۸ آذر ۱۴۰۲، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 3112
کد خبر: 85305505
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

سد"آبریز" دوای درد توسعه نیافتگی شهرستان "کهگیلویه"

یاسوج-ایرنا- معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد آبریز اولین اولویت توسعه کهگیلویه و دوای درد توسعه نیافتگی این خطه است چرا که همه کارشناسان آشنا به طرح های ملی و منطقه ای و مشکلات این شهرستان به اهمیت و ضرورت این سد اذعان می کنند.

" ابراهیم جعفری" روز چهار شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: سد "آبریز" تاثیرگذار و موثرترین طرحی است که می تواند شهرستان کهگیلویه بزرگ را به همراه دیگر شهرستان های بهمئی و چرام از محرومیت خارج کند چرا که در توسعه این سه شهرستان اثربخش است.

جعفری تاکید کرد: خواسته مردم کهگیلویه اجرای سد آبریز است حتی زمانی که رئیس جمهور در سفر دوم استان را ترک کرد، تاکید کردند "در هر منطقه از استان سفر کردم یکی از دغدغه های همگانی پیگیری احداث سد آبریز بود" بنابراین این مطالبه به حقی است و امید تحقق داریم.

وی با اشاره به نقش های موثر کاربردی این سد همانند؛ رونق گردشگری، توسعه اقتصادی، تامین آب شرب، توسعه کشاورزی، جلوگیری از مهاجرت ها و مهاجرت معکوس و جلوگیری از فرونشست ها، تقویت سفره های زیرزمینی و...، تاکید کرد: شهرستان کهگیلویه مشکلات زیادی دارد که احداث این سد نقش اساسی در رفع کمبودها و دشواری های آن دارد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تامین آب شرب با ای سی(شاخص آلودگی یا سلامت آب) کمتر از ۴۰۰ را یکی از اهداف احداث سد دانست چرا که EC آب آشامیدنی اگر بین ۹۰ تا ۵۰۰ میکروزیمنس باشد، مزه آب مطلوب است اگرچه EC بالاتر باعث بیماری نمی شود اما از گوارایی آب آشامیدنی کم می کند.

جعفری احداث سد آبریز را علاوه بر تامین برق ۱۶ تا ۳۰ مگاوات به نقش موثر آن در رونق و توسعه گردشگری منطقه اشاره کرد و گفت: دریاچه سد در کنار جاده ملی پاتاوه-دهدشت و در منطقه کوهستانی قرار می گیرد و باتوجه به ظرفیت این منطقه به توسعه گردشگری، اشتغالزایی و مهاجرت معکوس به روستاهای اطراف سد منجر خواهد شد.

وی بر رونق اقتصادی در پی احداث سد آبریز اشاره کرد و گفت: آب مورد نیاز بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین های حاصلخیز کشاورزی شهرستان کهگیلویه برای توسعه کشاورزی های نوین تامین می شود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای افزود: با تامین آب زمین های کشاورزی در طول سال چند نوبت کشت و برداشت خواهیم داشت و زمین های دیم به آبیاری نوین مجهز می شوند که اثرات فراوانی در تولید، افزایش درآمد و اشتغالزایی بدنبال خواهد داشت.

جعفری بر توسعه کشاورزی مدرن تاکید کرد و گفت: با احداث سد آب پایدار خواهد شد که علاوه بر توسعه کشاورزی مبتنی بر آبیاری نوین به توسعه گلخانه ها، گیاهان دارویی و حتی تولید زعفران ترویج و توسعه خواهد یافت.

وی یکی از مهمترین پارامترهایی سدآبریز را توجیه اجتماعی دانست که از مهاجرت مردم جلوگیری می کند از آنجا که شهرستان کهگیلویه مهاجرفرست ترین شهرستان استان است در صورت احداث این سد، امید به زندگی و افزایش درآمد و اشتغال در این منطقه تقویت می شود و نه تنها از مهاجرت پیشگیری کرده بلکه در مهاجرت معکوس موثر خواهد بود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای بیکاری را یکی از معضلات اساسی شهرستان کهگیلویه دانست که با احداث این سد رونق اشتغالزایی و افزایش درآمدها و کاهش بیکاری اتفاق می افتد.

جعفریتصریح کرد که تقویت سفره های آب زیرزمینی با احداث سد انجام می شود چرا که اکنون بخشی از ۲۰ هکتار زمین های کشاورزی اشاره شده، ازآب های زیرزمینی و چاه ها استفاده می کنند و هرساله شاهد افت آب چاه های احداث شده در این منطقه هستیم که استفاده از آب سطحی سد، موجب خارج شدن چاه و جلوگیری از برداشت بی رویه آب های زیر زمینی می شود.

"دشت کلاچو" (۱۵ کیلومتری شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه) که یکی از حاصلخیزترین دشت های این شهرستان است بدلیل حفر چاه و برداشت بی رویه آب برای تامین زمین های کشاورزی وضعیت مناسبی ندارد و فرونشست آن دور از واقعیت نیست و به قول برخی از کارشناسان یکی از بحرانی ترین دشت های استان در حال حاضر است بنابراین با احداث سد این دشت حاصلخیز از حالت بحران خارج شده و با توسعه کشاورزی نوین در این دشت، استفاده بهینه می شود.

وی با اشاره به دیگر کارکرد احداث سد گفت"کنترل سیلاب ها و کاهش مخاطرات سیل در پایین دست سدآبریز و مهمتر از اینها کاهش روسوب گیری در سد "مارون" (غرب شهردهدشت و شمال شهر بهمبان) اهیمت احداث سد را دوچندان می کند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان گفت: محدوده سد آبریز در بالادست رودخانه مارون و در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه قرار دارد که مطالعات سدآبریز توسط وزارت نیرو در حال انجام است اگرچه نیازمند مطالبه عمومی و پیگیری همه جانبه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha