شناسایی حدود ۲ هزار بیمار دیابتی و فشار خون بالا در همدان

همدان- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به دنبال اجرای پویش ملی غربالگری سلامت در این استان ۷۰۳ بیمار مبتلا به دیابت و یک هزار و ۲۷۰ بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شدند.

دکتر فاطمه ترکمان اسدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۲۶ هزار و ۷۲۱ نفر در استان با اجرای پویش ملی غربالگری سلامت از نظر ابتلا به دیابت و فشارخون غربالگری شدند.

وی با بیان اینکه هم اکنون پویش ملی غربالگری فشارخون بالا و دیابت در ۷۶۷ واحد بهداشتی همدان در حال انجام است اضافه کرد: ۱۹ هزار و ۶۸ فرد پره دیابتیک (پیش دیابت) شناسایی و آموزش های لازم نیز به این افراد ارائه شده است.

رییس مرکز بهداشت استان همدان ادامه داد: در پویش ملی سلامت برای تشخیص و شناسایی بیماران دیابت و فشار خون بالا بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام شده است.

ترکمان اسدی افزود: آگاه سازی مردم نسبت به خطرات فشار خون بالا و دیابت در صورت شناسایی دیرهنگام این بیماری ها و پیامد تاخیر در تشخیص و آغاز درمان از اهداف این پویش است و از دیگر اهداف شناسایی به موقع، زمان مناسب برای شروع مراقبت و تلاش برای درمان قطعی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: تشخیص دیرهنگام دیابت و فشار خون بالا و مداخله دیرهنگام برای درمان، عوارض جبران ناپذیر و هزینه بالایی برای فرد، خانواده، جامعه و سیستم سلامت دارد.

ترکمان اسدی گفت: ۱۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال به بالا به دیابت مبتلا بوده که نیمی از آنها زیر پوشش هستند همچنین ۳۵ درصد فشار خون بالا دارند.

وی افزود: آگاه سازی مردم نسبت به خطرات فشار خون بالا و دیابت در صورت شناسایی دیرهنگام این بیماری ها و پیامد تاخیر در تشخیص و آغاز درمان از اهداف این پویش است و از دیگر اهداف شناسایی به موقع، زمان مناسب برای شروع مراقبت و تلاش برای درمان قطعی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: با توجه به اینکه اندازه گیری قند خون ناشتا در این پویش معیار بررسی میزان قند خون افراد است از مراجعه کنندگان می خواهیم که در کنار استقبال و اطلاع رسانی به سایر افراد جامعه در این خصوص به صورت ناشتا برای انجام آزمایش به نزدیکترین واحد بهداشتی محل زندگی خود مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha