۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۳۷
کد خبر: 85320254
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پکن: مخالف محدودیت‌های آمریکا بر صادرات تراشه به چین هستیم

تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات وزیر بازرگانی آمریکا، گفت: پکن با اعمال محدودیت های آمریکا بر صادرات تراشه به چین مخالف است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، مائو نینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین امروز(سه شنبه ۲۱ آذر) در مورد اظهارات وزیر بازرگانی آمریکا، اظهار داشت: واشنگتن با اعمال محدویت صادرات نیمه رساناها موجب شده تا به حقوق و منافع شرکت های چینی، اصول «اقتصاد بازار و رقابت منصفانه» و ثبات زنجیره تولید و عرضه تراشه های جهانی آسیب جدی وارد شود.

این اظهارات زمانی بیان شد که جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا روز دوشنبه (۲۰ آذر) در مصاحبه ای با رویترز گفت: ما هرگز نمی توانیم اجازه دهیم که این تراشه ها که از پیچیده ترین و بالاترین قدرت پردازش تراشه‌های هوش مصنوعی است و پکن را به فناوری هوش مصنوعی می رساند، به چین ارسال شود.

وی با اشاره به اینکه واشنگتن در حال مذاکرات با مسوولین شرکت «انویدیا» در مورد فروش مجاز تراشه های هوش مصنوعی (AI) به پکن است، تاکید کرد که این شرکت نمی تواند پیشرفته ترین نیمه هادی های خود را به شرکت های چینی بفروشد.

مائو نینگ گفت: آمریکا بارها اعلام کرده است که قصدجدایی از چین و ممانعت از توسعه این کشور را ندارد و باید به تعهدات خود عمل کند.

وی افزود: پکن قاطعانه از حقوق و منافع مشروع خود محافظت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین در خصوص اظهارات معاون اول صندوق جهانی پول گفت: برخی از کشورها با بهانه های مختلف از جمله امنیت و رفع ریسک ها، به محدودیت تجاری روی آورده اند که نه تنها موجب کاهش امنیت جهان می شود بلکه خطرات بیشتری به همراه دارد.

وی افزود: حمایت گرایی تجاری در جریان آزاد کالاها، خدمات، سرمایه گذاری، منافع مصرف کننده، بهبودی کارایی محصولات و توسعه جهان مفید نخواهد بود.

«اگیتا گوپینات» معاون مدیر صندوق بین‌المللی پول در بیستمین نشست جهانی اقتصاد در شهر «مدلین» کلمبیا روز دوشنبه(۲۰ آذر) اظهار داشت: کشورهای سراسر جهان در طول سال گذشته 3 هزار محدودیت تجاری اعمال کردند که به نسبت سال ۲۰۱۹ سه بار شده است.

وی افزود: اگر اقتصاد جهانی به دو اردوگاه غربی و شرقی به رهبری آمریکا، اروپا، چین و روسیه تقسیم شود، تولید ناخالص داخلی جهانی ممکن است بین ۲.۵ تا ۷ درصد کاهش یابد.

مائو نینگ به نقل از شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفت: در جهان کنونی، همه کشورها دارای منافع متقابل و یکپارچه هستند و گشودگی، فراگیری و همکاری برد-برد تنها گزینه صحیح است.

وی افزود: پکن همواره متعهد به ایجاد یک اقتصاد جهانی باز بوده است و از گشایش در سطح بالا حمایت خواهد کرد.

مائو خاطرنشان کرد: ما همیشه معتقدیم که عدم همکاری بزرگترین خطر و عدم توسعه بزرگترین ناامنی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: چین مایل به همکاری با همه ذی نفعان برای دستیابی به توسعه و رفاه مشترک جهانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha