۱۶ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۰۰
کد خبرنگار: 1935
کد خبر: 85433733
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

همدان- ایرنا- همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در سال ۱۴۰۲ شاهد رویدادهای مختلفی بود که از جمله آنها می‌توان به «افتتاح طرح‌های مهم اقتصادی، گسترش شبکه ریلی، رشد کشاورزی مدرن، جهش ساخت مسکن، شکوفایی صنعتی، معدنی و گردشگری و افتخارآفرینی ورزشکاران این استان در بازی های آسیایی» اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، در سال ۱۴۰۲ اتفاقات تلخ و شیرین زیادی در استان همدان ثبت شد اما آنچه که در رابطه با اتفاقات این سال در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین حایر اهمیت بود، اهتمام دولت سیزدهم و کارگزاران آن برای کمک به توسعه و رشد استان و رفع چالش های آن بود که در این رهگذر رخدادهای مبارکی رقم خورد.

در این گزارش به مرور اتفاقات و رخدادهای مهم همدان به ترتیب ماه های سال نگاه انداخته شده است.

۸ فروردین ۱۴۰۲: همدان رتبه نخست اقتصاد دانش بنیان کشور را کسب کرد

سال گذشته یک اتفاق مبارک در زمینه توسعه دانش بنیان ها در همدان رقم خورد و تعداد شرکت های دانش بنیان این استان از ۶۰ به ۷۴ شرکت افزایش یافت.

بر اساس اعلام وزارت کشور، همدان پارسال با ۵۹ امتیاز رتبه اول اقتصاد دانش بنیان را بین سایر استان های کشور کسب کرده است.

همچنین این استان سال گذشته در حوزه احیای واحدهای راکد، توسعه شهرک های صنعتی، الگوی کشت و درآمدهای مالیاتی رتبه های برتر کشور را بدست آورد.

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ : گشایش استخر شنای بانوان کبودر آهنگ پس از ۱۷ سال؛ هدیه دولت سیزدهم

افتتاح استخر شنای بانوان کبودر آهنگ پس از ۱۷ سال انتظار با مساعدت و تامین بودجه مورد نیاز و به برکت سفر رییس جمهور یکی از اتفاقات مبارک برای جامعه ورزش استان همدان در سال گذشته بود.

عملیات احداث استخر شنای کبودر آهنگ به عنوان بخشی از مجتمع ورزشی بانوان این شهرستان در سال ۸۵ آغاز شد اما در طول این سال‌ها مورد کم توجهی و توقف در مراحل ساخت و تکمیل قرار گرفت.

برای احداث این مجموعه پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شد که البته ۲۰ درصد مراحل پایانی پروژه از طریق ماده ۲۷ توسط بخش خصوصی تکمیل شد.

در سفر رییس جمهور به استان همدان ک، سه میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز به این طرح اختصاص یافت.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ : همدان قطب نگهداری و توزیع واکسن در غرب کشور شد

با تکمیل فاز دوم سردخانه نگهداری واکسن و بهره برداری از آن در هفته بهداشت، همدان به قطب تحویل، نگهداری و توزیع واکسن در غرب کشور تبدیل شد.

برنامه توزیع واکسن به دانشگاه‌های علوم پزشکی از سطح کشوری تا سال ۱۳۸۷ به صورت متمرکز و از تهران انجام می شد که با توجه به مشکلات موجود مقرر شد از سال ۱۳۸۸ این برنامه به صورت منطقه ای انجام شود.

در این راستا دانشگاه های علوم پزشکی کشور به هشت قطب تقسیم بندی شدند و همدان به عنوان یکی از قطب های تحویل، نگهداری و توزیع واکسن برای منطقه غرب کشور شامل استانهای ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان در نظر گرفته شد.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ : سه اثر تاریخی همدان در فهرست آثار غیرمنقول فرهنگی ثبت شد

سه اثر تاریخی این استان در فهرست آثار غیر منقول فرهنگی و تاریخی کشور قرار گرفتند.

در راستای حفاظت از آثار فرهنگی تاریخی استان و به پیشنهاد این اداره کل و موافقت دفتر ثبت وزارت میراث فرهنگی سه اثر استان همدان در فهرست آثار غیر منقول فرهنگی و تاریخی به ثبت ملی رسید.

اثر فرهنگی تاریخی خانه تاریخی "ترک" در شهرستان تویسرکان ، خانه تاریخی "آبایی" در شهرستان نهاوند و "برج گلشن" در شهرستان فامنین با شماره‌های جداگانه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند و مراتب ثبت آنها به استان از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شد.

۳ خرداد ۱۴۰۲ : سقوط تیم فوتبال شهرداری همدان به لیگ دسته دوم

تیم فوتبال شهرداری همدان سال گذشته با گرفتن نتایج ضعیف، به لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه های کشور سقوط کرد که این اتفاق یکی از اخبار تلخ همدان به ویژه برای ورزش دوستان همدانی در سال گذشته بود.

سقوط شهرداری همدان به لیگ ۲ فوتبال کشور تداوم ناکامی‌های تلخ و فراموش نشدنی فوتبال دیار هگمتانه است که از سال ۱۳۹۰ تاکنون نظیرش را بسیار دیده‌ایم.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

۷ خرداد ۱۴۰۲ : روز همدان در سالنامه ملی ایران ثبت ملی شد

پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان مبنی بر نام گذاری یک روز به نام همدان که به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شده بود به تصویب رسیده و یکم شهریور در تقویم رسمی به نام "روز همدان" مصوب شد.

این اتفاق را باید یک نقطه عطف برای شهروندان همدانی به ویژه اهالی فرهنگ و هنر استان همدان دانست که به معرفی هرچه بیشتر ظرفیت های این استان به ویژه در زمینه های فرهنگی به هموطنان و جهانیان کمک خواهد کرد.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ : آغاز ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در همدان

تامین نیاز شهروندان به مسکن در قالب پیشبرد نهضت ملی مسکن یکی از اقدامات ماندگار دولت سیزدهم به شمار می رود، در این خصوص گام های خوبی در استان همدان برداشته شده است.

عملیات ساخت یازده هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، در ۱۴۵ هکتار از زمین‌های شهرک پرواز (جنب باغ میوه و فرودگاه همدان) آغاز شد که با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ملی زمین و مسکن ساخته می‌شود.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

پروژه کوی پرواز همدان با ۱۱ هزار واحد یکی از بزرگترین مجتمع های نهضت ملی مسکن در کشور است، این پروژه با شتاب بالا در حال اجراست و سقف چهارم سه هزار و ۵۰۰ واحد برخی بلوک‌های آن به پایان رسیده و احداث سه هزار و ۵۰۰ واحد بعدی نیز آغاز شده است.

بخش دیگری از پروژه نهضت ملی مسکن در همدان در شهرک بهشتی قرار دارد که حدود ۲ هزار واحد را شامل می شود که آنها نیز با سرعت بالایی در حال اجرا قرار دارند و بیشتر آنها نزدیک به مرحله تکمیل هستند.

۳۱ تیر ۱۴۰۲: چهار اثر تاریخی استان همدان ثبت ملی شد

مراتب ثبت چهار اثر در فهرست میراث فرهنگی‌- تاریخی ملی از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار همدان ابلاغ و بر همین اساس خانه فاطمی نهاوند ثبت ملی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این باره گفت: این چهار اثر شامل «خانه فاطمی» در نهاوند، «خانه کهزادی» در تویسرکان، «حمام چالو» در کبودرآهنگ و «مسافرخانه کتابی» در ملایر است که در نامه عزت‌الله ضرغامی به علیرضا قاسمی فرزاد ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: اثر فرهنگی- تاریخی «خانه فاطمی» به شماره ۲۳۸۵۱، «خانه کهزادی» به شماره ۲۳۸۴۵، «حمام چالو»به شماره ۳۳۸۴۷ و «مسافرخانه کتابی»به شماره ۳۳۸۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ : عملیات احداث پتروشیمی ابن سینا پس از سال‌ها وقفه

عملیات احداث پتروشیمی ابن‌سینا پس از سال‌ها وقفه سال ۱۴۰۲ آغاز شد،این پروژه در ۱۰۰ هکتار گستره و ۲۰ هزار مترمربع زیربنا در دست احداث قرار دارد.

این طرح تولید اتیلن اکساید و زنجیره پایین دستی به میزان ۳۰۰ هزار تن در سال را در برنامه دارد.

میزان سرمایه گذاری ارزی طرح ۲۹۱ میلیون یورو که ۸۰ درصد وام از محل منابع ارزی داخلی صندوق توسعه ملی و ۲۰ درصد آورده نقدی سهام داران است.

۲۲۵ میلیون یورو تسهیلات برای پتروشیمی ابن سینا پیش بینی شده و در طول چهار سال به بهره برداری می رسد.

از مزیت‌های این پروژه می توان به فراهم بودن امکان دسترسی به خوراک مورد نیاز طرح و امکان اجرای طرح توسعه درآینده، دسترسی به امکانات زیربنایی از قبیل برق، آب، سوخت گاز، بنزین و خطوط ارتباطی، توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی جهت تامین نیاز داخلی و ارزآوری بیشتر، کاهش بیکاری در نتیجه اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای صدها نفر، ایجاد امنیت بیشتر برای سرمایه گذاری به ویژه در بخش خصوصی و در نتیجه کاهش ریسک سرمایه گذاری و افزایش درآمد کشور به دلیل ارزش افزوده بالاتر فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ : پس از ۱۰ سال شهرک صنفی همدان با ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به نتیجه رسید

شهرک صنفی صنعتی بوعلی یک مرکز تجاری و قطب منطقه است که با ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به نتیجه رسید.

این شهرک در ۵۰ هکتار زمین راه اندازی شده که از این میزان ۳۰ هکتار بهره برداری شده است.

اجرای این طرح از ۱۰ سال پیش آغاز شد و تا ۲ سال پیش پیشرفت چندانی نداشت و در دولت ایران قوی که اتمام طرح های نیمه تمام را در دستور کار دارد تکمیل شهرک صنفی و صنعتی شتاب گرفت.

محل فعالیت صنف هایی همچون لوازم خانگی، خوار و بار و بنکدار و صنایع دستی در این شهرک جانمایی شده است و با تکمیل ۲۰ هکتار دیگر ۲ صنف دیگر در این محل مستقر می شود.

۱ شهریور ۱۴۰۲: افتتاح ۱۶۵ هزار میلیارد ریال طرح در هفته دولت

هفته دولت سال قبل همدانی ها شاهد افتتاح و بهره برداری از بیش از هزار طرح مختلف عمرانی، صنعتی،کشاورزی و خدماتی به ارزش ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بودند.

همچنین عملیات اجرایی ۱۷۵ طرح عمرانی با اعتبار ۳۹۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال همزمان با هفته دولت ۱۴۰۲ آغاز شد.

در مجموع یک هزار و ۱۷۹ طرح معادل ۵۶۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال طرح هفته دولت سال گذشته افتتاح و کلنگ زنی شد که افزایش قابل توجهی داشته است.

۱ شهریور ۱۴۰۲ : انتقال موقت یازده شی تاریخی دوره هخامنشی به همدان

همزمان با روز همدان یازده شی زرین و سیمین تاریخی مربوط به دوره‌های هخامنشی و ساسانی، برای نمایش در موزه هگمتانه به همدان منتقل شد و به مدت پنج روز برای بازدید علاقه مندان در موزه محوطه تاریخی هگمتانه به نمایش گذاشته شد.

این اشیا در طول کاوش‌های صورت گرفته در سالیان گذشته از محوطه تاریخی هگمتانه کشف شده و برای مراقبت بیشتر به موزه ملی ایران باستان منتقل شده بود.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

این ۱۱ اثر تاریخی نمایانگر شکوه و عظمت هگمتانه است و شامل «ریتون طلایی هخامنشی»، «سر ستون هخامنشی»، «کاسه زرین با نقوش گیاهی»، «دستبند طلا با نقش قوچ»، «خنجر طلایی»، «دستبند زرین با نقش شیر هخامنشی‌»، «ظرف نقره آمفورای سیمین»، «جام نقره آمفورای سیمین»، «بشقاب نقره سیمین» و «بشقاب زراندود سلطنتی» می‌شود.

۴ شهریور ۱۴۰۲: بازگشایی استخرهای شنا هدیه دولت به ورزشکاران

یکی از شاخص‌های سنجش حرکت‌های امیدبخش دولت سیزدهم در استان همدان را باید در امر ورزش و توجه ویژه برای اجرای طرح‌های مهم ورزشی دانست به طوری که تنها در یک رشته ورزشی مفرح همچون "شنا" در همدان چندین طرح مهم در شهرهای مختلف استان یا افتتاح شده و یا در حال اجرا است.

خردادماه سال گذشته، پس از ۳۰ سال انتظار پروژه استخر سرپوشیده ورزشگاه آزادی اسدآباد به نام استخر شنای «سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» به بهره برداری رسید ضمن اینکه انتظار ۱۷ ساله بانوان ورزش دوست کبودرآهنگ برای شنا در تنها استخر این شهرستان با تدبیر دولت خدمتگذار و مردمی به ثمر نشست و موجی از امید را در دل آن‌ها زنده کرد.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

استخر اختصاصی بانوان شهر ملایر نیز پس از هفت سال تعطیلی، با حل و فصل موانع قانونی بازگشایی شد تا زمینه استفاده جوانان این شهر از این فضای ورزشی بار دیگر فراهم شود.

همچنین استخر شنای گلها پس از چهار سال وقفه با حمایت همه جانبه استاندار همدان و تامین اعتبار مورد نیاز از سوی مدیریت دستگاه ورزش و جوانان این استان بازگشایی شد، استخر شنای شهید رنجبرصولتی شهرستان بهار نیز پس از ۲ سال تعطیلی با روی کار آمدن دولت سیزدهم با صرف ۶ میلیارد ریال اعتبار تعمیر و بازسازی شد ضمن اینکه استخر شهرستان فامنین نیز آبان ماه سال قبل با پیگیری مدیرکل ورزش و جوانان استان پس از سه سال وقفه راه‌اندازی شد.

۵ شهریور ۱۴۰۲ : پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شد

ثبت جهانی هگمتانه همدان را به یکی از مقاصد مهم گردشگران خارجی تبدیل می کند و در رشد و توسعه این استان موثر واقع خواهد شد، سال گذشته با ارسال پرونده هگمتانه به یونسکو گام ویژه ای در این خصوص برداشته شد.

این اتفاق همچنین در معرفی هرچه بهتر همدان و آثار تاریخی آن به جهانیان موثر واقع خواهد شد، قرار است پرونده هگمتانه برای ثبت در فهرست آثار جهانی امسال (۱۴۰۳) مورد بررسی و رای قرار بگیرد.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

۲۶ شهریور ۱۴۰۲: جهانی شدن ۲ کاروانسرای همدان

در سال گذشته یک اتفاق تاریخی در حوزه میراث فرهنگی همدان به وقوع پیوست که شامل ثبت جهانی کاروانسراهای فرسفج تویسرکان و تاج آباد بهار بود.

کاروانسرای تاج آباد جزو معدود کاروانسراهای باقی مانده در کشور با پلان مدور است و قدمت آن به دوره صفویه باز می گردد.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

کاروانسرای شاه عباسی «فرسفج» نیز از آثار تاریخی تویسرکان و متعلق به دوران صفویه است.

ساختمان این کاروانسرا در فاصله سال های ۱۰۰۶ تا ۱۰۳۸ و به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده و با مساحت حدود چهار هزار متر مربع در مسیر شاهی یا جاده ابریشم قرار گرفته است.

۱۶ مهر ۱۴۰۲ : ۲ مدال نقره رهاورد ورزش همدان از المپیک آسیایی

نوزدهمین دوره رقابت‌های بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین در حالی شانزدهم مهرماه پارسال به پایان رسید که سهم ورزش استان همدان در قالب کاروان ورزشی کشورمان ۲ نشان نقره بود.

بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ به میزبانی شهر هانگژو چین در ۴۰ رشته ورزشی شامل ۶۱ نوع ورزش و ۴۸۲ ماده که مقرر بود در روزهای ۱۰ تا ۲۵ سپتامبر از ۱۹ شهریور تا سه مهر سال ۱۴۰۱ برگزار شود به دلیل کرونا در چین با تصمیم شورای المپیک آسیا با یک سال تعویق در تاریخ یک تا ۱۶ مهر سال گذشته پیگیری شد.

در بازی‌های آسیایی هانگژو سهم همدان ۶ ورزشکار شامل میلاد جباری و محمدرضا کبودرآهنگی در کبدی، شیما صفایی در پینگ پنگ، مینا قربانی در تیراندازی، کیمیا زارعی در قایقرانی و مریم بربط در جودو بود.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

هر چهار بانوی همدانی اعزامی به بازی‌های آسیایی موفق به کسب نشان نشدند تا دست خالی به کشور بازگردند هر چند تجربه‌ای بزرگ را به دست آوردند.

۲ نشان کسب شده ورزشکاران همدانی در رشته کبدی بود که نصیب میلاد جباری و محمدرضا کبودرآهنگی شد تا در نهایت این استان در جدول توزیع مدال‌ها نیز نقش آفرین باشد.

همچنین چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی در حالی به میزبانی شهر هانگژو چین به پایان رسید که ورزشکاران نابینا و توانیاب همدان در این رقابت‌ها کارنامه‌ای درخشان به ثبت رساندند.

در این دوره نمایندگان ایران با کسب ۴۳ مدال طلا، ۴۶ مدال نقره و ۴۱ مدال برنز و مجموع ۱۳۶ مدال، بالاتر از ژاپن و کره‌جنوبی در رده دوم قرار گرفتند.

کاروان ورزش همدان در این پیکارها را مهرداد مرادی و وحید علی نجیمی در دو ومیدانی نابینایان، زهرا نجاتی عارف در والیبال نشسته، میلاد سوری و نعمت الله سرافراز در گلبال و فاطمه بیات در شطرنج تشکیل دادند ضمن اینکه مهدی رحیمی در دو ومیدانی، محمدکرم کولیوند در رشته گلبال و زهرا صادقیان در والیبال نشسته مربیان مستعد همدان در ترکیب تیم‌های ملی اعزامی بودند.

سهم ورزشکاران همدانی اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو چین از مجموع ۱۳۶ مدال، ۶ نشان رنگارنگ بود که حدود پنج درصد از این تعداد مدال بود.

۱۱ آبان ۱۴۰۲: راه آهن همدان- سنندج بهره برداری شد

پروژه راه آهن همدان - سنندج که تا پیش از دولت سیزدهم حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت همزمان با سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان کردستان به بهره برداری رسید تا به این شکل انتظار ۱۸ ساله مردمان این دیار تحقق یابد.

راه آهن همدان – سنندج در طول ۱۸ سال حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری کلا تعطیل شده بود. این پروژه سال گذشته پس از سفر رئیس جمهور به کردستان و تامین اعتبار ۱۴ هزار میلیارد ریالی دوباره آغاز به کار کرد با حضور رئیس جمهور افتتاح شد تا مهر پایانی بر این پروژه قدیمی زده شود.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو پروژه های مصوب "مهر ماندگار" در سال ۱۳۸۳ بود که فاز اول آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری فاز دوم شامل مسیر همدان - سنندج، مهرماه سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید.

۲۰ آبان ۱۴۰۲: گردوی تویسرکان ثبت جهانی شد

سال گذشته نظام کاشت، داشت و برداشت گردوی تویسرکان توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت جهانی رسید.

باغ های سنتی گردوی تویسرکان به عنوان پنجمین نظام میراثی مهم کشاورزی جهان (جیاس) از کشورمان در فائو ثبت شد.

میزان برداشت گردو در تویسرکان حدود ۱۷ هزار تن است و کیفیت این محصول مطابق با آزمایشات انجام شده و گزارش های مرکز تحقیقات کشاورزی در سطح جهان کم نظیر است.

۲۷ آذر ۱۴۰۲: آبرسانی به ۹۰۰ خانوار عشایری همدان در دولت سیزدهم

۹۰۰ خانوار عشایری استان در دولت سیزدهم و سال گذشته با آبرسانی از آب شرب پایدار، سالم و با کیفیت برخوردار شدند.

حجم آبرسانی انجام شده برای عشایر استان همدان ۹۰ هزار متر مکعب بود.

۴۰ میلیارد ریال برای انجام این پروژه از اعتبارات دولت هزینه شده است.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

این مسوول گفت: ساخت و نصب منبع هوایی ۱۰۰ متر مکعبی و اجرای خط انتقال به طول ۱۸۰۰ متر جهت آبرسانی به کانون های اسکان عشایر با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه آبرسانی به جمعیت عشایری همدان طی سال های اخیر بوده است.

۷ دی ۱۴۰۲ : پذیرش در بیمارستان فوق تخصصی اکباتان همدان پس از ۱۴ سال انتظار

سال گذشته رخدادهای خوبی در حوزه بهداشت و درمان همدان را شاهد بودیم که از جمله مهم ترین آنها بازگشایی بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان پس از بیش از یک دهه انتظار بود.

پذیرش بیمار در بیمارستان فوق تخصصی اکباتان همدان پس از ۱۴ سال انتظار، در آستانه میلاد با سعادت دخت گرامی نبی اکرم، حضرت فاطمه (س) آغاز و مراسم نمادین راه اندازی این بخش با انتقال و پذیرش کودکان بیمار بستری در بیمارستان بعثت به این بیمارستان برگزار شد.

این طرح نیمه تمام درمانی با اختصاص اعتبارات سفر رییس جمهور، پس از سال‌ها چشم انتظاری مردم همدان، تکمیل و آماده ارایه خدمات دهی شد.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

هم‌اینک بخش‌های آزمایشگاه، سی‌تی‌اسکن و بخش‌های پاراکلینیکی فعال و بیمارستان فوق‌تخصصی اکباتان آماده پذیرش بیماران و خدمت‌رسانی به مردم استان است.

۲۳ دی ۱۴۰۲: افزایش ۶۰ هزار متر مربعی فضاهای ورزشی همدان در دولت سیزدهم

در دولت سیزدهم ۴۳ طرح راکد ورزشی استان احیا و فعال شده و همچنین ۶۰هزار متر مربع به فضاهای ورزشی همدان افزوده شده است.

بخش قابل توجهی از طرح های راکد ورزشی همدان با همت دولت سیزدهم و پیگیری ویژه مسوولان استانی سال گذشته به سرانجام رسید.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

۲۸ دی ۱۴۰۲: برگزاری رخداد شب های موسیقی هگمتانه

سال گذشته یک اتفاق خوب فرهنگی را در همدان شاهد بودیم که برگزاری رخداد شب های موسیقی هگمتانه ۲ پس از چندین سال وقفه بود که در آن موسیقی ملی و محلی پاس داشته شد.

۵۰ اثر در دومین جشنواره شب های موسیقی هگمتانه که از ۲۹ دی ماه تا پنجم بهمن ماه پارسال برگزار شد در این رخداد به اجرا درآمد.

برنامه های مربوط به این رخداد فرهنگی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در تمامی شهرستان های این استان اجرا و دنبال شد.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

۴بهمن ۱۴۰۲ : اجرای ۴۰ کیلومتر فیبر نوری در شهر همدان

اجرای ۴۰ کیلومتر فیبر نوری در شهر همدان از اخبار خوب دیار هگمتانه در سال گذشته در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات بود.

مسیر اصلی شبکه فیبر نوری شهر همدان ۸۵ کیلومتر است که باید اجرا شود اما با توجه به تغییرات طراحی ها ممکن است طول اجرای پروژه کمی تغییر کند.

اعتبار اجرای این طرح بخشی توسط شهرداری ها و بخش دیگر توسط اپراتور پیمانکار تامین می‌شود و در نهایت پس از بهره برداری کامل، دولت به ازای هر مشترک متصل به شبکه فیبر نوری ۲۵ میلیون ریال یارانه به شرکت مجری طرح پرداخت می‌کند.

۱۷ بهمن ۱۴۰۲ : واگذاری ۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن همدان

همزمان با ایام دهه مبارک فجر سال گذشته ۲۰۰ واحد مسکونی در شهرک شهید بهشتی همدان در قالب طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان واگذار شد.

این طرح در مساحت‌ کل ۲۲ هزار و ۴۰۹ مترمربع و مساحت مفید ۱۴ هزار و ۶۶۰ متر مربع با سازه‌ بتنی در دولت مردمی و انقلابی احداث و به بهره‌برداری رسید.

۲۳ بهمن ۱۴۰۲: عملیات آبرسانی به ۳۳۰ روستای همدان هدف گذاری شد

هدف گذاری عملیات آبرسانی به ۳۳۰ روستای استان در راستای پیشبرد پروژه‌های جهاد آبرسانی و محرومیت‌زدایی از روستاهای دارای تنش آبی از اتفاقات مهم استان همدان در حوزه آبرسانی بود.

جهاد آبرسانی طرحی است که برای رفع تشنگی روستاها تدوین و اجرا شده است.

برای این پروژه‌ها ۵۰۹ میلیارد تومان است که بیش از ۱۵۰ هزار نفر را در قالب ۴۵ هزار و ۲۰۰ خانوار را زیرپوشش قرار می‌دهد.

احداث ۵۴ باب مخزن با حجم یک هزار و ۹۶۵ مترمکعب، اجرای ۲۲۳ کیلومتر خط انتقال، اجرای ۱۸۲ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه، احداث هشت باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۰۱ لیتر در ثانیه و حفر ۲۲ حلقه چاه با آبدهی ۱۱۰ لیتر در ثانیه قرار است در این طرح اجرا شود.

پروژه‌های جهاد آبرسانی در استان همدان، گفت: پروژه‌های جهاد آبرسانی در راستای پیشبرد اهداف رفع محرومیت و آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان همدان با همکاری قرارگاه بسیج سازندگی امام حسن مجتبی(ع) و شرکت آبفای استان در حال اجراست.

۲۴ بهمن ۱۴۰۲ : ۱۹۵ طرح مخابراتی در همدان بهره برداری شد

همزمان با فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر ۱۹۵ طرح توسعه‌ای در حوزه مخابرات استان همدان بهره‌برداری شد.

این تعداد پروژه از هفته دولت تا دهه فجر اجرایی و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

افزایش پهنای باند ۱۱۰ ایستگاه مخابراتی همراه اول و ارتقای فناوری آن ها به نسل چهار و نسل پنج، راه‌اندازی ۶ ایستگاه مخابراتی جدید نسل چهار همراه اول، راه اندازی و توسعه ۳۱ دستگاه سوییچ در مراکز مخابراتی، اجرای ۳۹ منطقه فیبرنوری در راستای پروژه نجما (نهضت جهادی فیبرنوری مخابرات ایران) و توسعه پورت‌های اینترنت ۹ مرکز مخابراتی در سطح استان مهم ترین این طرح‌هاست.

۲۶ بهمن ۱۴۰۲ : افتتاح ایستگاه راه‌آهن باباکمال تویسرکان پس از ۹ سال

ایستگاه راه‌آهن باباکمال تویسرکان بعد از ۹ سال برای خدمت رسانی به مردم این شهرستان سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

ایستگاه راه‌آهن باباکمال با مساحت یک‌هزار و ۹۷ مترمربع در زمینی به مساحت ۵/۵ هکتار و با یک هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شده که نقش عمده‌ای در توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرستان تویسرکان و مناطق اطراف آن دارد.

با بهره‌برداری از این پروژه هموطنان ساکن در حوالی این ایستگاه و مردم شهرستان‌ تویسرکان، از مزایای حمل و نقل ریلی به ویژه در حوزه‌ی صنایع و کشاورزی برخوردار خواهند شد.

۲ اسفند ۱۴۰۲ : واگذاری ۷۰۰ قطعه زمین رایگان به ۸۸۱ خانواده همدانی

اوایل اسفند ماه پارسال قطعه زمین رایگان به ۸۸۱ خانواده در راستای ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان همدان واگذار شد که گام بلندی برای اجرای مطلوب قانون جوانی جمعیت و خانواده به شمار می رود.

از این ۷۰۰ قطعه زمین، تعداد ۴۴۸ قطعه در قهاوند و همدان، ۶۴ قطعه در نهاوند، ۵۵ قطعه در کبودرآهنگ و ۶۲ قطعه در فامنین و ۳۵ قطعه نیز در درگزین به متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت واگذار شد.

۵ اسفند ۱۴۰۲ : صادرات ۸۱ قلم محصولات کشاورزی همدان به ارزش ۳۳۴ میلیون دلار

سال گذشته ۱۰۷ هزار میلیارد ریال محصولات کشاورزی از همدان به خارج از کشور صادر شد که ارزش ارزی آن ۳۳۴.۵ میلیون دلار است که وزن آنها به میزان معادل ۲۳۴ هزار و ۹۲۰ تن بوده است.

بیشترین سهم صادرات به محصول سیب‌زمینی با ۹۱.۲ میلیون دلار اختصاص دارد تصریح کرد: خشکبار با ۷۷.۸ میلیون دلار پس از سیب‌زمینی بیشترین سهم صادراتی را دارد.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

سیر، گیاهان دارویی، لبنیات و صنایع کشاورزی و تبدیلی در رتبه‌های بعدی محصولات صادراتی استان هستند.

به گفته مسوولان جهاد کشاورزی همدان این میزان صادرات از نظر ارزش ریالی ۶۸.۶ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

۱۱ اسفند ۱۴۰۲ : حماسه سیاسی در دیار الوند/مدال بصیرت بر گردن همدانی‌ها

مردم دارالمومنین و دارالمجاهدین همزمان با سراسر کشور یازدهم اسفندماه در شعب اخذ رای مستقر اقصی نقاط همدان حضور یافتند و در صفوف منظم برای انداختن رای خود به صندوق قرار گرفتند که نتایج زیر بدنبال آن حاصل شد.

در حوزه انتخابیه ملایر، حجت الاسلام "احد آزادیخواه" با کسب ۲۲ هزار و ۸۹۷ رای به عنوان نفر اول به عنوان منتخب مردم در این حوزه انتخاب شد.

در حوزه انتخابیه ملایر انتخابات بین "احمد آریایی نژاد" و "حسین احمدی" به ترتیب با ۱۶ هزار و ۶۱۲ رأی و حسین احمدی با ۱۶ هزار و ۶۸۷ رأی به مرحله دوم کشیده شد.

در حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ، "فتح الله توسلی" با ۳۸ هزار و ۱۹۵ رای ماخوذه به عنوان منتخب مردم برگزیده شد.

همچنین براساس اطلاعات کسب شده از هیات های اجرایی، "حمیدرضا حاجی بابایی" با ۵۸ و ۳۴۹ هزار رای به عنوان نفر اول و "عباس صوفی" با ۴۷ هزار و ۹۳۴ هزار رای به ترتیب به عنوان نفر اول و دوم منتخب حوزه همدان و فامنین انتخاب شده اند.

همچنین "اکبررنجبرزاده" با ۱۶ هزار و ۷۰۹ کسب بیشترین آرای ماخوذه به عنوان منتخب مردم در حوزه انتخابیه اسدآباد برگزیده شد.

در حوزه انتخابیه تویسرکان "محمد مهدی مفتح" با کسب ۱۰ هزار و ۳۹۲ رای ماخوذه بار دیگر به عنوان منتخب مردم این حوزه انتخابیه انتخاب شد.

در حوزه انتخابیه نهاوند نیز "علیرضا نثاری" با ۱۸ هزار و ۴۴۶ رای ماخوذه به عنوان منتخب مردم انتخاب و حایز بیشترین آرا شد.

در حوزه انتخابیه رزن و درگزین نیز سید"ابوالحسن مصطفوی" با کسب ۱۶ هزار و ۲۸ به عنوان منتخب مردم این حوزه انتخابیه در مجلس دوازدهم شورای اسلامی انتخاب شد.

۲۹۹ نامزد از هفت حوزه انتخابیه در استان همدان برای کسب ۹ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی رقابت کردند.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

۲۲ اسفند ۱۴۰۲: ایجاد ۲۴ هزار فرصت شغلی در همدان

سال گذشته ۲۳ هزار و ۸۴۹ فرصت شغلی جدید سال گذشته در استان ایجاد شده که برابر با ۱۱۵ درصد تعهد اشتغال تعیین شده بود.

مروری بر مهم ‌ترین رخدادهای دیار هگمتانه در سالی که گذشت

تعهد اشتغال سال گذشته استان همدان ۲۰ هزار و ۷۰۶ نفر بود و ۲۲ دستگاه اجرایی در این رابطه مسوولیت داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha