نخستین نیروگاه هسته‌ای نسل چهارم جهان در چین به بهره‌برداری تجاری رسید

تهران- ایرنا- اداره ملی انرژی چین اعلام کرد: اولین نیروگاه هسته‌ای نسل چهارم جهان، در شاندونگ چین به طور رسمی به بهره‌برداری تجاری رسید.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شین‌هوا، اداره ملی انرژی و چین اعلام کرد: اولین نیروگاه هسته‌ای نسل چهارم جهان، نیروگاه هسته‌ای راکتور خنک‌کننده گازی شیداووان (HTGR) چین، رسماً به بهره‌برداری تجاری رسید.

این پروژه که در استان شاندونگ واقع شده است و چین دارای حقوق مالکیت معنوی کاملاً مستقل آن است، به طور مشترک توسط گروه چینی هوانگ، دانشگاه تسینگ‌هوا و شرکت ملی هسته‌ای چین توسعه یافته است.

ژانگ زویی، طراح ارشد برنامه اصلی نیروگاه هسته‌ای شیداووان و رئیس مرکز انرژی هسته‌ای و فناوری انرژی‌های جدید دانشگاه تسینگ‌هوا، گفت این رآکتور یک نوع پیشرفته از رآکتورهاست که دارای فناوری انرژی هسته‌ای نسل چهارم جهت توسعه کلیدی این نوع انرژی است.

ژانگ افزود: این رآکتور می تواند وضعیت ایمن را به صورت یک مشخصه کلیدی حفظ و از ذوب شدن یا نشت مواد رادیواکتیو جلوگیری کند. این قابلیت حتی در صورت از دست دادن کامل ظرفیت خنک کننده، بدون هیچ گونه اقدام مداخله‌ای حفظ می شود.

ژانگ یان سو، مسئول این پروژه گفت: نرخ بومی‌سازی تجهیزات نیروگاه هسته ای به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. بیش از ۵۰۰ شرکت در زمینه طراحی و توسعه، ساخت و ساز مهندسی، ساخت تجهیزات، تولید و بهره برداری در این پروژه مشارکت داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری تجاری از نیروگاه هسته ای در ارتقای ایمنی و همچنین قابلیت های علمی، فناوری و نوآوری توسعه انرژی هسته ای چین اهمیت زیادی دارد.

ساخت نیروگاه هسته ای شیداوان در دسامبر (آذر/ دی) ۲۰۱۲ آغاز شد و برای اولین بار در دسامبر ۲۰۲۱ برق تولید کرد.

این رآکتور که اولین در نوع خود در جهان است در مقایسه با راکتورهای قبلی، برای استفاده کارآمدتر از سوخت و بهبود اقتصاد، ایمنی و کم کردن اثر زیست‌محیطی آن طراحی شده است، زیرا چین برای رسیدن به اهداف انتشار کربن صفر به انرژی هسته‌ای روی می‌آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha