروهای یگان حفاظت محیط زیست لازم است همه مردم مشارکت فعالانه نسبت به حفظ و سلامت محیط زیست همکاری و همراهی داشته باشند و مشاهدات خود اعم از فروش گونه های جانوری، شکار و تخریب محیط زیست را به مراجع قضایی و قانونی گزارش دهند.

پیش تر معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در گفت و گو با ایرنا، هشدار داد: ۱۳ گونه پرنده شکاری که روزگاری به وفور در استان مشاهده می شدند هم اینک در حال انقراض هستند.

کهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است حدود یک سوم از مساحت استان را ناهمواری ها و ۸۰ درصد مساحت آن جنگل و مرتع تشکیل داده است.

هفت منطقه حفاظت شده با مساحت ۱۸۰ و ۷۶۳ هکتار بنام های "دنا" با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، "دنای شرقی" با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، "خاییز سرخ" با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، "خامی" با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، "دیل" با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، "سولک" با ۲ هزار و ۴۲۸ هکتار و "سیوک" با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

این استان ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام است.

کهگیلویه و بویراحمد یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha