۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۹:۲۲
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85308560
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

قرارگاهی جهادی در همدان، پناه بی پناهان+فیلم

۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۹:۲۲
کد خبر: 85308560
قرارگاهی جهادی در همدان، پناه بی پناهان+فیلم

همدان - ایرنا- یک قرارگاه مردمی و جهادی در همدان پناه خانواده هایی که در تب و تاب روزگار بی تاب شده اند، شده و به همت و همیاری نهادهای اجرایی و قضایی توانسته معیشت حدود ۲ هزار نفر را تامین و چتری حمایتی را بر سر آنان بگستراند تا از تلاطم در فرازونشیب‌های زندگی در امان باشند.

به گزارش ایرنا، استفاده از ظرفیت و توان مردم و گروه های جهادی برای کمک به حل مسایل و مشکلات جامعه در چارچوب قانون یک فرصت مناسب را به منظور کاهش مسایل و آسیب های اجتماعی با مشارکت مردم و گروه های داوطلب ایجاد کرده است، چیزی که مصداق آن را در همدان به طور عینی و ملموس شاهد هستیم.

خانواده‌های بی سرپرست، بد سرپرست و بانوان خود سرپرست و یا خانواده‌هایی که درگیر مشکل اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماعی هستند و یا نان آور خانواده را به هر بهانه و بهایی از دست داده اند، دست در دستان یاریگر نیروهای مردمی قرارگاه شهید حمید هاشمی همدان در مسیر بازیابی منزلت فردی و اجتماعی خود پله های رشد را طی کرده و به سوی جایگاه شایسته و بایسته رهنمون می شوند.

این قرارگاه مردمی و جهادی آماده خدمت رسانی در تمام حوزه های اجتماعی و اقتصادی به خانواده های آسیب دیده یا نیازمند به دریافت خدمات است، این قرارگاه در کنار خدمات حمایتی در زمینه تقویت معیشت خانواده های آسیب دیده و نیازمند با برگزاری دوره های آموزشی و مشاوره در جهت تحکیم بنیان خانواده در همدان نیز گام های خوبی برداشته است.

قرارگاهی جهادی در همدان، پناه بی پناهان+فیلم

تبدیل یک مخروبه به قرارگاهی برای خدمت به محرومان و آسیب دیدگان

این قرارگاه که با دریافت مجوز اقدام به یاری سازمان یافته خانواده های نیازمند می کند در مکانی که پیشتر به یکی از دستگاه های اجرایی اختصاص داشت مستقر شده است.

ساختمان این قرارگاه که سرگذشت پرفراز نشیبی دارد، متعلق به یکی از ادارات و بلااستفاده مانده بود و به دلیل عدم رسیدگی، مخروبه و تبدیل به جولانگاهی برای معتادان شده بود که با دستور دادستان عمومی و انقلاب همدان به محل و محملی برای اعتیاد زدایی معتادان تبدیل شد تا امنیت روانی و اجتماعی خانواده های اطراف را نیز برقرار کند تا آنان بی قرار نباشند.

قرارگاه مردمی شهید هاشمی همدان دارای چندین کارگروه مختلف بوده که با هدف پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی و به طور ویژه در حوزه اعتیاد به صورت رایگان در استان همدان فعالیت می کنند، دغدغه این قرارگاه مردمی حل مشکلات مردم در تمامی ها حوزه ها به ویژه در حوزه های معیشتی و ارایه خدمات فرهنگی به آسیب دیدگان اجتماعی است.

فراهم کردن زمینه ازدواج ۷۰۰ زوج همدانی

صادق نظری مسوول این قرارگاه جهادی در باره فراهم کردن تمهیدات مربوط به ازدواج جوانان در این قرارگاه به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون زمینه ازدواج ۷۰۰ زوج فراهم شده است که ۱۲۰ مورد آن امسال بوده است.

وی با اشاره به اینکه این قرارگاه ۱۵ کارگروه در بخش های مختلف دارد،افزود: در کارگروه فرهنگی به طور میانگین سالانه ۴۰ نشست و همایش ملی مذهبی در محله های کم برخوردار شهر مانند دیزج، حصار، خضر، منوچهری و برخی شهرستانهای استان همدان برگزار می شود.

مسوول قرارگاه شهید هاشمی همدان ادامه داد: دفاتر این قرارگاه مددرسان در شهرستان های کبودرآهنگ،اسدآباد،ملایر،صالح آباد و بهار برقرار است و در دیگر شهرستانها نیز در حال ارتباط با خیرین و ایجاد دفتر هستیم.

نظری درباره فعالیت کارگروه خانواده نیز گفت: این کارگروه در این خصوص به مسایل مربوط به آسیب های مختلف اجتماعی در خانواده ها، ازدواج آسان و مشاوره خانوادگی می پردازد.

وی تاکید کرد: امسال حداقل ۱۵۰ مورد مشاوره خانوادگی به کسانی که نیاز به راهنمایی و توصیه های مربوط داشته اند، انجام شده است.

مسوول این قرارگاه در باره تلاش برای ترک اعتیاد معتادان نیز گفت: با وجود آمار مانایی پاک ماندن در بسیاری از مراکز ۳.۵ درصد است که این میزان در قرارگاه مردمی شهید حمیدی به ۱۷.۵ درصد می رسد.

نظری در این باره افزود: برای معتادان قبل از ترک ، حین و پس از ترک از اعتیاد جلسات مشاوره با آنها و خانواده هایشان برگزار می شود و به آنان نحوه رفتار با یک معتاد تازه پاک شده آموزش داده می شود.

وی اشتغال را برای معتادانی که ترک اعتیاد کرده اند را یکی از راه های اساسی جلوگیری از اعتیاد دوباره دانست و تاکید کرد: بسیاری از معتادان پس از ترک اعتیاد در کارگاه های مربوط به این قرارگاه مشغول به کار شده و به جامعه برگشته اند.

قرارگاهی جهادی در همدان، پناه بی پناهان+فیلم

اشتغالزایی برای ۲ هزار مددجوی همدانی

مسوول این قرارگاه تعداد معتادان معرفی شده به این قرارگاه برای ترک اعتیاد را بیش از یک هزار نفر عنوان کرد که ۳۲۸ نفر از آنها پس از ترک اعتیاد پاک شده اند.

وی تاکید کرد: کسانی که به این قرارگاه می آیند برای فعالیت در حرفه های مختلف معرفی می شوند، از جمله گلخانه، فعالیت های کارگاهی، بلوک زنی، نرده سازی، موادغذایی و بسته بندی معرفی می شوند.

نظری همچنین با بیان اینکه با حمایت های قرارگاه نزدیک به ۲ هزار شغل برای نیازمندان ایجاد شده است، اظهار کرد: سه سوله دیگر در اختیار این قرارگاه تولیدی قرار گرفته و با راه اندازی کارگاه های کوچک و زودبازده تولیدی در این سه سوله برای نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر اشتغال زایی ایجاد می شود که تعدادی از آنان توانیابان مستعد جویای کار هستند.

وی تصریح کرد: ۷۰۰ جایگاه شغلی در کارخانجات، کارگاه ها و گلخانه های داریم که خالی است و نیاز به حضور کسانی است که بتوانند در این جایگاه ها کار کرده و کسب روزی کنند.

مسوول قرارگاه مشکل ناآشنایی با فرهنگ کار و تلاش را یک مساله جدید در بین برخی شهروندان دانست و اظهار تاسف کرد: با وجود اینکه فضای کار آماده است اما برخی از کار کردن استقبال نمی کنند.

وی در زمینه درمان مددجویان نیز گفت: با برخی پزشکان، داروخانه ها، درمانگاه ها تفاهم کرده ایم که کسانی را که به آنها معرفی می کنیم به صورت رایگان مداوا کنند که به طور میانگین هفته ای ۵۰ نفر به این مراکز درمانی معرفی می شوند.

نظری در باره مشاوره های حقوقی در باره مشکلات مددجویان نیز گفت: یکی از بخش های فعال این قرارگاه ارائه خدمات حقوقی به افراد کم برخوردار است بطوری که وکالت آنها نیز رایگان انجام می شود.

وی تعداد وکلایی را که با این قرارگاه همکاری می کنند را ۲۰ نفر عنوان کرد که به پیگیری پرونده های قضایی مددجویان رسیدگی می کنند.

قرارگاهی جهادی در همدان، پناه بی پناهان+فیلم

حمایت از دانش آموزان محروم

مسوول قرارگاه شهید هاشمی همدان همچنین با اشاره به نیاز مددجویان به مسکن، گفت: در تلاش هستیم از شهرداری و شورای شهر زمین رایگان برای ساخت خانه نیازمندان بسازیم و در اختیار آنها قرار دهیم البته در باره ساخت مسکن و سرپناه برای مددجویان با دیگر گروه های جهادی شهرستان همکاری می کنیم.

مسوول قرارگاه در باره خدمت رسانی به دانش آموزان کم بضاعت نیز گفت: برای آنها کیف ، دفتر و لوازم التحریر تهیه می شود و امسال نیز ۱۸۰ بسته آموزشی به دانش آموزان تحویل شد.

وی با اشاره به اینکه این قرارگاه در ۲۰ مدرسه در استان فعالیت می کند و دانش آموزان این مدارس را به اردوگاههای تربیتی سطح شهرستان از جمله شاهد، ابوذر و کیوارستان و همچنین قم و جمکران اعزام می کند.

نظری با بیان اینکه در زمینه مسائل تربیتی از اساتید سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه نیز بهره می گیریم، ادامه داد: همچنین کمیته امداد امام (ره) و شهرداری از جمله دستگاههایی هستند که به قرارگاه کمک می کنند.

مسوول این قرارگاه یادآور شد: صندوق وامی هم تشکیل شده است تا در مواقع ضرورت تسهیلات به خانواده های نیازمندان شناسایی شده ، ارائه کند.

وی از همکاری با برخی خیریه ها از جمله بنیاد خیریه سپهر نیز در راستای بهره گیری از توان مالی و تجهیزاتی آنها خبر داد.

رهایی از بند اعتیاد پس از ۱۲ سال با کمک قرارگاه مردمی

یکی از مددجویان سابق این قرارگاه و معتادانی که با کمک قرارگاه مردمی شهید هاشمی به زندگی عادی بازگشته نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۲ سال بود که در اعتیاد دست و پا میزدم و گرفتار بلای خانمان سوز شده بودم که با معرفی یکی از بستگانم به این مرکز آمدم و پس از طی مدتی و با مشاوره ای که به من داده شد توانستم، بر اعتیاد غلبه کنم و دیگر سمت آن نروم.

وی با اشاره به اینکه پس از برگشت به زندگی توانسته است شغلی آبرومند برای خود دست و پا کند و سروسامانی به زندگی خود بدهد، افزود: به خاطر احساس تعلق و ادای دینی که به این مرکز دارم هر ماه ۶ میلیون ریال کمک به قرارگاه می کنم تا برای بهبودی کسانی که زندگی خود را در مسیر اعتیاد از دست داده اند، هزینه شود تا آنها نیز بتوانند به زندگی سالم بازگردند و از حق زندگی عادل مثل بقیه افراد جامعه برخوردار شوند.

این مددجوی سابق گفت: در کنار فعالیت نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی، باید از تشکل های مردمی نظیر قرارگاه شهید هاشمی به طور ویژه حمایت شود تا از توان و ظرفیت مردم برای کمک به آسیب دیدگان جامعه نیز استفاده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha