راهکارهای جلوگیری از یخ‌زدگی تاسیسات آب‌رسانی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- زمستان‌ها در چهارمحال و بختیاری در برخی از روزها دما تا منفی ۱۵ درجه نیز برودت دارد که این کاهش دما باعث یخ زدن لوله های آب و کنتورهای آبرسانی در خانه‌های مردم می‌شود.

به گزارش ایرنا، برخی از مردم برای جلوگیری از یخ زدگی لوله‌های آب یا کنتور اقدام به پوشش لوله ها و دریچه کنتورهای آب می‌کنند و برخی نیز از عایق برای جلوگیری از یخ‌زدگی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: مردم استان مراقب یخ‌زدگی کنتورهای آب و تاسیسات آب‌رسانی باشند.

محمد کریمی روز شنبه تاکید کرد: با توجه به کاهش تدریجی دمای هوا وسردسیر بودن استان، مردم در روزهای باقی‌مانده از آذرماه و قبل از فصل زمستان مواظب یخ‌زدگی و ترکیدگی کنتورهای آب و دیگر تاسیسات آب‌رسانی خانه‌های خود باشند.

وی افزود: کاهش دما و موج سرما در این روزها ضرورت رسیدگی به تاسیسات آب را دوچندان کرده است.

کریمی به مشترکان شهری و روستایی تصریح کرد: با پوشش مناسب لوله‌های آب، وسایل اندازه‌گیری (کنتور آب) و تاسیسات آب‌رسانی را محافظت کنید تا به‌واسطه سرمای هوا در ماه‌های سرد سال دچار حادثه شکستگی و قطعی آب نشوید.

وی با تشریح راه‌های جلوگیری از یخ‌زدگی و ترکیدگی تاسیسات آب‌رسانی خانه‌ها با تاکید بر محافظت ویژه از کنتورهای آب با توجه به آسیب‌پذیر بودن آن‌ها یادآور شد: مشترکان باید نکاتی را در راستای جلوگیری از یخ‌زدگی آب و ایجاد ترکیدگی در انشعاب‌های آب انجام دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به‌همین منظور نصب محفظه یا ساخت حوضچه کنتور در زمان نصب انشعاب آب، لوله‌گذاری صحیح در زمان لوله‌کشی با حفاری کانال در عمق مناسب، بهسازی حوضچه کنتور در صورت تخریب، لایروبی و تمیز کردن حوضچه‌هایی که کنتور در آن قرار دارد، قرار دادن درپوش مناسب بر روی محفظه کنتور، پُر کردن محفظه کنتور با استفاده از کیسه‌های حاوی پوشال، خاک اره، کاه یا پارچه، استفاده از پشم‌شیشه برای عایق‌بندی کنتورهای واقع در کنار دیوارها، خارج از محفظه و دارای نصب روکار و همچنین پوشش لوله، اتصالات و تاسیسات آب‌رسانی روکار، تخلیه آب لوله‌های غیرضروری برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی، قطع آب خانه‌های خالی از سکنه، مغازه‌ها و کارگاه‌های تعطیل مورد توجه مردم باشد.

وی گفت: با رعایت این تمهیدات علاوه بر جلوگیری از قطع شدن آب خانه‌ها به‌علت یخ‌زدگی کنتور، لوله، اتصالات و دیگر تاسیسات آبی می‎توان از بروز هرگونه ضرر و زیان پیشگیری کرد.

کریمی تاکید کرد: مشترکان در صورت مشاهده یخ‌زدگی در تاسیسات آب‌رسانی، از حرارت مستقیم، ریختن آب جوش، وارد کردن ضربه یا برافروختن آتش در مجاورت تاسیسات آبی خودداری کنند.

وی افزود: در سال گذشته به‌علت پوشش نامناسب کنتور، لوله‌ها، اتصالات و دیگر تاسیسات آب علاوه بر هدررفت آب، خسارت‌های قابل‌توجهی شامل ترکیدگی پنج هزار کنتور آب به مشترکان وارد شد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۹۷۸ هزار و ۴۶۳ نفر از مردم ۴۳ شهر و ۴۹۶ روستا در چهارمحال و بختیاری زیرپوشش شبکه آب‌رسانی قرار دارند که از این تعداد ۶۷۲ هزار و ۸۸۸ نفر جمعیت شهری و ۳۰۵ هزار و ۵۷۵ نفر جمعیت روستایی هستند.

۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۶ درصد جمعیت روستایی چهارمحال و بختیاری از خدمات شبکه آب‌رسانی بهره‌مند هستند و هم‌اکنون ۳۶۶ هزار و ۴۶۱ مشترک شامل ۲۶۲ هزار ۲۸۵ مشترک شهری و ۱۰۴ هزار و ۱۷۶ مشترک روستایی در استان وجود دارد.

محدودیت منابع آب، خشکسالی، تخصیص نیافتن اعتبارات لازم، قیمت پایین آب‌بها و فرسودگی شبکه‌های آب‌رسانی از مهم‌ترین چالش‌های آب‌رسانی در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرسان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha