پژوهشگران در حل ۱۰ هزار نیاز کشور مشارکت می کنند

شیراز - ایرنا - رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم وفناوری جهان اسلام (ISC)گفت: شناسایی نیازهای کشور از طریق "نظام ایده‌ها و نیازها" از مرداد ماه گذشته تا کنون همواره روند روبه‌رشدی داشته و اکنون نزدیک به ۱۰ هزار نیاز در این سامانه به ثبت رسیده است.

دکتر سید احمد فاضل‌زاده حقیقی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: نظام ایده‌ها و نیازها در یک سال و نیم پس از آغاز کار توانسته علاوه بر شناسایی نزدیک به ۱۰ هزار نیاز بخش‌های دولتی و غیردولتی، یکهزار و ۹۳۵ ایده نیز برای حل نیازها ارائه کند.

وی افزود: بیشترین نیازهای پژوهشی در این نظام، به ترتیب از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی (۴۸۴ نیاز)، شرکت نفت فلات قاره ایران (۲۲۵ نیاز)، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران (۹۸ نیاز) ارائه شده و دانشگاه تهران، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران، شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، شرکت ایرانسل و شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران از این نظر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم وفناوری جهان اسلام عنوان کرد: بیشترین نیازهای ارائه شده از مبدا استان‌های تهران و خوزستان با ۲ هزار و ۲۵۶ و ۷۸۱ نیاز بوده است و خراسان جنوبی تا کنون ۵۵ نیاز خود را به نظام ایده‌ها و نیازها ارائه کرده است.

فاضل‌زاده یادآور شد: تا آبان ماه ۲۹۳ نیاز از استان فارس در این سامانه ارائه شده است. عنوان کرد: دانشگاه های صنعتی اصفهان، شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، تهران و شیراز از دانشگاه‌هایی هستند که تا کنون بیشترین نیازهای ارائه شده در نظام ایده‌ها و نیازها را به عهده گرفته‌اند.

پژوهشگران در حل ۱۰ هزا نیاز کشور مشارکت می کنند

وی عنوان کرد: نیازها و ایده‌های این سامانه از نظر موضوعی به دسته‌های فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، علوم بهداشت، هنر، علوم انسانی، دامپزشکی و تعلیم و تربیت تقسیم شده است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم وفناوری جهان اسلام گفت: بر این اساس تا کنون بیشترین نیازهای ارائه شده در بخش‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی بوده و بیشترین ایده‌های نیز برای حل نیازهای مربوط به فنی و مهندسی، علوم انسانی و کشاورزی و منابع طبیعی ارائه شده است.

همیاری استاد و دانشجو برایی پاسخ به نیازهای کشور

فاضل‌زاده ادامه داد: تا کنون ۶۹۴ رساله دکتری و ۵۰۱ پایان نامه کارشناسی ارشد در قالب طرح استاد محوری پاسخگویی به نیازهای ارائه شده را به عهده گرفته‌اند.

وی توضیح داد: در این قالب این پارساهای دانشجویی مبتنی بر حل نیازهای کشور تعریف می‌شوند و دانشجویان استعداد برتر و رتبه‌های شاخص کنکور با ثبت‌نام در نظام ایده‌ها و نیازها، طرح های خود را انتخاب می‎کند تا طی دوره تحصیلی او مورد پژوهش قرار گیرد و نتیجه پایان نامه و رساله، نیازی را از کشور حل کند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم وفناوری جهان اسلام ابراز امیدواری کرد بتوانیم با برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت پاسخگوی نیازهای کشور و حمایت از تخصص پژوهشگران باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha