۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۸:۲۶
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85316735
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چشم انداز روشن اقتصاد همدان با ثبت جهانی هگمتانه

همدان- ایرنا- ثبت جهانی پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به عنوان اثر بیست و هفتم ایران در یونسکو چشم انداز روشن و مثبتی پیش روی الوندنشینان قرار می دهد و موجب رشد و پویایی چرخه اقتصادی‌ شهر می شود.

به گزارش ایرنا، گردشگری به عنوان موتور محرک در رشد اقتصادی هر جامعه ای محسوب می شود و سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر رونق اقتصاد موجب توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

جهانی شدن هر اثر فرصتی برای دستیابی به رشد متوازن و توسعه پایدار در بستر گردشگری است که با ورود گردشگران برای بازدید اثر ثبت شده، کسب و کارهای کوچک و بزرگ محلی مرتبط با خدمات گردشگری شکل می گیرد و افزایش اشتغال را به همراه دارد.

سراها، تیمچه ها و بازار سنتی همدان با قدمتی طولانی با ثبت جهانی هگمتانه محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شده و رونق اقتصادی را به همراه دارد.

چراکه گردشگری نوعی دادوستد عرضه و تقاضا محور است که هر چقدر رونق بیشتری داشته باشد کسب و کارهای مرتبط با آن به خصوص در صنف‌های خرد را به تحرک وامی‌دارد بخش‌های اقتصادی دیگر را نیز فعال می کند.

توسعه گردشگری بهترین مسیر برای پیشرفت اقتصادی یک منطقه است و امکان دست‌یابی به توسعه پایدار و همه‌جانبه در مناطق دارای ظرفیت‌ رشد مانند همدان را فراهم می آورد.

«هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» حدود ۱۰۰ هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ شود.

سایت تاریخی هگمتانه با ۴۰ هکتار وسعت در انتهای خیابان اکباتان همدان قرار دارد، این تپه تاریخی به دوره مادها منسوب بوده و نام خود را از هگمتانه پایتخت دولت مادها اقتباس کرده است.

بر اساس کاوش های بدست آمده از سوی عده ای از باستان شناسان، آثار مکشوفه در این شهر تاریخی مربوط به دوره اشکانیان و دوره های پس از آن است البته آثاری از دوره هخامنشیان نیز از این سایت تاریخی کشف شده که بیانگر استقرار سیاسی دولت هخامنشیان در همدان است.

هگمتانه به معنای" محل تجمع" بوده و از ۲ واژه پارسی باستان "هگمتا" به معنای گردآمدن و پسوند اسم مکان "نا" تشکیل شده است

چشم انداز روشن اقتصاد همدان با ثبت جهانی هگمتانه

تحول اقتصادی جامعه محلی با ثبت جهانی هگمتانه

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ثبت جهانی هگمتانه نقطه آغاز تحول اقتصادی برای جامعه محلی همدان است و با همراهی و حمایت مدیر ارشد استانی، شهرداری، حضور دستگاه‌های اجرایی و همکاری مردم موانع در این منطقه از شهر پیش از رسیدن ارزیابان به همدان رفع شد.

محسن معصوم علیزاده اظهار کرد: یکی از پروژه های بزرگ و اثرگذار که با جدیت در دولت سیزدهم با همکاری و حمایت استاندار همدان انجام شد بحث ثبت جهانی هگمتانه بود که پروژه ای بسیار ارزشمند اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه هر سال یونسکو ۳۵ پرونده را پذیرش می‌کند خاطر نشان کرد: در سال گذشته مستندات پرونده هگمتانه به یونسکو ارسال و کار ارزیابی انجام و در شهریور ماه سال گذشته میزبان ارزیابان بودیم و برای ارائه هرچه بهتر داشته های تاریخی همدان ستادی با محوریت شورای راهبردی ثبت جهانی هگمتانه به ریاست استاندار تشکیل و هماهنگی و همدلی بین همه دستگاه ها ایجاد شد.

معصوم علیزاده ادامه داد: اقدامات عمرانی لازم، اقناع سازی و اطلاع رسانی به مردم، برنامه ریزی شد و برهمین اساس تاثیرات ثبت جهانی هگمتانه بر زندگی مردم و کسبه، اقتصاد منطقه و همه زوایا به مردم معرفی شد.

چشم انداز روشن اقتصاد همدان با ثبت جهانی هگمتانه

ثبت جهانی هگمتانه دوران طلایی را برای مردم همدان رقم زد

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: همراهی مردم و همکاری همه دستگاه ها در راستای ثبت جهانی هگمتانه دوران طلایی را برای مردم همدان رقم زد که همه در کنار هم قرار گرفتند و جنب و جوش مطلوبی شکل گرفت و اقدامات فیزیکی مناسبی رخ داد.

به گفته وی فعالیت های عمرانی از سوی اصناف، اداره آب، برق، گاز، شهرداری، روزنامه ها و فضای مجازی همه در کنار هم یک حرکت عظیم عمرانی در سطح شهر ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ارزیاب در پایان بازدید از عملکرد و حوزه نگهداری فضاهای تاریخی همدان اظهار رضایت کرد و آماده این هستیم که در اولین شورای جهانی یونسکو که در سال آینده برگزار می‌شود خبر خوش ثبت جهانی را به همه مردم اعلام کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: ما باید مفهوم همدان متحد را به جهانیان معرفی کنیم و همصدایی با محوریت استاندار در همدان شکل بگیرد تا منجر به رونق گردشگری شود.

نوع اطلاع رسانی با فناوری جدید به‌روز شود

معصوم علیزاده افزود: امروزه اتفاقات جدیدی با چیره شدن فناوری اطلاعات در حوزه اطلاع رسانی بوجود آمده و تغییر در روندهای اطلاع رسانی رقم خورده و بر همین اساس باید نوع اطلاع رسانی را با فناوری جدید به روز کنیم.

وی اظهار کرد: هزار و ۹۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی در همدان وجود دارد که حدود هزار و ۱۰۰ مورد به ثبت رسیده و با معرفی این آثار سطح وسیعی از گردشگران به استان روانه می شوند و به طور قطع اقتصاد منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و متحول می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: استان همدان سابقه تمدنی سه هزار و ۵۰۰ ساله دارد و می‌تواند پایه خوبی برای گردشگری تاریخی و طبیعی باشد و رتبه های خوبی در این زمینه کسب کند که نیاز به معرفی دارد.

معصوم علیزاده افزود: مناطق گردشگری و اقامتی مطلوبی در استان شکل گرفته و در حوزه های اقامتی در حال رایزنی با چند سرمایه گذار هستیم.

وی اظهار کرد: ایجاد امید و شادی در جامعه طبق تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در دستور کار این اداره کل قرار دارد و برهمین اساس جشنواره های مختلف در سطح استان در طول سال برگزار می‌شود، تقویم رویدادها با محوریت تزریق امید و شادی و رونق اقتصاد تهیه شده تا اقتصاد آن مناطق را تحرک ببخشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha