پاک مثل هوای چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-ایرنا- امروز دوشنبه ۱۳ آذرماه است، در برخی از کلانشهر به دلیل آلودگی هوا تعدادی از مدارس و دانشگاه‌ها غیر حضوری شده‌اند و حتی کیفیت هوا به گونه‌ای است که بعضی از فعالان مجازی چالش انتشار عکس آسمان آبی را راه انداخته‌اند.

به گزارش ایرنا، اما مردم در چهارمحال و بختیاری این روزها نعمتی دارند به نام هوای پاک؛ آنقدر هوا پاک است که آسمان مثل یک تُنگ آبی و فیروزه‌ای از دور نمایان است.

خصوصیت اقلیمی چهارمحال و بختیاری به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا موجب شده است این استان در روزهایی از سال به مهمترین نقطه تولید اکسیژن طبیعی در کشور تبدیل شود.

پاک مثل هوای چهارمحال و بختیاری

این هوای پاک و ارتفاع بالا حتی باعث شده برخی از ورزشکاران یا تیمهای ورزشی اردوهای خود را در چهارمحال و بختیاری برپا کنند، به همین دلیل، آسمان شیشه‌ای این روزهای این خطه از ایران می‌تواند نقش مهمی در فیزیولوژی اکسیژن و تمرینات هوازی برای قهرمانان یا حتی تیم‌های ملی رقم بزند.

پاک مثل هوای چهارمحال و بختیاری

مردم درباره هوای پاک چه می‌گویند؟

برخی از مردم استان و یا گردشگرانی که به این خطه سفر کرده‌اند، می‌گویند؛ یکی از نعمت‌های مهم در چهارمحال و بختیاری داشتن هوای پاک در بیشتر روزهای سال است که می‌تواند یک پتانسیل گردشگری برای منطقه باشد.

آقای شکراللهی از اهالی استان اصفهان که به چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود، می‌گفت: آمده‌ام اینجا، فقط ریه‌هایم را پر از اکسیژن خالص و ناب کنم.

این شهروند اصفهانی با اشاره به آلودگی کیفیت هوا در اصفهان به طنز می‌گوید: واقعا ریه‌هایم با تنفس در این هوای پاک تعجب کرده‌اند؟ از بسکه شهرکرد هوای پاکی دارد.

یک کاربر فضای مجازی تهران نیز با انتشار عکس‌های آسمان آبی چهارمحال و بختیاری به دنبال‌کنندگان صفحه خود توصیه کرده است که مردم شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، اهواز و تهران آخر هفته به این استان سفر کنند و ریه‌های خود را اکسیژن درمانی کنند.

محمد شغلش جوشکار است و چند صباحی در مناطق گازی عسلویه کار می‌کرد، او می‌گوید: بخدا باید قدردان این هوا به عنوان یک نعمت پاک در چهارمحال و بختیاری باشیم.

او به راننده خودرو مسافرکش می‌گوید: در زمانی که عسلویه در گرمای هوای با کیفیت شرجی بالا با دستگاه‌های بزرگ جوشکاری کار می‌کردم، فقط خدا خدا می‌کردم دوباره به شهر خودم در چهارمحال و بختیاری برگردم و از این هوا پاک بهره ببرم.

البته هوای پاک برای برخی نیز چندان مهم نیست، سیاووش که راننده خودرو مسافرکشی است در جواب مسافرش که از سالم بودن هوای شهرکرد تمجید می‌کند، واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: به دلیل نبود کار مجبورم صبح به صبح به یکی از شهرهای استان همجوار سفر کنم، این استان برای اشتغال و رفع بیکاری که معضل بزرگی برای خانواده‌هاست نیازمند کارخانه‌های بزرگ است، هوای پاک برای برخی از جوانان جویای کار، شغل و نان نمی‌شود.

با این حال، یکی از ظرفیت‌های جذب گردشگر در فصل‌های مختلف سال در چهارمحال و بختیاری وجود همین هوای پاک و اکسیژن خالص است.

پاک مثل هوای چهارمحال و بختیاری

شاخص هوای چهارمحال و بختیاری ؛فعلا که سالم است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری می‌گوید: چالش مهمی در خصوص ناسالم بودن هوای این استان در این هفته گزارش نشده است.

سعید یوسف‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:در مجموع، شاخص‌های هوا به غیر از اوایل پاییز در دشت‌های شهرکرد، بروجن، سفید دشت و خانمیزرا که کانون های تولید ریزگرد هستند، چالش مهمی وجود ندارد.

به گفته وی، منتها در یکی از مناطق استان یک زنگ خطر است که اگر توسعه صنعت به همین شکل و روند پیش برود، ظرف ۱۰ سال آینده وارانگی هوا را خواهیم داشت و از اکنون دستگاه‌های متولی به فکر باشند که سرریز صنایع آلاینده دیگر جاها در استان مستقر نشوند.

پاک مثل هوای چهارمحال و بختیاری

هوا آن بالاها چطور است؟

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز شرایط و کیفیت هوای این استان را در این روزها را پاک و سالم عنوان کرد و گفت:منبع آلوده‌کننده هوا اکنون در استان وجود ندارد.

مهران چراغپور یادآور شد: تا آخر این هفته هوای چهارمحال و بختیاری دارای جوی پایدار است و بارشی وجود ندارد اما احتمال بارش پراکنده در پایین هفته برای برخی از مناطق استان از جمله کوهرنگ و کاهش دما نیز برای استان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایرنا،براساس شاخص کیفیت هوا در صورتی که بین صفر تا ۵۰ باشد کیفیت هوا در وضع پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ وضع سالم و ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس (بیماران قلبی،‌ ریوی، سالمندان و کودکان)، ۱۵۰ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام افراد جامعه و ۲۰۰ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم خواهد بود.

از ابتدای امسال تاکنون، این استان ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت که ۹ روز گرد و غبار منشا خارجی و ۶ روز منشا گردو غبار داخلی گزارش شده است.

امسال ۳۰ روز شاخص کیفیت هوا در استان پاک، ۱۲۳ روز شاخص کیفیت هوا قابل قبول، ۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

در سال گذشته ۳۰ روز گرد و غبار در استان گزارش شد که ۲۵ روز گرد و غبار با منشا خارج از استان و مابقی روزها کانون‌های تولید گرد و غبار در داخل استان بوده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha