نهضت زنجیره پیشرفت اردبیل و برنامه دستگاه‌های اداری

اردبیل - ایرنا - گفتمان "نهضت تکمیل زنجیره پیشرفت استان اردبیل" که در ماه‌های اخیر در ادبیات توسعه استان شکل گرفته است، نه صرفا چند کلید واژه ساده بلکه راهبردی ترکیبی و نقشه راه عمران و آبادانی استان است و برنامه‌محوری و علم گرایی و تلاش مجاهدانه مسئولان و همسویی و همگرایی نخبگان استانی را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ استاندار اردبیل طی ماههای اخیر در جلسات و دیدارهایش با مردم و مسئولان بر لزوم شکل‌گیری نهضت تکمیل زنجیره‌های پیشرفت استان و تبدیل آن به یک گفتمان و مطالبه عمومی تاکید می‌کند که تحقق این امر مهم می‌تواند استان را از عقب ماندگی‌های تاریخی رها سازد و بخش بزرگی از نواقص را جبران کند.

این راهبرد باید در گفتمان مدیران و حتی مردم که مطالبه گران اصلی توسعه استان هستند، هم از نظر وسعت شمولیت و هم از حیث عمق تاثیرگذاری ترویج یابد و دهان به دهان نَقل و نُقل محافل شود و به موازات آن، آرایش دستگاه‌های اداری برای اتصال حلقه‌های زنجیره پیشرفت و تکامل نهایی آن شکل بگیرد و بدنه مدیریتی و اجرایی استان به طور کلی وارد میدان عمل شود.

بدیهی است که پیاده‌سازی این نقشه بزرگ و با اهمیت، هم باید از داخل هر یک از دستگاه‌های اداری به تناسب مسئولیت‌ها و اختیارات پیگیری شود و هم تکاپوی هر دستگاه، رابطه‌ای با کلیت موضوع و حرکت بدنه مدیریتی و اجرایی استان در مسیر نهضت داشته باشد و با جدیت از جزیره ای عمل کردن و منقطع شدن اعضا از یکدیگر اجتناب شود.

در ادبیات توسعه و پیشرفت، مفهوم انسجام درونی یکی از مفاهیم کلیدی است که بر اساس آن اجزای مختلف اقتصادی، گردشگری، صنعت، کشاورزی، آموزشی و فرهنگی متناسب و در ارتباط با هم کارکردهای محوله را اجرا می‌کنند بدیهی است عدم موفقیت و ناکارآمدی هرکدام از نهادها در اجرای کارکردها و وظایف محوله سایر بخش‌ها را هم معطل و بلاتکلیف می‌کند.

این اجزا تاثیرات متقابلی بر یکدیگر دارند با این حال برخی از اجزا تاثیرات اساسی تر داشته و مقوم و محرک سایر اجزا محسوب می شوند. اقدامات زیربنایی و زیرساختی هم به واسطه سرمایه کلان مورد نیاز و هم به واسطه تحرک بخشی به سایر بخشها نقش کلیدی دارند از این جهت از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم مدیریت ارشد استان توسعه این بخش را در اولویت قرار داده است.

در این راستا در این مدت کارهای ماندگاری همچون توسعه شبکه بزرگراهی، تامین زیرساخت انرژی از جمله تکمیل ۱۰ پست برق و نیروگاه، آغاز خط دوم انتقال گاز به استان با هدف ارتقای ظرفیت گاز استان به ۲۵ میلیون متر مکعب، هزینه ۲۲ هزار میلیارد ریالی برای راه آهن اردبیل و عبور آن از گلوگاه‌های فنی و اجرایی،تامین منابع برای افزایش یک میلیون تنی ظرفیت تولید بخش کشاورزی، راه‌اندازی بزرگترین مجتمع گلخانه ای در مرز جمهوری آذربایجان، توجه به بخش صنعت و افزایش سهم آن از اقتصاد و اشتغال، اکتشاف معادن غنی مس و پیوستن استان به استانهای دارای معادن فلزی انجام شده است اما هنوز راه درازی برای جبران عقب ماندگیها مانده است و طی این مسیر دشوار نیازمند همراهی و همگامی نخبگان فکری و ابزاری در استان است.

امروزه همه راههای توسعه و پیشرفت به مقصد تولید ختم می‌شود و این کلید واژه، رمز ایجاد ارزش افزوده و ثروت بوده و در نامگذاری سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری نیز بر آن صحه گذارده شده است و در سطح جهان نیز تولید، سرّ پیشرفت است به طوری که کشوری مثل چین با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت، بخش‌های مختلف جامعه خود را به صورت حلقه‌های زنجیر به هم مرتبط کرده و به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شده و مدعی قدرت نخست اقتصاد دنیا در ۱۰ سال آینده نیز هست.

بنابراین تولید باید از سوی حلقه های زنجیره پیشرفت هدفگذاری شود. از این جهت دستیابی به ایجاد و اتصال حلقه‌های زنجیره پیشرفت و تولید ثروت، به عنوان مثال در بخش کشاورزی با افزایش محصولات به بیش از یک میلیون تن، توسعه سطح کشت گلخانه ای تا ۵۰۰ هکتار و ترویج آبیاری مدرن و اصلاح کشت قابل تحقق است و همچنین با احیای ظرفیت‌های معدنی استان و ایجاد ارزش افزوده، امکان اشتغالزایی برای ۱۵ هزار نفر در این بخش وجود دارد.

در بخش آموزش و پرورش هم باید نیاز به ۲ هزار کلاس درس برطرف شود تا هم شرایط مطلوب تعلیم و تربیت با رویکرد نصیب آموزشی برابر فراهم گردد و هم مشکل دو یا حتی سه نوبته شدن بسیاری از کلاس‌ها در آینده پیش نیاید و مهمتر از اینها رتبه استان در کنکور سراسری به حدی ترقی کند که احتیاج استان به نیروی انسانی متخصص و متعهد از سرمایه‌های اجتماعی بومی رفع شود.

یکی از فرصت‌هایی که در دولت مردمی برای توسعه استان اردبیل پیش آمد، سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به این استان بود که بنا بر اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل ۶۵ هزار میلیارد ریال از اعتبارات آن به این استان اختصاص یافته و زمینه ساز تحرک بخشی به اقتصاد استان شده است و مسئولین ارشد استان بارها تاثیرات هزینه کرد آن اعتبارات کلان را در تکمیل زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی استان، گره‌گشا ارزیابی کرده اند و بی تردید آن اتفاق مبارک از منظر نهضت تکمیل زنجیره پیشرفت استان نیز تاثیرگذار بوده و در ایجاد یا پیوند حلقه‌ها به هم موثر واقع شده است و فرصت بعدی سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل نیز، می‌تواند شتاب دهنده به این نهضت باشد.

شکل‌گیری گفتمان توسعه محور در سطح استان و کشور اتفاق مبارکی است که زمینه ساز تجمیع و هم افزایی ظرفیت‌های موجود در استان خواهد شد. این امر می‌تواند ضمن اینکه از هدررفت منابع محدود موجود جلوگیری کند، برای توسعه استان ریل گذاری کرده و مسیر مطالبه‌گری از مدیران استان و کشور در مقاطع مختلف را مشخص، عینی و روشن تر سازد. در این بین باید هر دستگاه با احصای نیازمندی‌ها، تدوین برنامه‌ها با دورنمای چند دهه آینده و ارتباط دادن خود با دیگر سازمان‌ها و ادارات به عنوان حلقه‌های توسعه و آبادانی ایفای نقش کنند تا روح تحرک و پویایی توام با نشاط سازندگی در پیکره استان دمیده شود.

۲ سال باقیمانده از دوره خدمتگزاری دولت مردمی، فرصت بسیار مغتنمی برای برخورداری از موهبت توجه دولت به تکمیل زیرساخت ها و پیشبرد همه جانبه استان اردبیل است و جا دارد اعتقاد نظری و دلبستگی عملی مدیران به نهضت تکمیل زنجیره پیشرفت، با تلاش شبانه روزی نمود پیدا کند و از همه ظرفیت‌ها از جمله ائمه جمعه، اصحاب ایده و روشنفکر و تشکل‌های مردمی به خوبی استفاده شود تا ضمن جبران عقب ماندگی‌های تاریخی، استان اردبیل در مسیر پیشرفت و توسعه قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha