تغییر شیب شناسایی مبتلایان به ایدز در کرمان؛ ۷۲ ساعت طلایی از دست نرود

کرمان-ایرنا- سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر ضرورت شناسایی سریع در ۷۲ ساعت ابتدایی مواجهه با ویروس اچ.آی.وی گفت: در گذشته ۹۰ درصد بیماران مبتلا در حوزه زیر پوشش این دانشگاه در آقایان معتاد(تزریقی) و بالای ۳۰ سال سن داشتند اما اکنون حدود ۵۴ درصد موارد جدید مبتلایان مربوط به خانم ها است.

به گزارش ایرنا، سعید صحبتی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته اطلاع رسانی HIV / ایدز افزود: بیش از ۲۰۰ بیمار زنده مبتلا به HIV در مجموعه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان شناسایی شده است.

وی که مدیریت گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان را نیز برعهده دارد با اشاره به اینکه از شناسایی مورد اول مبتلا به اچ آی وی در کشور بیش از ۴۰ سال می گذرد اظهارکرد: اکنون در مرحله ای قرار داریم تا فرد مبتلا به HIV مثبت قابلیت انتقال بیماری را نداشته باشدو تاکنون با توجه به داروها و درمان های کشف شده اقدامات زیادی برای درمان انجام شده است.

این مسئول اظهارداشت: مردم درباره HIV (ایدز) ، راه های پیشگیری ، ابتلا و درمان آن هنوز آگاهی لازم را ندارند و حدود ۵۰ درصد افراد مبتلا به ایدز هنوز خودشان و سیستم درمان از ابتلای آنها آگاه نیستند.

صحبتی ادامه داد: ایدز یک بیماری اجتماعی و رفتاری است که رسانه ها در رفع انگ و تبعیض آن و همچنین افزایش آگاهی جامعه می توانند بسیار موثر باشند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان و سیاست گذاران باید به موضوع ایدز بیشتر توجه کنند افزود: بیماران مبتلا به HIV بدنامی این بیماری را به دوش می کشند و متاسفانه معضل های فراوانی در خصوص این بیماری وجود دارد.

۹۰ درصد بیماران درمان موفق داشته اند

مدیرگروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: طبق برآوردها ۴۵ تا ۴۶ هزار نفر در کشور افراد زنده مبتلا به HIV داریم که تقریبا ۲۳ هزار و ۹۰۰ نفر آنها شناسایی شده اند.

صحبتی گفت: انتظار می رود خیران در زمینه ایدز ورود کنند زیرا بیش از ۹۰ درصد بیماران HIV در درمان موفق بوده‌اند و خطری برای دیگران ندارند.

وی با اشاره به اینکه پنج تا ۲۰ سال دوران نهفتگی بیماری HIV است توضیح داد: بیشترین روش ابتلا در موارد جدید در استان و کشور انتقال جنسی است و مراودات معمول اجتماعی باعث انتقال ایدز نمی شود.

اجرای پویش « من آزمایش HIV می دهم»

در ادامه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز از اجرای پویش « من آزمایش HIV می دهم» در استان کرمان خبر داد و گفت: با اشاره به اتحاد جهانی برای پیشگیری از بیماری HIV باید جامعه را نسبت به این بیماری مطلع کنیم.

وحیدرضا برهانی نژاد با اشاره به اینکه این پویش از ۲۰ آبان ماه آغاز شده و تا ۲۰ آذرماه در سطح کشور در حال اجراست، افزود: ۵۲ درصد از افراد مبتلا به HIV تحت تاثیر پیش داوری قرار گرفته اند و نقش رسانه در جلوگیری از پیش داوری ها حیاتی است.

وی تصریح کرد: جواب آزمایش HIV محرمانه و رایگان است و از زمانی که فرد در مواجهه با ویروس قرار می‌گیرد تا قبل از ۷۲ساعت، بسیار زمان مهمی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هر چه سریع‌تر فرد، رژیم دارویی را دریافت کند به احتمال بیشتری به این بیماری مبتلا نخواهد شد و به آن ۷۲ساعت طلایی گفته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha