تریبونی برای نخبگان؛ دانشجویان در پیش‌خطبه‌های نمازجمعه شیراز چه گفتند؟

شیراز-ایرنا-نمازجمعه این هفته شیراز، به امامت آیت‌الله لطف‌الله دژکام در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شد و دانشجویان، سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته بودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،حضور دانشجویان در پشت تریبون و سخنرانی آنها قبل از خطبه‌های نماز جمعه یکی از رویدادهای متفاوت در مراسم نماز امروز بود.

امروز پیش از خطبه‌های نماز جمعه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شیراز و نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل شیراز به سخنرانی پرداختند.

تأثیرگذاری تشکل‌های دانشجویی در مسیر انقلاب

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شیراز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه جنبش دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی در طول مسیر انقلاب تا امروز تا چه اندازه تأثیرگذار بوده‌اند، گفت: جریان دانشجویی سابقه ۷۰ساله دارد و حضرت امام (ره) هم فرمودند دانشگاه مبدا همه تحولات است.

بهروز خوشنود افزود: مهمترین شاخص‌های جریان دانشجویی این است که دانشجو نسبت به دردهای جامعه حساس و دغدغه داشته باشد و نسبت به این دردها دردمند باشد.

خشنود اضافه کرد: دانشجو، جوان و دارای شور و اشتیاق برای حل مشکلات کشور است، دانشجوی جوان در محیط علمی و فکری در حال زیست و فعالیت است.

وی که معتقد است دانشجو خود را صاحبخانه نسبت به کشور خود می‌داند، گفت: یکی از شاخص‌های جریان دانشجویی و بسیج دانشجویی این است که از بالای سر جریانات سیاسی به این جریانات نگاه می‌کند و بازیچه دست جریانات سیاسی و افرادی که به دنبال منافع خود هستند نمی‌شود.

سیاست‌زدایی از دانشگاه‌ها نیت بانیان اغتشاشات

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شیراز با بیان اینکه فرق بسیج دانشجویی با دیگر تشکل‌ها آماده بودنش برای برآوردن نیازهای انقلاب در هر زمان و مکان است، گفت: اتفاقات سال گذشته در دانشگاه در شأن جریان دانشجویی نبود اما ریشه و نیت بانیان این اتفاقات، سیاست‌زدایی از دانشگاه‌ها بود؛ آنها قصد داشتند جریان دانشجویی را خلع سلاح کنند .

وی بیان کرد: وظیفه جریان دانشجویی در این ماجرا عبور از آن فضا بود تا شرایطی را فراهم کند که امروز دانشگاه آزاد و زنده‌ای داشته باشیم که نسبت به مسایل کشور حساس باشد و این مسائل را حل کند.

رسالت دانشجویان؛ مطالبه‌گری برای حل مشکلات مردم

خشنود با اعتقاد به اینکه رسالت دانشجویان مطالبه‌گری برای حل مشکلات جامعه و مردم است یادآور شد: بسیج دانشجویی در چند سال اخیر تمام تلاش خود را برای حل مشکلات استان فارس به کار گرفت؛ تلاش برای حل آلودگی هوای زرقان، رفع معضل آب بیرم، پیگیری مشکلات کارخانه‌های تعطیل شده و حل دغدغه ورود ذرت‌های فاسد به استان فارس از مهمترین کنشگری‌ها و اقدامات این تشکل دانشجویی در طول این مدت بوده است.

وی اضافه کرد: جریان دانشجویی نسبت به بحث مطالبه‌گری و حل مسائل کشور به دلیل نخبگانی بودنش از ارزش خاصی برخوردار است؛ جریان دانشجویی باید نسبت به خلأهایی که در کشور وجود دارد و به آنها پرداخته نمی‌شود واکنش نشان دهد.

این دانشجو افزود: اگر می‌خواهیم آرمان فلسطین را دنبال کنیم باید بدانیم عقبه پیگیری این آرمان این است که ما از درون هم خودمان را قوی کنیم چراکه ایران قوی می‌تواند از آرمان فلسطین دفاع کند.

وی ادامه داد: جریان دانشجویی نسبت به بحث فساد،تبعیض، فاصله‌های طبقاتی و ناکارآمدی‌های مدیریتی همیشه حساس بوده و هست.

تجمیع و هدایت آرمان‌ها

محمدهادی رضوی نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل شیراز هم گفت: این تشکل در طول ۲۴سال عمر خود، فارغ از جناح‌های سیاسی افراطی عمل کرده و سعی کرده در مسیر انقلاب گام بردارد و تلاش‌های مؤثری داشته باشد.

وی ادامه داد: رسالت جنبش‌های دانشجویی در سطح کوچکتر به قبل از انقلاب و به زمان جنبش‌های زیرزمینی هم که سعی داشتند حکومت طاغوت و استبدادگر را به زیر بکشند برمی‌گردد اما پس از انقلاب تشکل‌های جدیدی شکل می‌گیرد و فعالیت‌های قابل‌توجه‌تری هم از سوی این تشکل‌ها در مسیر رسالت‌های انقلاب انجام می‌شود.

رضوی اضافه کرد: بدون شک ما با قشری روبه رو هستیم که وقتی وارد دانشگاه می‌شوند می‌خواهند آرمان‌های ذهن خود را پیاده کنند؛ رسالت دانشجویان و جنبش‌های اسلامی این است که این آرمان‌ها را تجمیع کنند و در مسیر صحیح هدایت کنند.

انتقال انتقادات به مسئولان

این دانشجو تأکید کرد: رسالت جنبش‌های دانشجویی به ویژه انجمن‌های اسلامی دانشجویان این است که افزون بر جمع‌آوری انتقادات بتواند همراه دانشجویان آن انتقادات را به مسئولان و دستگاه‌های مربوطه انتقال و راهکار لازم را ارایه دهند.

وی با بیان اینکه رسالت تشکل‌های دانشجویی این است که همراه با دانشجو انتقادات را عنوان و راهکارها را هم ارائه دهند، افزود: همه تشکل‌ها در مسیر انقلاب هستند؛ همه تشکل‌ها یک دغدغه و هدف دارند و آن هم آرمان اصیل انقلاب است؛ همه ما همراه هم به جلو می‌رویم.

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل شیراز اضافه کرد: مشکلاتی در کشور وجود دارد که این مشکلات توسط جامعه نخبگانی قابل حل است البته می‌طلبد که ارگان‌های مختلف هم دانشجویان را در این مسیر همراهی کنند.

وی گفت: بدون شک همه مردم و دانشجویان یک سری مطالبات دارند؛ با این حال یکی از رسالت‌های تشکل‌های دانشجویی گام برداشتن در مسیر جهاد تبیین و ریشه‌یابی مشکلات است.

رضوی یادآور شد: جنبش دانشجویی این رسالت را بر عهده دارد که تبیین برای چرایی ایجاد مشکلات را به دانشجویان ارائه دهد که چرا این مشکل ایجاد می‌شود؛ پس از آن هم باید به دنبال راهکاری برای حل این مشکلات باشد.

حل مشکلات استان زیر ذره‌بین دانشجویان

وی با اعتقاد به اینکه انجمن‌ اسلامی مستقل مشکلات استان فارس و کلانشهر شیراز را زیر ذره‌بین خود قرار داده است، گفت: در روزهای اخیر شیرازی که منبع باغ‌های سرسبز است جزو چهارمین با پنجمین شهرهای آلوده ایران قرار گرفت؛ طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ریشه این مشکل، ساخت و سازهای پیرامون کوه دراک است، ساخت و سازهایی که راه تنفس شیراز را گرفته است.

این دانشجو ادامه داد: از چندین سال گذشته انتقادات به این موضوع صورت گرفت و در نهایت استاندار فارس کارگروهی برای جلوگیری از افزایش ساخت و سازها در این منطقه تشکیل داد.

وی اضافه کرد: اجرای پروژه آرامستان صدرا به دلیل تبعات زیست‌محیطی پیامدهای منفی در پی دارد که پیگیری‌های لازم برای توقف این پروژه انجام شده است، انجمن اسلامی واسطه‌ای بین دانشجو و ارگان‌ها و همچنین واسطه بین مردم با مسئولان است که مطالبات استان را تا رسیدن به سر منزل مقصود پیگیری می‌کند.

در پایان این میزگرد نمایندگان دانشجویان خواستار برگزاری مستمر این نوع رویدادها در مراسم نمازجمعه شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha