دانش قضایی مردم برای جلوگیری از سوءاستفاده متخلفان تقویت شود

اردبیل - ایرنا - رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: وجود پرونده کثیرالشاکی با موضوع اخذ وجوه کلان از مردم بدون مجوز قانونی، نشان دهنده ضرورت ارتقای سطح دانش قضایی مردم است زیرا شیادان با سوء استفاده از کم اطلاعی مردم، چنین مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا عباس مسجدی که به همراه رئیس قوه قضائیه به استان اردبیل سفر کرده است، روز پنجشنبه در جلسه ای در دادگستری شهرستان خلخال اظهار کرد: ارتقای دانش قضایی مردم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر مردم اطلاع کافی داشته باشند از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری می‌شود به معاملات مشکل ساز مسکن وارد نمی‌شوند.

وی افزود: مهمترین رکن اجرای عدالت در نظام جمهوری اسلامی ایران، دستگاه قضاست و دلیل سفرهای استانی رئیس و مسئولان قوه قضاییه نیز آگاهی از مشکلات و مسائل مردم استان‌ها و شهرستان‌ها و چاره جویی برای رفع آن‌هاست.

مسجدی با بیان اینکه از موارد مورد تأکید مقام معظم رهبری، مردمی‌سازی قوه قضاییه است، تصریح کرد: مردمی‌سازی قوه قضاییه در سند تحول قضایی مورد توجه قرار گرفته و در این راستا افزایش دانش قضایی مردم و آگاهی آنان از موضوعات قضایی در دستور کار است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور تأکید کرد: مردم به هیچ عنوان وارد معاملاتی که ابعاد و چگونگی آن روشن نیست نشوند و لازمه این موضوع بالا رفتن دانش قضایی و حقوقی آنان و آگاهی از این موارد است.

منافع معادن خلخال برای استان اردبیل باشد/ تدوین طرح جامعی درباره معادن شن و ماسه خلخال

مسجدی در خصوص استخراج قابل توجه معادن شن و ماسه این شهرستان و انتقال آن به دیگر استان‌ها تصریح کرد: این یک نعمت خدادادی است اما باید منافع آن برای مردم استان باشد و انتقال کامل این منابع به استان‌های همجوار شایسته نیست.

وی درباره مشکلات معدن و بالا بودن بیکاری در خلخال به مسئولین شهرستان پیشنهاد داد تا طرح جامعی در این زمینه تهیه و به استحضار مقام عالی قضایی رسانده شود تا معضلات عنوان شده مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد.

او گفت: صرف نظر از اینکه تعداد بالای مجوزهای صادر شده برای معادن شن و ماسه صحیح است یا خیر و اینکه این برداشت‌ها مجوزهای لازم را دارد یا خیر، نکته دیگر استفاده از افراد بومی در این بخش‌هاست تا به ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری این شهرستان هم کمک شود.

مسجدی در خصوص ظرفیت‌های گردشگری خلخال نیز گفت: با توجه به سخنان مسئولین شهرستان، خلخال از ظرفیت‌های گردشگری بسیار خوبی برخوردار است و پیشنهاد می‌شود طرح جامع گردشگری خلخال توسط کارشناسان مربوط تهیه و ارائه شود و این آمادگی در دستگاه قضایی برای به نتیجه رساندن آن و به خط کردن دستگاه‌های مسئول در این خصوص وجود دارد.

وی با بیان اینکه اردبیل استانی فرهنگی، جوان و شهیدپرور است، تصریح کرد: پرداختن به صنعت گردشگری خلخال علاوه بر برخورداری مردم عزیز این شهرستان و استان از مواهب این صنعت، به کاهش و رفع بیکاری در شهرستان نیز کمک خواهد کرد بنا به گفته مسئولین شهرستان، خلخال رتبه اول بیکاری در سطح استان را دارد و رفع این مشکل باید جدی گرفته شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص پیگیری مسایل مطرح شده در سفرهای استانی یادآور شد: بخشی از آنچه در این سفرها به عنوان مشکل مطرح می‌شود در دستگاه قضا قابل پیگیری و رفع است و بخش‌های دیگر نیز به قوای مجریه و مقننه منتقل و از طریق آنان پیگیری می‌شود و حتی حسب مورد، برخی مسائل در جلسه سران قوا طرح می‌شود تا برطرف شود.

به گزارش ایرنا، رئیس پزشکی قانونی کشور، امروز پنجشنبه به همراه رئیس قوه قضاییه به استان اردبیل سفر کرده است و همراهان رئیس قوه قضائیه با حضور در برخی شهرستانها به مشکلات حقوقی و قضایی رسیدگی می‌کنند.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha