۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۰
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85305666
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

استاد دانشگاه پاکستان: تحریم صهیونیست‌ها راهکار پیشبرد تشکیل کشور مستقل فلسطین است

اسلام‌آباد - ایرنا - استاد دانشگاه کراچی پاکستان با تاکید بر مواضع قاطع جمهوری اسلامی ایران علیه جنایات اسرائیل در غزه، گفت: تحریم‌ اقتصادی علیه صهیونیست‌ها و قطع روابط دیپلماتیک با این رژیم می تواند رویای تشکیل کشور مستقل فلسطین را به حقیقت تبدیل کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، مونس احمر در مقاله‌ای در روزنامه پاکستانی 'اکسپرس تریبیون' پیرامون تحولات جاری در غزه و واکنش جامعه جهانی به ویژه دولت‌های عربی و اسلامی، به بررسی نتایج قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل پرداخت.

وی اظهار داشت که تنها کشوری که در جنگ غزه موضع قاطعانه ای علیه اسرائیل اتخاذ کرده است، ایران می‌باشد. این کشور برخلاف رژیم قبل از انقلاب اسلامی که روابط عادی با اسرائیل داشت، پس از تشکیل جمهوری اسلامی ایران به رابطه با رژیم یهود پایان داد و از جنبش تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت کرد.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه کراچی افزود: اسرائیل و ایالات متحده، ایران را به حمایت از حماس و حزب الله، دو دشمن اصلی دولت یهود متهم می کنند و برنامه‌های هسته‌ای تهران را به ضرر منافع تل آویو و واشنگتن می دانند. با تمام این وجود مواضع ایران در حمایت از غزه قاطعانه بود.

وی این پرسش را مطرح کرد: آیا اگر کشورهای عربی-اسلامی روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کنند، به آرمان فلسطین کمک خواهد کرد؟ آیا عزم و اراده سیاسی در جهان عرب-اسلام برای حمایت عملی از کشور مستقل فلسطین وجود دارد؟ چرا در میان کشورهای عربی-مسلمان اراده و عزم برای اتخاذ اقدامات عملی علیه اسرائیل و حامی اصلی آن یعنی آمریکا وجود ندارد؟

مونس احمر گفت: جهان غرب و صهیونیست‌ها تحریم نفتی مرگبار علیه اسرائیل از سوی جهان اسلام درپی جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳ را فراموش نکرده و آنان زمستان سختی به دلیل تحریم نفتی را نه فراموش کرده و نه بخشیده است به همین دلیل کشورهای غربی تبدیل به همدست اسرائیل برای قتل عام مسلمانان شده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر کشورهای جهان سوم روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کنند، می توان انتظار تغییرات کیفی در موضوع مشروعیت زدایی از رژیم صهیونیستی و وادار ساختن آن به توافق بر سر تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس داشت.

مقاومت فلسطین، در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و دیگر مناطق سرزمین های اشغالی، در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) گذشته عملیات طوفان الاقصی را علیه این رژیم آغاز کرد. رژیم صهیونیستی مطابق معمول با قتل عام غیرنظامیان و بمباران مناطق مسکونی به عملیات رزمندگان مقاومت پاسخ داد. این رژیم در نهایت، شکست در عملیات خود برای آزادسازی اسرایش را پذیرفت و تسلیم مقاومت شد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اسرائیل، سرانجام پس از ۴۸ روز نبرد و درگیری با آتش بس موقت ۴ روزه موافقت کردند که ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آنها آزاد شدند. تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق، افزایش خواهد یافت.

آتش‌بس چهار روزه بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه که از ساعت ۷ صبح جمعه (به وقت محلی) آغاز شده برای ۲ روز دیگر تمدید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha