سندروم روده تحریک پذیر، بیماری بی‌خطر اما آزار دهنده

همدان- ایرنا- سندروم روده تحریک پذیر امروزه به عنوان شایع ترین بیماری دستگاه گوارش شناخته شده و درد شکمی مهمترین علامت آن است.

به گزارش ایرنا، سندرم روده تحریک‌پذیر یا آی‌بی‌اِس (IBS‏) نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای، بدون هرگونه علت ارگانیک دیگری، مشخص می‌شود. اسهال یا یبوست می‌توانند علامت غالب باشد که ممکن است به صورت متناوب ظاهر شود.

سندروم روده تحریک پذیر بیماری نیست بلکه مجموعه ای از علائمی است که سبب می شود بیمار به پزشک مراجعه کند در این مواقع بیمار بیشتر در قسمت های تحتانی شکم شامل روده بزرگ احساس درد دارد.

یک فوق تخصص کبد و گوارش، علاوه بر درد شکم، اسهال مزمن در آقایان و یبوست مزمن و بسیار شدید در خانم ها را از علائم شایع سندروم روده تحریک پذیر عنوان کرد.

دکتر علیرضا خلیلیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هر چند سندروم روه تحریک پذیر بیماری خطرناک و جدی نیست اما بیمار به دلیل تحمل درد آزار دهنده در طول روز، به پزشک های مختلف برای درمان مراجعه می کند.

این پزشک متخصص اضافه کرد: اطلاعات علمی در خصوص این بیماری بسیار کم بوده و تاکنون علت مشخصی برای آن شناسایی نشده است.

وی ادامه داد: با وجود شناسایی علل متعدد بروز این بیماری اما علت عمده و مشخصی برای آن هنوز تعیین نشده است.

به گفته این فوق تخصص کبد و گوارش، عوامل ارثی و محیطی همانند استرس و رژیم غذایی ناسالم بر شدت یا ابتلا به این بیماری تاثیر می گذارد.

خلیلیان افزود: نفخ شکمی یکی از مهم ترین علائم سندروم روده تحریک پذیر به شمار می‌رود بنابراین این طیف از بیماران باید از خوردن غذاهای نفخ دار یا غذا ها و میوه هایی که سبب تشدید بیمارهایی آنها می شود پرهیز کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در سندروم روده تحریک پذیر بیمار ممکن است با خوردن هر نوع غذایی دچار ورم و نفخ معده شود که بسیار آزار دهنده است.

خلیلیان تاکید کرد: روند درمان این بیماری ساده نبوده و نفخ برخی از افراد حتی با پرهیزهای غذایی هم بهتر نمی شود.

این پزشک متخصص با بیان اینکه برای درمان این بیماری ابتدا باید پزشک از مبتلا نبودن بیمار به سایر بیماری های خطرناک و دارای علائم مشابه سندروم روده تحرک پذیر اطمینان حاصل کند بنابراین از او می خواهد آزمایش های همچون خون و کرونوسکوپی بدهد افزود: در واقع تشخیص این سندروم با رد کردن بیماری های مهم رخ می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سن بروز و شایع این بیماری نوجوانی و جوانی است بیان کرد: البته احتمال ابتلای دیگر گروه های سنی به این بیماری وجود دارد و افراد سالمند به دلیل آنکه در معرض بیماری های مختلفی قرار دارند باید بیشتر از سایرین آزمایش دهند.

خلیلیان افزود: برخی از بیماری های همچون سرطان علائم مشابه سندروم روده تحریک پذیر دارند و به همین دلیل پزشک باید برای تشخیص بیماری آزمایش و عکس برداری را برای بیمار تجویز کند.

وی عنوان کرد: اگر بیمار متوجه پبشرفت یا تغییر در بیماری سندروم روده تحرک پذیر شد باید برای معاینه و بررسی های دوره ای به پزشک مراجعه کند.

این پزشک مختصص گوارش با عنوان اینکه استرس و نگرانی این بیماری را تشدید می کند افزود: اطمینان دادن به افراد برای آنکه بدانند به بیماری خطرناکی مبتلا نشده اند نقش بسزایی بر درمان این بیماری دارد.

خلیلیان اضافه کرد: رژیم غذایی و عمل به توصیه های پزشک معالج، به طور قابل توجهی می‌تواند عوامل بیماری را کاهش داده و از پیشرفت آن جلوگیری کند.

این پزشک مختصص گفت: فعالیت فیزیکی نقش موثری بر درمان این بیماری دارد چراکه پیاده روی و فعالیت فیزیکی سبب کاهش استرس و فکرهای منفی در فرد شده و در صورت آرامش روان بیمار، درمان سریع تر صورت می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha