نماینده ولی فقیه در کردستان: تاریخ و مشاهیر استان با زبان هنر به نسل جوان معرفی شوند

سنندج- ایرنا- نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: این استان تاریخ و مفاخر بزرگی دارد که نیاز است با استفاده از زبان هنر این پیشینه به نسل جوان و مردم ایران شناسانده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی شامگاه شنبه در آیین رونمایی از سریال سنجرخان در سنندج، اظهار کرد: چنین سریال هایی که با جذابیت مسائل تاریخی را نشان می دهد، خیلی جذاب است و انسان را وادار به تفکر و مطالعه می کند.

وی به عوامل این سریال تبریک گفت که نقش اصلی را به بزرگی از کردستان به نام فرشید گویلی سپردند و افزود: هنرپیشه های توانمند و بومی در این سریال در کنار کارگردان قوی محمد حسین لطیفی و موسیقی زیبای فیلم، جایگاه متعالی به این سریال داده است.

نماینده ولی فقیه در کردستان یادآور شد: در رابطه با بانوی بزرگ ایران، مستوره اردلان نسل جدید شناخت کمی دارند و در این زمینه مطالعه نکرده اند و امیدواریم این سریالها آنان را وادار به مطالعه و تحقیق کند.

حجت الاسلام پورذهبی ادامه داد: موفقیت هر فیلم و سریالی در این است که مخاطب را به تحقیق وادار کند و امیدواریم با این سریالها مخاطبان بیشتری جذب فرهنگ کردستان شوند.

تهیه کننده سریال سنجرخان نیز گفت: کردستان دارای شخصیت های بزرگی است که باید به ایران و جهان شناسانده شوند و هدف از ساخت سریال سنجرخان، معرفی آن قهرمان کُرد به مردم کشورمان است.

نماینده ولی فقیه در کردستان: تاریخ و مشاهیر استان با زبان هنر به نسل جوان معرفی شوند

حسین جلالی از سختی‌های کار ساخت این سریال صحبت کرد و ادامه داد: ساخت این سریال سال ۹۹ شروع شد و به تازگی به پایان رسید. سریال سنجرخان در ۲٦ قسمت ۴۰ دقیقەای برای پخش از شبکە یک سیما بە کارگردانی محمدحسین لطیفی ساختە شد.

در جنگ جهانی اول که روس‌ها از شمال به ایران حمله کردند هرج و مرج، کردستان را فراگرفت و قتل و غارت‌های شبانه وحشت زیادی را در جامعه ایجاد کرد که سنجرخان وزیری نرانی در مقابل روسیه ایستادگی کرد.

او حتی با لشکر رضاخان جنگید و آنها را شکست داد و این پیروزی باعث شهرت بیشتر سنجرخان شد و نام او را بیشتر از قبل بر سر زبان ها انداخت، بعد از این جنگ لشکر روس نیز به سرکردگی "کلنل مامانوف" به سنندج رسید و سردار محی رشتی حاکم سنندج فراری شد که سنجرخان مقابل آنها قرار گرفت و لشکر روس را شکست داد.

روسیه که تمامی شکست‌های خود را از سنجرخان می دیدند به محاصره روستای میاوروران و قلعه سنجرخان روی آوردند و سنجرخان از دارالحکومه تقاضای کمک کرد ولی قبل از رسیدن ۳۰ سوار برای کمک، سنجرخان محاصره را شکست و روس‌ها را وادار به عقب نشینی کرده بود.

شریف الدوله بنی آدم حاکم سنندج اقدام به حمله به برخی از قبایل کرده بود که سنجرخان با او مخالفت می‌کند که موجب دشمنی شریف الدوله با سنجرخان می‌شود، سرانجام در محرم سال ۱۳۳۷ هجری قمری (برخی سال‌های ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ را هم عنوان می‌کنند) شریف الدوله بنی آدم حاکم سنندج از طریق خلیل خان برادر سنجرخان طی یک توطئه او را به عمارت خود دعوت و او را به قتل می‌رساند.

نماینده ولی فقیه در کردستان: تاریخ و مشاهیر استان با زبان هنر به نسل جوان معرفی شوند

امضای تفاهم‌نامه پیش تولید سریال مستوره اردلان
در این آیین همچنین تفاهم نامه پیش تولید سریال مستوره اردلان بین مدیرکل صدارو سیمای مرکز کردستان و شعله شریعتی نویسنده کردستانی به امضا رسید.

این نویسنده کردستانی اظهار کرد: افتخار دارم سریال مستوره اردلان را نگارش می‌کنم و بش از یک سال‌ است که کار تحقیق و نگارش این سریال آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنم سریال فاخری شایسته این بانوی بزرگ تولید کنم، افزود: مستوره اردلان اولین تاریخ نگار زن جهان است و تمام توان و تجربه خودم را برای ساخت این سریال به کار می‌گیرم.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان هم ابراز امیدواری کرد، آذر سال آینده این سریال رونمایی شود و از در دست اجرا بودن سریال شهیده فاطمه اسدی خبر داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha