به گزارش ایرنا، مسعود درستی روز یکشنبه اظهار کرد: خط پنج از منظر پوشش هر ۲ سکو توسط آسانسور با میزان ۹۲ درصد، خط یک با ۶۲ درصد و خط ۲ با ۵۹ درصد، مناسبترین خطوط برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت است.
وی افزود: در سالهای اخیر توجه ویژهای به مناسبسازی مترو برای معلولان شده و در این راستا، افتتاح ایستگاههای جدید منوط به داشتن آسانسور شد تا افرادی که با ویلچر وارد مترو میشوند با پلههای ثابت یا برقی مواجه نشوند و بتوانند با آسانسور به سکوی ایستگاه برسند.
درستی با اشاره به اینکه در ایستگاههای قدیمی مترو فضای کافی برای آسانسور در نظر گرفته نشده و در برخی از ایستگاهها نیز آسانسورها به دلیل مشکل دریافت مجوز استاندارد، فعال نیستند، ادامه داد: از مجموع ۱۵۵ ایستگاه در حال بهرهبرداری، ۲۹ درصد، دارای آسانسور فعال و تحویل شده برای بهرهبرداری است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه اضافه کرد: همه ۱۳ ایستگاه خط پنج، دارای سطح شیبدار در ورودی ایستگاه هستند همچنین همه ایستگاههای واقع شده در این خط، در هر ۲ سکو دارای آسانسور بوده و تنها آسانسور ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی تحویل نشده است بنابراین میتوان گفت این خط برای استفاده افراد دارای معلولیت بویژه معلولان حرکتی، مناسب است.
درستی گفت: از مجموع ۳۲ ایستگاه واقع شده در خط یک متروی تهران نیز تعداد ۲۰ ایستگاه دارای آسانسور است که دسترسی آسانسور ۶ ایستگاه آن به یک سکو فراهم شده و ایستگاه پالایشگاه نیز فقط در تراز سالن فروش دارای آسانسور است و ۱۹ ایستگاه شامل ایستگاههای کهریزک، شهید مفتح، حرم مطهرامام خمینی(ره)، شهید بهشتی، شاهد، باقرشهر، قیطریه، پالایشگاه، تجریش، شهرری، سعدی، علیآباد، شهدای هفتم تیر، جوانمرد قصاب، دکتر شریعتی، شهید بخارایی، قلهک، پایانه جنوب، امام خمینی (ره) و شوش در این خط دارای رمپ و یا ورودی همسطح است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه تاکید کرد: در اجرای طرح مناسبسازی ایستگاهها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفتهاند و در مجموع در خط یک و دو ۶۸ درصد، خط سه برابر با ۴۴ درصد، خط چهار ۶۵ درصد، خط پنج ۳۳ درصد، خط شش ۶۰ درصد و خط هفت برابر با ۶۲ درصد دارای مسیر ویژه نابینایان است.
وی یادآور شد: تمامی ایستگاههای جدید مترو باید هنگام بهرهبرداری به منظور رعایت حال معلولان و افراد کم توان مجهز به پله برقی و آسانسور باشد و در صورت تکمیل نشدن آسانسور، شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) متعهد شده که ظرف مدت سه ماه پس از بهره برداری نسبت به راهاندازی آسانسور در این ایستگاهها اقدام کند.
درستی افزود: بهبود و ارتقای سطح مناسبسازی مترو برای معلولان در دستور کار شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه قرار دارد.
نظر شما