سردرگمی‌های مصرف‌کنندگان گاز مایع در شرق استان سمنان

شاهرود - ایرنا - برخی مناطق شرق استان سمنان همچنان از گاز مایع به عنوان سوخت بهره‌می‌برند که شامل برخی مشاغل و یا مجتمع‌داران دامپروری هستند. این قشر به خاطر مشکلات استفاده از گاز مایع سهمیه‌ای، دردسرهای ثبت‌نام در سامانه ویژه آن و همچنین گران‌شدن گاز مایعِ غیرسهمیه‌ای در سرمای پاییز و زمستان دچار سردرگمی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سوخت گاز مایع علاوه بر مصارف خانگی، در کشاورزی، صنعت و معدن استفاده‌های فراوانی دارد و تا قبل از افزایش قیمت گاز مایع نسبت به بنزین برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه‌ بود.

در معادن و کارگاه‌های کوچک که به دلیل صرفه اقتصادی، در تولید از گاز مایع به جای سوخت‌های فسیلی با آلایندگی کمتر استفاده می‌کنند، با گرانی بیش از حد گاز مایع، در تولید با چالش‌های عدیده‌ای روبه‌رو شده اند.

برخی خودروهای شخصی نیز که از گاز کپسول‌های گاز مایع استفاده می‌کنند، با این نوع سوخت مسافت بیشتری را طی می کنند و هزینه سوخت برای آنها نسبت به بنزین کمتر است.

اما استفاده از گاز مایع سهمیه‌ای، کلاف پیچیده ثبت‌نام در سامانه ویژه برای گاز مایع سهمیه ای و همچنین گران‌شدن گاز مایعِ غیرسهمیه‌ای، برای برخی از مردم و فعالان اقتصادی در شرق استان سمنان مساله شده است.

افزایش قیمت از ۲۷۹ هزار به سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال

از ابتدای آذرماه امسال هر کپسول گاز ۱۱ کیلوگرمی با قیمت سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، بستگی به حجم تراکم ذخیره گاز در بازار آزاد خرید و فروش می شود و همچنین گاز مایع کپسول‌های کوچک ۲ کیلوگرمی (پیک نیک) نیز ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار ریال از گاز پُر می‌شوند.

سردرگمی‌های مصرف‌کنندگان گاز مایع در شرق استان سمنان

این در حالی است که قیمت آزاد کپسول ۱۱ کیلوگرمی تا قبل از گرانی و محاسبه قیمت پایه گاز مایع در خلیج فارس ۲۷۹ هزار ریال بود که در حال حاضر این قیمت به سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال افزایش یافته است.

سنگین بودن هزینه گاز مایع برای کارگران تا ناکافی بودن برای دامپروری‌ها

یکی از روستاییان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تامین کپسول گاز ۱۱ کیلوگرمی به این قیمت برای یک روستایی یا کارگر در فصل سرما منطقی نیست و دور از انصاف است.

حسن عبدی افزود: قیمت دستمزد یک کارگر روزمزد حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است که با خرید یک سیلندر گاز به قیمت آزاد چیزی برای معیشت خانواده‌اش باقی نخواهد ماند.

یکی از صاحبان مجتمع گاوداری‌ منطقه بسطام که به شبکه گازرسانی شهری متصل نیست، گفت: سهمیه اختصاصی ماهانه گاز مایع برای این واحد فقط جوابگوی پخت و پز کارگرهای این واحد تولیدی است.

محمدعلی حسینی ابراز کرد: سهمیه گاز اختصاص یافته به خانه کارگری جدای از دردسرهای ثبت درخواست برخط، جوابگوی نیاز مصرف کارگرهای گاوداری نیست.

دردسرهای ثبت نام و استفاده از سامانه «سدف»

یک ایزوگام‌کار هم در این راستا گفت: روند تایید مشاغل در دستگاه‌های اجرایی و ثبت نام در سامانه «سدف» دردسرهای خاص خود را دارد و بسیار زمان‌بر است.

مرتضی اکبری افزود: پس از تایید و ثبت نام نیز بستر اینترنتی مناسبی برای دریافت سهمیه‌های اختصاص یافته در مراکز مجاز فروش کپسول گاز مایع وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یک نیرو باید برای پیگیری و دریافت سهمیه اختصاص یافته در مراکز مجاز فروش در صف بایستد و معطل شود، ادامه داد: این عوامل و مواردی این چنینی دست به دست هم داده و گرانی در این شغل را بیش از پیش دامن زده است.

سردرگمی‌های مصرف‌کنندگان گاز مایع در شرق استان سمنان

یکی از رانندگان نیز با بیان اینکه نرخ مصوب آزاد گاز مایع برای مسافربر شخصی دیگر مقرون به صرفه نیست، گفت: ثبت نام رایانه‌ای برخط برای دریافت گاز مایع نیز در سامانه‌ها به دلیل حجم زیاد مراجعان خودروهای شخصی و مسافربر پس از تایید سلامت مخزن گاز مایع کمتر امکان‌پذیر است.

علی مرادی با بیان اینکه تایید سلامت کپسول گاز مایع توسط کارشناسان روندی طولانی و پر دردسر است، افزود: برخی از این کپسول ها عمر طولانی‌تری دارند و بازسازی آن برای گرفتن تایید سلامت به صرفه نیست.

وی ادامه داد: قیمت گران و چندین برابری کپسول گاز مایع دیگر صرفه اقتصادی به عنوان سوخت جایگزینِ بنزین ندارد.

قیمت سهمیه‌ای کپسول گاز مایع به صورت کشوری و ۲۷۹ هزار ریال است

رییس پخش فرآورده‌های نفتی شرکت ملی نفت ناحیه مرکزی شاهرود در این خصوص گفت: براساس مصوبه هیات وزیران، از ابتدای آذرماه امسال در اجرای دو نرخی گاز مایع، قیمت جدید این سوخت برای تحویل در مراکز مجاز فروشندگی اعلام و اجرا شد.

محمدرضا معماران افزود: سهمیه یارانه‌ای گاز مایع بر اساس تعیین کارشناسان به قیمت ۲۷۹ هزار ریال برای هر کپسول ۱۱ کیلوگرمی در مراکز مجاز عرضه می‌شود.

وی ابراز کرد: قیمت‌گذاری گاز مایع توسط کارشناسان اداره صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان برای توزیع در مراکز مجاز استان سمنان به انجام می‌رسد.

معماران با بیان اینکه برای تامین مصارف در تمامی بخش‌ها از جمله کشاورزی، صنعتی، معدنی، تولیدی، گردشگری، خانگی و مسافربری مشکل و کمبودی وجود ندارد، تاکید کرد: کارشناسان میزان سهمیه یارانه‌ای مورد نیاز مردم را تعیین کردند و متقاضیان می‌توانند در سامانه «سدف» پس از ثبت نام برخط، سهمیه خود را دریافت کنند.

رییس پخش فرآورده‌های نفتی شرکت ملی نفت ناحیه مرکزی شاهرود گفت: نرخ نامه جدید مصوب از طریق انجمن صنفی توزیع کنندگان گاز مایع برای اجرا اعلام شده است که نصب آن برابر دید مشتریان در مراکز مجاز فروش ضرورت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha