دانشجویان در میدان سوال از مسوولان/هفته پژوهش کلید خورد

تهران- ایرنا- آذر، ماه پُرتلاش دانشگاهیان و دانشجویان به دومین هفته رسید و در این روزها تقریبا همه دانشگاه‌های کشور میزبان مسوولان ملی و استانی بودند و پرسشگری دانشجویان جلوه جدیدی یافت، نشست خبری هفته پژوهش و فناوری نیز در این میان برگزار و برنامه‌های این هفته اعلام شد تا هفته بعد، روز و روزگاری برای گرامیداشت جست‌وجوگری باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، همان‌طور که وزارت علوم پیش از این اعلام کرده بود، با اینکه روز دانشجو امسال با روز تعطیلی بسیاری دانشگاه‌ها (پنجشنبه، ۱۶ آذر) مقارن شده بود، با توجه به توصیه‌های رییس‌جمهور و تاکید وزارت علوم مبنی بر برگزاری پرشور این مراسم و حضور مسوولان در دانشگاه‌های مختلف، روز دانشجو به هفته دانشجو تبدیل شد و مسوولان مختلف از روز دوشنبه (۱۳ آذر) در جمع دانشجویان حاضر شدند. دانشگاه شهید بهشتی نیز روز چهارشنبه (۱۵ آذر) به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه، میزبان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور بود.

محمدباقر قالیباف رییس‌ مجلس شورای اسلامی نیز روز چهارشنبه به واحد علوم‌ تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه روز پنجشنبه به دانشگاه محقق اردبیلی رفتند.

معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در ابلاغیه ۲۰ بندی به دانشگاه‌ها کنشگری دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی را در مراسم روز دانشجو اصل نخست این مراسم دانسته و خواسته بود معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها از تصدی‌گری در این زمینه بپرهیزند. افزون بر این، بنابر توصیه رییس‌جمهور حضور مسوولان و وزیران در میان دانشجویان و برای گرامیداشت روز دانشجو از دیگر اولویت‌های این مراسم بود.

دانشجویان در میدان سوال از مسوولان/ هفته پژوهش کلید خورد

دانشجو؛ قشر پیشتاز

رییس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه دانشجو فقط در روز دانشجو نباید مورد توجه قرار گیردم، گفت: دانشجویان قشری پیشتاز هستند که جامعه و نیاز آن را می‌شناسند و برای رفع نیاز جامعه آماده هستند. دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه‌گری و حق‌خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد.

وی دانشگاه را مرکز دانش و تولید علم در کشور دانست و گفت: دانشگاه به کشور قدرت می‌بخشد، نیروهای آموزش دیده و دانشمند و نخبه و کسانی که هم تخصص دارند و هم تعهد می‌توانند در عرصه‌های مختلف تحول آفرین باشند. قدرت علمی پیشران پیشرفت و توسعه در کشور است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه تحول آفرین است، مطرح کرد: توانمندی کشور با علم و دانش و فناوری دارای اهمیت است. آینده ایران و ایران آینده را علم و دانش و تخصص همراه با تعهد رقم می‌زند و دانشگاه متکلف این مسئولیت مهم است. به جد معتقدیم دانشگاه اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد، اظهارکرد: دانشگاه می‌تواند در کنار مسئله شناسی برای حل مشکلات کمک کند. دانشگاه کانون فضیلت خواهی، اخلاق، ادب و کرامت انسانی و توجه به دیگران و خداخواهی و توجه به اجرای قانون و عدالت است و می‌تواند در این عرصه نقش آفرین باشد. جنبش دانشجویی، جنبش ضد استبداد و ضد استعمار است. دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد.

گزارش کامل سخنان رییس‌جمهور را اینجا بخوانید.

آرمان‌خواهی همراه با واقع‌بینی کشور را نجات می‌دهد

رییس مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو درباره روشن نبودن موضع مجلس درخصوص شفافیت، توضیح داد: تنها طرحی که در مجلس به‌عنوان نخستین نفر به امضا رساندم، طرح شفافیت بود و امروز ۲۲۰ نفر از نمایندگان به صورت داوطلبانه آرای خود را به صورت برخط با مردم به اشتراک می‌گذارند که با مراجعه به وبگاه مجلس می‌توانید به صورت شفاف آن را ببینید.

قالیباف آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را رسالت تمام دانشجویان دانست و عنوان کرد: امروز مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که آرمان‌گرایی توأم با واقع‌بینی و شجاعت است که کشور را نجات می‌دهد. شفافیت انجام شد و در حال حاضر بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان آرای خود را شفاف می‌کنند اما ما باید مسیر قانون را طی کنیم.

وی یادآور شد: اصلاح آیین نامه مجلس نیازمند دو سوم آرا است از این رو رأی گیری آن سخت است؛ وقتی طرح شفافیت را در مجلس به رأی گذاشتیم از دو سوم تنها سه رأی کمتر آورد. شخصاً برای این موضوع قول دادم ولی این قول همه نمایندگان نبود. با این حال به نظر من شفافیت یک ضرورت است. شما می‌گویید رفتار سیاسی کرده‌ام اما اینگونه نیست بلکه این مسیر را به علت اهمیت آن در کشور دنبال کردیم.

رییس مجلس با بیان اینکه هر موضوعی که به مجلس بیاید و رأی نیاورد نمی‌توان آن در مدت زیر ۶ ماه مطرح کرد، گفت: همان قانون تبصره‌ای دارد که می‌گوید اگر چنانچه ضرورتی پیش آمد و حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان دوباره آن را درخواست کردند، قابل طرح است از این رو با پیگیری مجدد آن را اصلاح کرده و در صحن رأی تصویب آن را گرفتیم.

گزارش کاملی سخنان وی را اینجا بخوانید.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه نیز پنجشنبه به دانشگاه محقق اردبیلی رفت.

روز دانشجو، روزی برای کنشگری

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت مانند همیشه فعال بود و روز یکشنبه (۱۲ آذر) در سفر به خراسان جنوبی علاوه بر دیدار با دانشجویان، در نشست دیگری پای صحبت اساتید، اعضای هیات علمی، نخبگان و فن آوران دانشگاه‌های این استان نشست و روز دوشنبه (۱۳ آذر) نیز در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر حاضر شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز همین روز به دانشگاه علامه طباطبائی رفت. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فعال بود و روز دوشنبه به دانشگاه صدا و سیما رفت، روز سه‌شنبه نیز در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حاضر شد.

محمد دهقان معاون حقوقی رییس جمهور هم روز سه‌شنبه در مراسم روز دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی شرکت کرد. روح‌الله دهقان فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور نیز در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس حاضر شد.

گزارشی از حضور مسئولان را در بعضی مراسم روز دانشجو اینجا و اینجا بخوانید.

دانشجویان در میدان سوال از مسوولان/ هفته پژوهش کلید خورد

دانشگاه‌های شهرهای مختلف نیز میزبان وزیران و معاونان رییس‌جمهور بودند. دانشگاه اهواز روز دوشنبه از میثم لطیفی رییس سازمان امور اداری و استخدامی و معاون رییس‌جمهور و روز سه شنبه از وزیر کشور میزبانی کرد. سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشگاه لرستان حاضر شد. رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها هم به همراه رییس و معاونان دانشگاه علم و صنعت به خوابگاه‌های این دانشگاه رفت و از نزدیک به آنان روز دانشجو را تبریک گفت.

دانشجویان در میدان سوال از مسوولان/ هفته پژوهش کلید خورد

هفته پژوهش و نشست خبری دو معاون وزارت علوم

هفته سوم آذر هر سال زمانی برای گرامیداشت محققان و فناوران است که به نام هفته پژوهش و فناوری نام گذاشته شده و امسال از ۱۱ تا ۱۷ آذر به صورت استانی و از ۱۹ تا ۲۵ آذر در سطح ملی برگزار می‌شود. دو معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به همین مناسبت دوشنبه (۱۳ آذر) در نشستی با خبرنگاران برنامه‌های این هفته را تشریح کردند.

برپایی دو نمایشگاه، یعنی بیست‌وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و چهارمین دوره نمایشگاه تستا، برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوری و هفتمین جشنواره اندیشمندان جوان، برگزاری نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و نشست انجمن‌های علمی از جمله برنامه‌های این هفته است.

گزارشی از این نشست و برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری را اینجا بخوانید.

پایان مهلت نام‌نویسی نوبت نخست آزمون سراسری

نام‌نویسی در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ که از روز یکشنبه (۵ آذر) آغاز شده بود، شامگاه چهارشنبه با نام‌نویسی بیش از یک میلیون و ۶۰ هزار نفر داوطلب پایان یافت. آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در دو نوبت و نوبت اول روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ و نوبت دوم روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می شود.

افزون بر این، آزمون اختصاصی فرهنگیان برای پذیرش دانشجو معلم نیز امسال به شکل جداگانه برگزار می‌شود و داوطلبان برای شرکت در این آزمون که تنها همزمان با نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، باید به صورت جداگانه نام‌نویسی کنند.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است و میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی- واحدی/ ترمی - واحدی در این گروه‌ها، ۳۷/۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد، همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد است.

دانشجویان در میدان سوال از مسوولان/ هفته پژوهش کلید خورد

ابلاغ اساسنامه صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری توسط رییس‌جمهور

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور در نامه ای به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور،
سازمان برنامه و بودجه کشور، شورای عالی حوزه های علمیه، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه «اساسنامه صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری» را که در جلسه ۸۹۰ مورخ ۱۶ آبان ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ کرد.

متن کامل ابلاغیه را اینجا بخوانید.

دانشجویان در میدان سوال از مسوولان/ هفته پژوهش کلید خورد

خبر خوش وزیر علوم برای دانشجویان و اساتید دانشگاه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در آستانه روز دانشجو در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری حاضر شد و به سوالات تلفنی مردم پاسخ داد. وی در حاشیه پاسخگویی به تماس‌های مردمی از اتخاذ تمهیدات ویژه برای دانشجویان و اساتید در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: یکی از احکام این است که ۱۵ درصد اعتبار برای امور پژوهشی و پنج درصد برای امور فرهنگی در نظر گرفته شود.

محمدعلی زلفی‌گل گفت: برای برگزاری روز دانشجو کارگروهی با مدیریت سخنگوی دولت تشکیل شده است که معاونان فرهنگی وزارتخانه ها در این کارگروه حضور دارند و برنامه‌ریزی ها برای حضور شخصیت های ملی در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام می شود. از طرفی معاونان فرهنگی دانشگاه‌های کشور هم برنامه‌های متعددی را برگزار می کند و حضور رییس جمهور را هم در یکی از دانشگاه های کشور خواهیم داشت.

وی افزود: در برنامه توسعه هفتم احکام منحصر به فرد و ویژه ای برای وزارت علوم تصویب شده است که اجرای آن تحولات خاصی را در دانشگاه رقم خواهد زد. یکی از احکام این است که ۱۵ درصد اعتبار برای امور پژوهشی و ۵ درصد برای امور فرهنگی در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان‌کرد: دیگر احکام هم وزارت علوم و بهداشت را مکلف کرده که برای تحقیقات مساله محور برنامه‌ریزی کنند و برنامه اجرای پژوهانه جامع را تدوین و به تصویب برسانند که خوشبختانه از قبل این اقدام انجام گرفته است. از این پس دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برای انجام پایان‌نامه و رساله با حمایت‌های مالی ویژه در انجام دادن تحقیقات کیفی با محدودیت های کمتری روبرو می شوند.

دانشجویان در میدان سوال از مسوولان/ هفته پژوهش کلید خورد

تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی در قطر

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز همزمان با حضور در چهل و دومین اجلاس سالانه انجمن بین‌المللی دانشـگاه‌های جهان (IAU) با موضوع آموزش عالی، اهمیت یادگیری و تعاملات فرهنگی و اجلاس جهانی نـوآوری در آمـوزش (WISE) با بثینة بنت علی الجبر النعیمی وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی قطر دیدار و تبادل نظر کرد.

طرح گذراندن حداکثر ۳۰ واحد درسی در دانشگاه قطر و به شکل متقابل در دانشگاه‌های ایران (تدریس به‌صورت فارسی، عربی یا انگلیسی)، تأسیس مرکز آموزش بین‌المللی زبان فارسی در قطر به‌ عنوان یکی از نیازهای اصلی آموزش عالی این کشور، ایجاد صندوق حمایت از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بین دو کشور (پس از امضای توافق‌نامه) از جمله موارد مطرح شده در این دیدار بود.

همچنین برای تحقق موارد پیشنهادی مقرر شد، کارگروهی از نمایندگان دو کشور تشکیل شود تا برای بررسی‌های کارشناسی و تنظیم متن توافق‌نامه اقدام کنند، از سوی دیگر قرار شد برای اجرای موارد فوق پیرو دعوت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از وزیر آموزش عالی قطر، مقدمات سفر ‌وی به کشور، فراهم شود.

دانشجویان در میدان سوال از مسوولان/ هفته پژوهش کلید خورد

ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری مشترک ایران و سوریه

معاون مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در دیدار با قائم‌مقام دفتر اتحادیه دانشجویان جمهوری عربی سوریه بر ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری مشترک دو کشور تأکید کرد.

محمدرضا محمدزاده عطار معاون مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست با محمد عامر طلاس قائم‌مقام و عماد شلال العمر عضو دفتر اتحادیه دانشجویان جمهوری عربی سوریه که امروز (دوشنبه) در محل این وزارتخانه برگزار شد، گفت: ایران از لحاظ رتبه‌های علمی بر اساس استانداردهای بین‌المللی مقام نخست منطقه را داراست. در ایران بیش از ۸۰ هزار عضو هیات علمی و سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو داریم و خوشحال می‌شویم ارتباطمان با کشور دوست و برادر سوریه تقویت شود.

معاون مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم درخصوص گسترش زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: آمادگی داریم به دانشجویان سوری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به هر تعدادی در حوزه زبان و ادبیات فارسی بورسیه اعطا کنیم؛ همچنین برای توانمندسازی اساتید حوزه زبان و ادب فارسی دوره‌های آموزشی در ایران برگزار کنیم.

محمد عامر طلاس قائم‌مقام دفتر اتحادیه دانشجویان جمهوری عربی سوریه نیز در این نشست گفت: ایران در حوزه علم و فناوری پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است تا جایی که جزو پنج کشور برتر دنیاست و تمایل داریم که دانشجویان کشورمان برای ادامه تحصیل به ایران بیایند.

وی یکی از نقاط مشترک بین دو کشور ایران و سوریه را دشمن مشترک؛ آمریکا و اسرائیل دانست و افزود: ایران با وجود تحریم‌های بیش از ۴۰ ساله، تجربیات بسیار خوبی به دست آورده است و دوست داریم دانشجویان ما این تجربه را از شما یاد بگیرند. اولویت نخست ما این است که دانشجویان سوری دانش پیشرفته را از شما بیاموزند تا همفکری بین دو کشور پایدار بماند.

گزارش کاملی از این دیدار را اینجا بخوانید.

ایجاد کارگروه اجرای دروس مهارتی‌اشتغال‌زایی در معاونت آموزشی وزارت علوم

کارگروه اجرای دروس مهارتی‌اشتغال‌زایی در راستای تحول در مسیر آموزش هدفمند مبتنی بر مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان، در معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرد. معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری و هماهنگی وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولین جلسه تدوین آیین‌نامه تسهیل برگزاری دروس مهارتی – اشتغال‌پذیری را برگزار کرد.

رضا نقی‌زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در این جلسه با تأکید بر ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی دروس مهارتی – اشتغال‌پذیری مصوب جلسه ۹۵۹ مورخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور بر اهمیت اجرای مناسب این شیوه‌نامه در تحول دانشگاه‌ها به سمت آموزش هدفمند مبتنی بر مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان تأکید کرد.

وی گزارشی از ارائه این شیوه‌نامه در شورای عالی اشتغال به مصوبه جلسه ۸۶ این شورا جهت ماموریت به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تدوین آیین‌نامه تسهیل اجرای دروس مهارتی-اشتغال‌پذیری با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه ارائه کرد.

دانشجویان در میدان سوال از مسوولان/ هفته پژوهش کلید خورد

رسیدگی به همه پیشنهادهای تشکل‌های دانشجویی برای برگزاری مراسم روز دانشجو

مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز ابتدای هفته گذشته گفت: هر تشکل دانشجویی دعوت نامه یا درخواستی در خصوص برگزاری مراسم روز دانشجو داشته باشد مورد رسیدگی قرار می گیرد.

مهدی بادپا به اقدامات اداره کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره تقویت و حمایت از برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی با توجه به نزدیک شدن به روز دانشجو اشاره کرد و اظهار داشت: اقداماتی در راستای حمایت از تشکل‌های دانشجویی انجام داده و جلساتی برگزار کرده ایم.

وی ادامه داد: جلسه تشکل‌های دانشجویی به تازگی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در وزارت علوم برگزار شد. پنج تشکل و اتحادیه بزرگ دانشجویی یک جلسه‌ صمیمانه را با وزیر علوم برگزار کردند.

مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: همچنین جلسات تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های بزرگ تهران با عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم را داریم که این هم فرصتی است تا هر تشکل دانشجویی در دانشگاه بتواند با معاون فرهنگی وزارت علوم جلسه‌ای برگزار کند. این برنامه نیز آغاز شده‌ است.

دانشجویان در میدان سوال از مسوولان/ هفته پژوهش کلید خورد

پوپولیسم (عوام‌گرایی) عامل انحراف و تشتت در مسیر حکمرانی

رییس دانشگاه تهران نیز در آیین اختتامیه کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی گفت: اگر در فضای نهادهای مدنی به تجربه کشورهای مختلف مراجعه کنیم، آنقدر مردم‌گرایی و پوپولیسم در برخی زمینه‌ها دچار افراط شده که انحرافاتی را نیز در مسیر حکمرانی ایجاد کرده است و گاهی اوقات برخی رسانه‌ها توانسته‌اند اراده خود را به فضای اداره امور جامعه تحمیل کنند.

سید محمد مقیمی در این مراسم در تالار علامه امینی دانشگاه تهران، با طرح انتظار پاسخگویی این کنفرانس به دو سوال «ما در حال حاضر در حوزه اداره امور جامعه در کجای مرز دانش حکمرانی قرار داریم؟» و «در عرصه عمل و اجرا چقدر توانسته‌ایم از نظریه‌ها و تئوری‌های مطرح در عرصه حکمرانی بهره‌مند شویم؟»، گفت: سه رویکرد «مدیریت دولتی سنتی»، «مدیریت دولتی نوین» و «حکمرانی» به عنوان رویکردهای کلی طی شده در سیر تکاملی عرصه نظریه‌پردازی در مسائل مدیریت دولتی و حکمرانی است. وقتی از اداره امور جامعه صحبت می‌کنیم، سه بخش اساسی عمومی، خصوصی و نهادهای مدنی بازیگران اصلی اداره امور جامعه هستند.

وی افزود: در دوره رویکرد مدیریت دولتی سنتی که البته هنوز تمام‌شده نیست و حدی از آن در جوامع مختلف در حال اجرا است و روز به روز کامل‌تر هم می‌شود، بوروکراسی مبنای عمل اداره امور جامعه بود ولی زمانی که مدیریت دولتی نوین مطرح شد، در عرصه نظریه‌پردازی گفتند که اگر جوامع می‌خواهند اهداف خود را محقق کنند، دولت‌ها باید چینش قوانین و رویه‌ها و عمل خود را طوری تنظیم کنند که بخش خصوصی تقویت شود و از این رهگذر پیشرفت جوامع تضمین شود.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: در دوره حکمرانی که دهه‌ها است شروع شده و به اوج بلوغ خود در عرصه نظریه‌پردازی نزدیک می‌شود، صحبت از این است که غلبه در اداره امور جامعه باید با نهادهای مدنی باشد که می‌توانیم نمونه‌های موفق و ناموفق آن را در دنیا دسته‌بندی کنیم.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران در آسیب‌شناسی نظریه‌های حکمرانی غربی، بیان کرد: وقتی صحبت از غلبه جامعه مدنی می‌کنیم، به نظر می‌رسد شاهد مسیرهای متعددی در نظریه‌پردازی و عمل حکمرانی بوده‌ایم، بویژه در عرصه عمل شاهد افراط و تفریط‌هایی در این زمینه شده‌ایم. گاهی اوقات به اندازه‌ای بعضی از این نهادهای مدنی یا احزاب و رسانه‌ها در دوره معاصر غلبه پیدا کرده‌اند که هدف مصلحت عامه مردم دچار چالش شده و پیشرفت واقعی که از دولت به عنوان سکاندار جامعه انتظار می‌رود دچار انحرافاتی شده است.

مقیمی گفت: اگر در فضای نهادهای مدنی به تجربه کشورهای مختلف مراجعه کنیم، شاهد این هستیم که آنقدر مردم‌گرایی در برخی زمینه‌ها دچار افراط شده است که عوام‌گرایی و پوپولیسم باعث انحرافاتی در مسیر حکمرانی و ایجاد تشتت است و گاهی اوقات برخی رسانه‌ها توانسته‌اند اراده خود را به فضای اداره امور جامعه تحمیل کنند.

دانشجویان در میدان سوال از مسوولان/ هفته پژوهش کلید خورد

دانشگاه علامه‌طباطبائی میزبان ۱۴۰ فارسی آموز از ۱۵ کشور جهان

مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفای) دانشگاه علامه‌طباطبائی در نیم‌سال تحصیلی جدید میزبان حضور ۱۴۰ فارسی آموز از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، چین، کره جنوبی، عراق، عمان، فلسطین، قزاقزستان، لبنان، اندونزی، نیجریه، آفریقای جنوبی، ترکیه و سریلانکا شد.

آیین استقبال از فارسی آموزان نوورود مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفا) دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور عبدالله معتمدی رییس دانشگاه، دکتر آزاده میرزائی، رئیس مرکز آزفا دانشگاه و جمعی از فارسی آموزان نوورود در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه برگزار شد.

دانشجویان در میدان سوال از مسوولان/ هفته پژوهش کلید خورد

تقدیر از دانشگاه‌های موفق در انجام پروژه‌های مشترک بااستفاده از توان ایرانیان مقیم خارج

مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این هفته از عملکرد درخشان دانشگاه‌های موفق در انجام پروژه‌های مشترک علمی، پژوهشی و فناوری با بهره‌گیری از توان ایرانیان مقیم خارج از کشور در سال ۱۴۰۱ قدردانی کرد.

این مرکز از رؤسای دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، صنعتی شیراز، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، الزهرا (س)، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، فردوسی مشهد، بین‌المللی امام خمینی (ره) و پژوهشگاه‌های ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و رنگ با اهدای لوح، تقدیر کرد.

محمدرضا محمدزاده عطار معاون مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست تقدیر از دانشگاه‌های موفق در انجام پروژه‌های مشترک با بهره‌گیری از توان ایرانیان مقیم خارج از کشور در محل این وزارتخانه، با بیان اینکه همکاری با ایرانیان خارج از کشور برای وزارت علوم بسیار حائز اهمیت است، گفت: ریاست شورای‌ عالی امور ایرانیان خارج از کشور برعهده رییس جمهوری است و ریاست یکی از کارگروه‌های زیرمجموعه آن که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است را محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برعهده دارد.

وی افزود: وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، تعاون، امور خارجه، سازمان صدا و سیما، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی ریاست جمهوری اعضای این کارگروه را تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha