انعقاد ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد ارتباط با صنعت در دانشگاه علم و صنعت

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد ارتباط با صنعت منعقد کرده ایم که امید است تا پایان سال به ۲۵۰ میلیارد تومان برسد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، منصور انبیا روز دوشنبه در آیین تجلیل از نام آوران، پژوهشگران و فناوران که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، افزود: توسعه تعاملات صنعتی در دانشگاه نسبت به سال قبل ۱۰۰ درصد رشد داشته است و مبلغ قراردادی که تا به این لحظه منعقد شده ۲۰۰ میلیارد تومان است که یک رکورد قابل توجه نسبت به سال های گذشته است.

وی ادامه داد: دانشگاه بر اساس رسالتی که دارد، گفتمان های مختلف را پیگیری می کند. یکی از گفتمان های غالب، گفتمان علم و فناوری است. روز پژوهش و فناوری و این جلسه فرصتی است که بیشتر به گفتمان علم و فناوری پرداخته شود. از طرفی فراگیری این گفتمان ها، تکریم سرمایه های انسانی است. به این جهت هر ساله بخشی از جشنواره را به تکریم برگزیدگان با هدف الگوسازی آنها اختصاص می دهیم.

انبیا با بیان اینکه امروزه دانشگاه به عنوان نقطه کانونی که می تواند پیشرفت و توسعه کشور را در همه زمینه ها تضمین کند در جامعه مطرح است، گفت: دانشگاه از طریق اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان خود نقش مهمی را در همه دستگاه ها و سازمان ها ایفا می کند. در هیچ دوره ای دانشگاه تا این حد خود را مقید به پاسخگویی به مسائل و نیازهای جامعه نمی دانست. در این راستا انتظار از صنایع است که برای استفاده از ظرفیت های دانشگاه پیشقدم شوند تا هم نیاز جامعه مرتفع شود و هم احساس رضایت مندی بیشتری به دانشگاهیان دست دهد.

وی گفت: آموزش، پژوهش و ارتباط با صنعت، سه کار کرد معمول و مهم دانشگاه است، اما به جهت اهمیتی که پژوهش دارد همه کارکردهای دانشگاه به نوعی به  پژوهش گره خورده است. در رابطه با اهمیت پژوهش از فرمایش مقام معظم رهبری وام بگیرم که فرمودند هدف پژوهش دو مورد است: یکی رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان پژوهش و فناوری جهان و هدف دوم از پژوهش، حل مسائل کنونی و آینده کشور است.

رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: حل مسئله آن چنان اهمیتی دارد که رهبر حکیم انقلاب در دیدار با نخبگان در مهرماه سال گذشته فرمودند شاخص ارزیابی استاد و نخبه باید حل مسئله باشد. امروزه دانشگاه ها باید در میدان حل مساله حضور داشته باشند که این دلیل افزایش قابل توجه سهم دانش در اقتصاد و اداره جامعه امروزی است.

وی هدف از پژوهش را تولید علم نافع و رفع مشکلات کشور دانست و گفت: تولید علم یک مطلب است و تولید علم نافع مطلب دیگر. تولید علم نافع یعنی اینکه باید علم را به فناوری تبدیل کنیم تا با استفاده از آن بتوانیم نیاز جامعه را حل کنیم. بنابراین پژوهش از این جهت برای دانشگاه های معتبر بسیار مهم است که چون تنها راه تولید دانش، پژوهش است و از طرفی مهمترین رکن تعالی و توسعه قدرت یک کشور دانش است.  

انبیا ادامه داد: روز پژوهش و فناوری سال گذشته در مورد چهار برنامه محوری تاکید کردم: محور اول، تعمیر و تجهیز زیرساخت های پژوهش و فناوری بود. در این حوزه با تمام محدودیت های شدید بودجه ای تاکنون حدود ۲۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته است و پیش بینی می شود بر اساس قول های داده شده تا پایان امسال ۲۰ میلیارد تومان دیگر برای تامین تجهیزات آزمایشگاه ها اختصاص داده شود.

وی افزود: محور دوم، پذیرش ماموریت های ملی در حوزه پژوهش و فناوری است. در این حوزه نیز تعاملات گسترده ای صورت گرفته که به امضای قراردادها و خطوط اعتباری مختلفی با برخی از سازمان های بزرگ منجر شده است. مرکز ملی مدیریت تحقیقات نوین؛ مرکز باتری های لیتیومی، مرکز هوش مصنوعی در حوزه هوافضا و همچنین مرکز فناوری های کوانتومی، از جمله این مراکز  بسیار مهم هستند که در یک سال اخیر افتتاح یا عقد قرارداد شده اند. چند پروژه کلان ملی در حوزه صنایع هوایی، شرکت ملی گاز و صنایع هوافضا نیز عقد قرارداد شده است که تعداد زیادی از همکاران دانشگاه را به خود مشغول کرده است.

انبیا گفت: محور سوم، توسعه زیست بوم فناوری کارآفرینی و نوآوری است. این یک اصل پذیرفتنی است که همه پیشرفت ها زمانی در یک جامعه حاصل می شود که توسعه فناوری در آن جامعه اتفاق بیفتد.

وی گفت: از طرفی مطابق سرفصل ها و توصیه های اساسی مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب، علم، پژوهش و فناوری به عنوان آشکارترین وسیله برای عزت و قدرت یک کشور شناخته شده است؛ ضمن اینکه شعار دانشگاه علم و صنعت ایران در این دوره نیز توسعه فناوری و تعاملات صنعتی با روحیه جهادی است.

رییس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: محور چهارم، تنوع بخشی و تسهیل گرنت اعضای هیات علمی است که دو اقدام بسیار خوب در رابطه با گرنت انجام شد: اول کل مبلغ گرنت نسبت به سال گذشته، ۵۰ درصد رشد داشته است. هرسال مرسوم بود ۴۰ درصد از مبلغ گرنت به صورت پیش پرداخت به اساتید پرداخت می‌شد و بقیه با ارائه اسناد مثبت پرداخت می‌شد، اما برای امسال، برای رعایت شأن اساتید این ۴۰ درصد، ۷۰ درصد شده که بر اساس اظهارات عضو هیات علمی به حساب آنها واریز می شود.

وی گفت: در سنوات گذشته، گرنت با یک سال تاخیر پرداخت می شد، اما امسال مقرر شد با ارائه اسناد، ظرف مدت ۲۴ ساعت این پول پرداخت شود. همچنین علاوه بر این گرنت، دو گرنت محققان پر استناد و هیات علمی تازه استخدام‌شده که هر کدام اعتبارات قابل توجهی بود، به سبد حمایت های پژوهشی دانشگاه اضافه شد.

انبیا افزود: مرجعیت علمی گرنت چهارم است که امسال ذیل موافقتنامه بسیار خوبی که با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری امضا شد، اجرایی کردیم. اخیرا هم وزیر علوم اعلام کرد در هفته های آتی، اعتباری به استادان دانشگاه پرداخت می شود که مبلغ آن ۶۰ میلیون تومان برای رشته های تجربی و ۳۰ میلیون تومان برای رشته های نظری بوده که به کارت پژوهانه اساتید واریز خواهد شد.

وی در ادامه گفت: امسال با حمایت های صورت گرفته شاهد ورود جدی تر دانشکده های علوم پایه و حتی علوم انسانی به جمع دانشکده های فعال دانشگاه در ارتباط با صنعت هستیم. به طور کلی درصد اعضای هیات علمی فعال در ارتباط با صنعت، رشد معناداری داشته که بسیار دلگرم کننده است، با این وجود، هنوز بخش زیادی از ظرفیت های دانشگاه همچنان خالی است.

انبیا گفت: هر ساله وزارت علوم دانشگاه ها را در این حوزه رصد می کند و بر اساس گزارش مکتوب وزارت عتف که چند روز قبل منتشر شد، دانشگاه علم و صنعت ایران هم در سرانه مربوط به تعداد قراردادهای صنعتی و هم در سرانه مبلغ قراردادهای صنعتی، همه دانشگاه های کشور را پشت سر گذاشته و رتبه اول را با افتخار کسب کرده است.

وی افزود: جایگاه دانشگاه از نظر رتبه بندی پایگاه های اطلاعات علمی و بین المللی است. سرانه مقالات استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) دانشگاه علم و صنعت ایران حدود ۳.۵ است که در این مورد نیز رتبه اول را در بین دانشگاه های کشور به خود اختصاص داده است. مجموع دانشمندان یک درصد و ۲ درصد  دانشگاه علم و صنعت ایران ۷۷ نفر است.

انبیا تاکید کرد: بر اساس اعلام پایگاه اطلاعات علمی تایمز جهانی، دانشگاه علم و صنعت ایران ۱۰۰  پله ارتقا داشته است که از بازه ۵۰۰ تا ۶۰۰ رسید به بازه  ۴۰۰ تا ۵۰۰ رسیده است. همچنین پایگاه اطلاعات علمی تایمز آسیایی، دانشگاه ها را بر اساس پنج شاخص آموزش، پژوهش، ارتباط با صنعت، استنادات و امور بین الملل ارزیابی کرد که در سرجمع مربوط به این پنج شاخص، دانشگاه علم و صنعت رتبه دوم را کسب کرد. با این توضیح که در سه شاخص مربوط به آموزش، پژوهش و ارتباط با صنعت، رتبه دانشگاه علم و صنعت اول شده است.

وی گفت: اما در ارتباط با برنامه های آتی دانشگاه، رهبر معظم انقلاب در دیدار مهرماه امسال با نخبگان فرمودند اکنون نخبگان، دانشجویان و مراکز علمی و دانشگاهی کشور باید خود را برای یک خیز جدید و فصل تازه ای از تحرک مبتکرانه علمی آماده کنند که مقصود ایشان از خیز جدید و تحرک مبتکرانه علمی، ناظر بر این است که تولید مقالات علمی، پژوهشی و پایان نامه ها باید به حل مسائل کشور کمک کند. لذا در نظر داریم  شورایی از صاحبنظران این عرصه را شکل دهیم تا ابعاد خیز جدید و تحرک مبتکرانه علمی مدنظر رهبری را رمزگشایی و واکاوی و راه حل های میانبر برای حل مشکلات اساسی کشور ارائه کنیم.

آیین تجلیل از نام آوران پژوهشگران و فناوران دانشگاه علم و صنعت عصر دوشنبه با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، جبلی رییس سازمان صدا و سیما، منصور انبیا رییس دانشگاه علم و صنعت و جمعی از اساتید این دانشگاه برگزار و از اساتید و پژوهشگران برجسته این دانشگاه قدردانی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha