سه راس کَل و بز وحشی زنده در گچساران کشف و ضبط شد

یاسوج-ایرنا- مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ راس کَل و یک راس بز زنده از طویله یک دامداری در شهرستان گچساران کشف و ضبط شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ، "اسلام جاودان خرد" روز شنبه اظهار کرد: پس از اطمینان از گزارش های دریافتی طبیعت دوستان، ماموران محیط زیست با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی در دامداری محل نگهداری کل و بز وحشی حاضر شدند و برای متهم تشکیل پرونده قضایی و اعمال قانون کردند.

جاودان خرد با اشاره به سلامت هر سه راس کل و بز وحشی گفت: اگرچه هر سه از نظر جسمانی سالم هستند، اما بدلیل جدا شدن از طبیعت و زندگی در یک محیط بسته، نیازمند یک دوره زیادی از تیمارداری زیر نظر دامپزشک دارند که پس از تائید سلامتی آنها در طبیعت رها می شوند.

وی چگونگی زنده گیری و نگهداری کل و بز وحشی کشف را منوط به بررسی های بیشتر دانست و تاکید کرد: پس از اقدامات قضایی و روشن شدن موضوع، اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به ماده ۱۰ قانون شکار و صید، تاکید کرد: هرگونه خرید، فروش، عرضه،حمل و نگهداری حیات وحش زنده یا آسیب دیده یا اجزاء بدن آنها بدون هماهنگی با محیط زیست جرم بوده و مستوجب مجازات قانونی است.

جاودان خرد ادامه داد: مطابق با قانونی، نگهداری جانواران حیات وحش بدون هماهنگی با محیط زیست جرم بوده و مطابق با قانون با نگهدارنده آن برخورد قضایی صورت خواهند گرفت.

وی با قدردانی از همراهی خوب مردم طبیعت دوست گچساران گفت: سلامت و نگهداری محیط زیست و حیات وحش منوط به همکاری مستمر و موثر مردم و طبیعت دوستان است که تقاضامندیم درصورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی با سامانه رایگان و مردمی ۱۵۴۰ تماس داشته باشند.

استان کهگیلویه وبواحمد با توجه به پستی و بلندی های فراوان و تنوع اقلیمی ایجاد شده دارای پوشش گیاهای و جانوری و منابع حیاتی متنوع است که حفظ و نگهداری آنها صرفا با همراهی مردم و طبیعت دوست انجام می شود و ضرورت دارد تهدیدهای این مناطق با همکاری مردم به حداقل برسد.

کهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است حدود یک سوم از مساحت استان را ناهمواری ها و ۸۰ درصد مساحت آن جنگل و مرتع تشکیل داده است.

هفت منطقه حفاظت شده با مساحت ۱۸۰ و ۷۶۳ هکتار بنام های "دنا" با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، "دنای شرقی" با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، "خاییز سرخ" با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، "خامی" با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، "دیل" با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، "سولک" با ۲ هزار و ۴۲۸ هکتار و "سیوک" با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

این استان ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام است.

کهگیلویه و بویراحمد یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha