رییس جهاد کشاورزی: مسکن در خاک‌های نامرغوب همدان احداث شود

همدان- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان با تاکید بر صیانت از اراضی مرغوب کشاورزی در راستای حفظ امنیت غذایی جامعه گفت: این استان به ساخت واحد تولیدی و مسکن نیاز دارد اما این ساخت و سازهای باید در اراضی با خاک درجه پنج به بالا و نامرغوب صورت گیرد.

رضا بهراملو روز یکشنبه در آیین روز جهانی خاک بیان کرد: ساخت و ساز نباید در خاک های حاصلخیز و دارای قابلیت کشت صورت گیرد البته به این موضوع در قانون نیز اشاره شده و مسائل فنی نیز به این امر مهم تاکید دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه باید امانت دار آب و خاک و حافظ این منابع ارزشمند باشند افزود: بستر خاک با آتش زدن، ریختن اسید و سمپاشی و کندن پوست آن با انجام عملیات تسطیح در حال از بین رفتن است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار کرد: ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری سطح خاک قابل زراعت است که با تسطیح به راحتی این خاک ارزشمند از بین می رود.

بهراملو ادامه داد: جلوگیری از نابودی خاک حاصلخیز باید فرهنگسازی شود چرا که حتی برخی مدیران تعصبی به خاک به عنوان محل تامین غذای مردم ندارند.

وی گفت: همانگونه که رزمندگان در هشت سال جنگ تحمیلی برای حفظ خاک جان دادند ما نیز باید برای دفاع از خاک حاصلخیز تمام قد تلاش کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه ۶ درصد خاک کشور حاصلخیز و درجه یک و ۲۳ درصد درجه ۲ است اظهار کرد: بیشتر تولیدات و محصولات غذایی مورد نیاز مردم از این ۲۹ درصد خاک تامین می شود بنابراین برای حفظ این امانت همه همت کنند و تلاش در این راستا مبنای ارزیابی عملکرد مدیران شود.

بهراملو تاکید کرد: چرا قلع و قمع حفظ خاک برای تامین غذا است و در این راستا همه دستگاه های فرهنگی برای همراه کردن مردم در راستای حفظ خاک همکاری کنند.

وی تصریح کرد: برخی مواقع حین قلع و قمع ساخت و ساز غیرمجاز مسوولان به بهانه حق الناس از این اقدام جلوگیری کرده و عنوان می کنند باید پیش از ایجاد بنا از ساخت آن جلوگیری می شد در حالیکه اگر امکان پیشگیری از همه جرم ها و تخلف ها بود دیگر نیازی به دادگستری و ایجاد زندان نبود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: خاک، سرمایه ملی و امانتی برای آیندگان است و در صورت حفظ نکردن آن و نبود خاک، برنامه های تولید، الگوی کشت و ایجاد گلخانه بی تاثیر است چرا که برای این کارها نیازمند خاک خوب هستیم.

بهراملو اظهارکرد: مجموعه جهاد کارهای خوبی برای حفظ خاک اجرایی کرد از جمله امور اراضی نسبت به جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اهتمام ویژه ای داشته است.

وی ادامه داد: رفع تداخلات و صدور اسناد از دیگر فعالیت ها است چرا که در صورت سند دار شدن اراضی کشاورزی به راحتی نمی توان کاربری آن را تغییر داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: اداره امور اراضی در راستای رفع تداخلات طی ۲ سال گذشته به اندازه هفت سال ماقبل خود کار کرده است.

بهراملو بیان کرد: در راستای ایجاد گلخانه و کشاورزی حفاظت کارهای خوبی شده با این وجود همچنان تاکید و توصیه برای حفظ خاک کشاورزی با کشت مستقیم است.

وی اضافه کرد: با تسطیح و برداشتن روی خاک، آن را در معرض فرسایش آبی و خاکی قرار می دهیم چراکه با لخت شدن خاک، میکروارگانیزم ها آسیب می بینند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: در کنار حفظ بقایای کشاورزی حفاظتی، انجام شخم عمود بر جهت شیب و کشت مستقیم برای حفظ خاک باید مورد توجه قرار بگیرد.

بهراملو با عنوان اینکه دیگر نیاز به یکسال کشت و یکسال آیش نیست گفت: با ترویج کشت مستقیم دیگر نیاز نیست هر ساله ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان آیش و تنها در ۷۰۰ هزار هکتار کشت شود.

وی ادامه داد: هر ساله می توان با کشت محصول در یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی همدان حتی به زمین با این کار خدمت کرد و به جای آیش، با طرح آیش زرد به سبز و کشت دیگر محصولات به تثبیت ازت در خاک کمک و از فرسایش جلوگیری کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: کاشت یک میلیارد درخت در کشور با سهمیه سالانه سه میلیون درخت در همدان، یکی از راهکارها حفظ خاک به شمار می رود چرا که کاشت نهال ۱۰ درصد بارندگی را به روان آب تبدیل می کند در غیر اینصورت ۷۰ درصد باران تبدیل به روان آب می شود.

بهراملو با بیان اینکه با کاشت نهال ۷۰ درصد بارندگی در منابع زیر زمینی ذخیره می شود گفت: یعنی با کاشت نهال می توان از بحران آب عبور کرد.

وی تصریح کرد: بحران آب اتفاق افتاده و هر عضو خانواده هنگام مواجهه با قطعی آب به راحتی این مشکل را لمس و درک می کنند اما با بحران خاک تنها در صورت نبود خاک حاصلخیز برای تولید مواد غذایی درک می شود.

پنج دسامبر روز جهانی خاک نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha