ضرورت چندجانبه گرایی و بیداری جهان برای نجات غزه

اسلام‌آباد - ایرنا - مقامات بلندپایه پاکستان، صاحب‌نظران و شماری از کارشناسان بین المللی در «مجمع گفت‌وگوی‌های مارگالا-۲۳» در اسلام‌آباد ضمن انتقاد از رویکرد غرب در حمایت از جنایات اسرائیل، خواستار تقویت چندجانبه گرایی در منطقه و جهان شده و اقدامات موثر جامعه جهانی برای نجات مردم مظلوم غزه را مطالبه کردند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، گردهمایی بین المللی مجمع گفت‌وگوی‌های مارگالا-۲۰۲۳ به اهتمام اندیشکده پژوهش‌های سیاسی اسلام‌آباد IPRI از امروز به مدت دو روز گشایش یافت.

رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان به عنوان سخنرانان اصلی در جلسه افتتاحیه حضور یافته و پیرامون آخرین تحولات مرتبط با سیاست خارجی این کشور، تحولات منطقه‌ای و بین المللی صحبت کردند.

چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس پاکستان در کنار کارشناسان برجسته از آمریکا، چین، روسیه و آلمان نیز این رویداد بین المللی حضور یافتند. در آغاز مجمع گفت‌وگوی‌های مارگالا-۲۳ مقامات پاکستانی و سایر شرکت کنندگان به احترام جان باختگان در پی تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و به نشانه همبستگی با فلسطین یک دقیقه سکوت کردند.

تاکید بر چندجانبه گرایی و لزوم بیداری جهان برای نجات غزه

دیپلماسی تنش زدایی در منطقه به ویژه اهمیت ازسرگیری روابط رسمی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای پایداری صلح و ثبات در خاورمیانه، روابط متعادل ایران با شورای همکاری خلیج فارس، ظهور نهادهای چندجانبه‌گرا مانند بریکس از دیگر مباحثی بود که از سوی مقامات دولتی و کارشناسان بین المللی مورد تاکید قرار گرفت.

سرزنش دفاع غرب از جنایات اسرائیل در غزه

نخست وزیر دولت موقت پاکستان در سخنرانی خود اظهار داشت که این کشور خواستار روابط سازنده و خوب با همه همسایگان خود از جمله افغانستان است.

وی با اشاره به تحولات فلسطین، با انتقاد از رویکرد دوگانه جهان در قبال غزه، افزود: حمایت رسانه‌های غربی از جنایات اسرائیل شرم آور است درحالی که فلسطینی‌ها از هفت دهه متحمل اشغالگری، تهاجم و کشتار توسط اسرائیل هستند. کشتار غیرنظامیان بی گناه در غزه توسط رژیم اسرائیل هرگز قابل توجیه نیست.

تاکید بر چندجانبه گرایی و لزوم بیداری جهان برای نجات غزه

انوار الحق کاکر اظهار داشت که سیاست‌های یکجانبه همواره به کشورهای منطقه آسیب وارد کرده است، چنانچه ما شاهد رویکرد تقابلی آمریکا با چین هستیم که یک قدرت نوظهور محسوب می شود. آمریکایی‌ها می توانند یک رقابت سالم در منطقه داشته باشند اما رویارویی یا حمایت از کشوری خاص در منطقه برای هدف قرار دادن دیگر کشورها، هرگز تامین کننده منافع آنها نخواهد بود.

وی ضمن تاکید بر اینکه پاکستان به ایفای نقش خود در صلح بین المللی ادامه خواهد داد، گفت: این کشور در مرزهای غربی خود (افغانستان) با چالش هایی مواجه است.

نخست وزیر پاکستان طولانی شدن مناقشه کشمیر را زیر سوال برد و گفت که در نهایت باید راه حلی پیدا کرد زیرا قطعنامه های سازمان ملل در مورد کشمیر از قبل وجود دارد.

تاکید بر چندجانبه گرایی و لزوم بیداری جهان برای نجات غزه

جنگ غزه معیارهای اخلاقی دارندگان حق وتو را زیر سوال برده است

رئیس جمهور پاکستان نیز طی سخنان خود گفت: کشتار گسترده فلسطینی‌ها به دست اسرائیل نیازمند توجه فوری جامعه بین‌المللی برای اقدام و ایفای نقش خود در توقف خونریزی است.

عارف علوی وحشیگری‌های اسرائیل علیه مردم بی دفاع غزه در پاسخ عملیات حماس را محکوم کرد و افزود: سازمان ملل باید نقش خود در اجرای ابتکارات صلح برای جلوگیری از تشدید درگیری ها و توقف جنگ ایفا کند.

وی اظهار داشت: ما قویا خواستار آتش بس در غزه هستیم اما معیارهای اخلاقی دارندگان حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل با سوء استفاده از این رای و مخالفت با توقف جنگ، زیر سوال رفته است.

علوی گفت: خردمندی و قدرت عقل باید بر قدرت نظامی غلبه کند تا بشریت از جنگ نجات یابد. با جنگ ها و درگیری هایی که منجر به قتل عام مردم بیگناه شده، جهان به یک رویکرد واحد برای نجات بشریت از خشونت قدرت‌ها نیاز دارد.

تاکید بر چندجانبه گرایی و لزوم بیداری جهان برای نجات غزه

سناتور مشاهد حسین رئیس کمیسیون امور دفاع مجلس سنای پاکستان نیز با تاکید بر اهمیت ارتباطات منطقه‌ای و جلوگیری از پیوستن به سیاست بلوک، گفت: آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف وارد منطقه‌ شده و متاسفانه پیامدهای منفی از خود به جای گذاشتند.

وی تاکید کرد: پاکستان یک کشور آزاد و مستقل است و ما هرگز در روابط خود با سایر کشورها به ویژه چین تسلیم دیکته آمریکایی‌ها نمی شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha