نتیجه مناظره‌های دانشجویی اردبیل در مهندسی فرهنگی استان استفاده شود

اردبیل- ایرنا- سرپرست جهاد دانشگاهی استان اردبیل از برگزاری دوازدهمین دوره مسابقه‌ مناظره دانشجویی در این استان خبر داد و گفت: انتظار می‌رود نتیجه این مناظره‌ها در طراحی نقشه مهندسی فرهنگی منطقه و در پی آن کشور مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسام رسولی روز دوشنبه در نشست هماهنگی مناظره‌های دانشجویی استان اردبیل اظهار کرد: نسل جوان به‌ویژه دانشجویان ذهنی خلاق، فعال و نواندیش دارند و مهمترین سرمایه هر جامعه هستند که می‌توانند برای چالش‌های احتمالی در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی پیشنهاد و راهکار ارایه دهند.

وی افزود: نسل جوان در صف نخست مولفه‌های قدرت و اقتدار جامعه هستند و برای روشنگری و تبیین مانع‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان و کشور باید نهضتی راه‌اندازی شود که دانشجویان می‌توانند در این نهضت فرهنگی نقش مهمی ایفا کنند.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان اردبیل با قدردانی از احساس مسئولیت و دغدغه‌مندی جوانان متقاضی شرکت در مناظره‌های دانشجویی، بیان کرد: این مجموعه با تدبیر استانداری و با توجه به ماموریت‌هایش ترسیم نقشه مهندسی فرهنگی استان را بر عهده گرفته و دبیرخانه راهبری آن را نیز راه‌اندازی کرده که ظرفیت مهمی در راستای بهره‌برداری از مناظره‌ها است.

وی اضافه کرد: چنان که در دنیا مناظره‌ها فرهنگ و گفتمان تقویت اداره امور شناخته می‌شود، مهم‌ترین ویژگی دانشگاه‌های ما در پرورش نسل جدید و از جمله مسابقه‌ها و مناظره‌های دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی پرورش تفکر انتقادی است.

رسولی تصریح کرد: تفکر انتقادی تنها مخالفت کردن نیست و در واقع به معنای دیدن همزمان نقاط قوت و ضعف، نشانگر احترام به ارزش‌ها و در راستای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی است که البته هنوز به آمادگی روانی و بلوغ کافی برای پذیرش انتقاد نرسیدیم اما برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند راه‌گشا باشد.

دبیر اجرایی دوازدهمین دوره مسابقه‌های مناظره دانشجویی استان اردبیل نیز در ادامه هدف از برگزاری این رویداد را تقویت حس پژوهش و پرسشگری، ارتقای قدرت سخنوری درست و اخلاقی و تقویت فن بیان دانشجویان در دانشگاه‌ها برشمرد و توسعه فرهنگ نقد و گفت و گو را محور اصلی مناظره‌ها عنوان کرد.

حمیده شهبازی با اشاره به آغاز این مسابقه‌ها از سال ۱۳۹۰ افزود: ۲ گروه چهار نفره در هر مسابقه شامل سخنران و محقق در حضور رییس جلسه و هیات داوران باید به مناظره و رقابت بپردازند که شامل چهار دقیقه فرصت طرح مساله، چهار فرصت سه دقیقه‌ای برای دفاع و فرصتی ۲ دقیقه‌ای برای نتیجه‌گیری هر گروه است.

وی همچنین گفت: هر مناظره تا مرحله نهایی به صورت حذفی برگزار می‌گردد و مسابقه از سوی سه نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها داوری می‌شود؛ سه گروه برتر در پایان تجلیل و گروه برتر راهی مسابقه‌های کشوری خواهد شد.

افزون بر ۴۶ هزار و ۹۰۰ نفر در ۶۳ موسسه و مجموعه آموزش عالی در ۱۲ شهرستان استان اردبیل مشغول تحصیل هستند.

استان اردبیل با جمعیت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha