محدودیتهای مصرف گاز صنایع خراسان رضوی کاهش یافته است

مشهد-ایرنا- مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: اعمال محدودیتها برای مصرف گاز صنایع استان در زمستان امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، حسن افتخاری روز چهارشنبه در نشست ماهانه اعضای کمیسیونها و انجمنهای همگن خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی که با موضوع انرژی برگزار شد افزود: به منظور فرهنگ سازی در مصرف گاز نیز هر صنعتی که گاز کمتری مصرف کند هر آنچه صرفه جویی کرده است به خود آن صنعت بازگردانده می شود.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی و دولت، وزارت نفت را مکلف کرده اند که از طریق سرمایه گذاران، چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بخاری را با بخاریهایی با کارکرد زیاد تعویض کنند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: صنایع خراسان رضوی از ظرفیت لازم برای تولید بخاری برخوردار هستند و مصرف کننده بخاری نیز در استان وجود دارد لذا با توجه به کامل بودن زنجیره تولید تا مصرف بخاری در استان، می توان در بهینه سازی مصرف گاز از طریق بخاریهای خانگی وارد عمل شد و در این راستا تفاهمنامه ای بین استاندار خراسان رضوی و وزارت نفت منعقد شده است.

افتخاری افزود: وضعیت تامین گاز استان در زمستان امسال نسبت به زمستان سال گذشته شرایط بهتری دارد چرا که سال گذشته اعمال محدودیت برای مصارف گاز صنایع از ابتدای آذرماه آغاز شد، اما امسال هنوز اعمال محدودیتها آغاز نشده است و واحدهای فولادی با ۵۰ درصد از ظرفیت خود مشغول تولید هستند.

وی ادامه داد: مازوت هم به عنوان سوخت دوم با همان نرخی که برای گاز تعیین شده است، به واحدهای سیمانی خراسان رضوی داده می شود، در حالی که قیمت مازوت بیشتر از نرخ گاز است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با پیش بینی این که از ابتدای دی ماه محدودیت مصارف گاز برای صنایع خراسان رضوی آغاز می شود افزود: شبکه انتقال گاز ملی است و کارگروهی در تهران که دبیر آن شرکت ملی گاز ایران است، هر روز در مورد اعمال یا عدم اعمال محدودیت در مصارف گاز در کل کشور تصمیم گیری می کند.

افتخاری افزود: شبکه گاز استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، گلستان و مازندران یکی است و اعمال یا عدم لعمال محدودیت گاز برای آنها به صورت روزانه در کارگروه مزبور بررسی و تصمیم گیری می شود.

نظارت بر مصرف گاز در ادارات دولتی مردمی شد

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با بیان این که مصوبات و محدودیتها در حوزه مصارف گاز از شورای عالی امنیت ملی ابلاغ می شود افزود: نحوه اعمال مدیریت در این بخش به صورت جغرافیایی نیست بلکه به صورت گروهی است و فرقی هم نمی کند که گروه صنعتی مشمول محدودیت در مصرف گاز، داخل یا خارج از شهرک صنعتی مستقر باشد.

افتخاری افزود: با همکاری ستاد امر به معروف و آموزش ۹۰ نفر از افراد، از ظرفیت نیروهای مردمی نیز برای نظارت بر مصارف گاز در اداره های دولتی بهره گرفته شده است تا مشاهدات خود مبنی بر عدم رعایت مصرف بهینه گاز در ادارات دولتی را در سامانه ای ثبت کنند.

وی ادامه داد: اقدامات گسترده تبلیغی برای بهینه سازی مصرف گاز در بخش خانگی نیز آغاز شده است و به واقع صرفه جویی گاز در بخش خانگی می تواند استان را نجات دهد.

او در خصوص تامین گاز نیروگاه ها نیز اظهار کرد: هم اکنون روزانه ۱۲ میلیون متر مکعب سوخت نیروگاه های برق استان خراسان رضوی تامین می شود.

قطعی برق در زمستان پارسال به دلیل نرسیدن سوخت به نیروگاه ها بود

معاون هماهنگی حوزه شرق شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پارسال مشکل قطعی برق در زمستان به صورت مستقیم اتفاق نیافتد بلکه این مشکل مربوط به ناترازی در تامین و مصرف گاز بود که باعث عدم تامین سوخت مناسب برای نیروگاه ها و کاهش تولید برق از سمت آنها شد که در نهایت قطعی برق را به دنبال داشت.

سعید شریفی با اشاره به مشکل ناترازی در تامین گاز در زمستان سال گذشته و تبعات ناشی از آن برای شرکت برق گفت: پارسال در شهرستان تربت جام به دلیل قطع گاز و توزیع بخاریهای برقی و رو آوردن مردم به سمت استفاده از انرژی برق، فشار خیلی زیادی روی شبکه برق آمد.

وی ادامه داد: در نتیجه بروز این مشکل، عمده ترانسفورماتورها از بار نامی خود عبور کرد، تعدادی از آنها سوخت و تعدادی هم در آستانه سوختن قرار گرفت، به طوری که سیم های آن حالت مومی پیدا کرد.

معاون هماهنگی حوزه شرق شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در دمای منهای ۱۷ درجه زمستان پارسال و در شرایطی که هیچ خودرویی در شهر تربت جام تردد نمی کرد، شرکت توزیع برق استان به صورت شبانه روزی در حال تعمیر ترانس ها بود و توانست شبکه برق را سرپا نگه دارد.

وی گفت: در زمستان محدودیتی در تامین برق وجود ندارد اما نرسیدن گاز به نیروگاه ها، قطعی برق را باعث می شود، این در حالی است که زیرساختهای شبکه توزیع در استان به نحوی است که هیچ خللی در تامین برق صنایع ایجاد نمی شود.

شریفی اضافه کرد: در تابستان گذشته نیز محدودیت مصرف برق برای صنایع در خراسان رضوی به صورت یک روز در هفته بود که در برخی از شهرکهای صنعتی با روز جمعه جابه جا شد، اما در مجموع انرژی توزیع شده برای شبکه برق استان در تابستان افزایش داشته اما باعث مصرف کمتر انرژی از سوی صاحبان صنایع نشده و مصرف انرژی آنها در این مدت روند افزایشی داشته است.

پاداش ۳۸۰ میلیارد ریالی به مشترکین برق مشهد در تابستان

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز در این نشست گفت: ۴۲ درصد از مصرف برق مشترکین این شرکت خانگی و ۲۷ درصد صنعتی است.

محمود پورباقری افزود: همه صنایع زیر پوشش شرکت توزیع نیروی برق مشهد کنترل پذیر شده اند و تاکنون نیز در کنترل اوج بار تابستان همکاری خوبی با این شرکت داشته اند.

وی بیان کرد: تابستان امسال مصرف بخش خانگی حوزه شرکت توزیع نیروی برق مشهد نسبت به تابستان قبل افزایش نداشته است و به مشترکینی که در این بخش همکاری داشتند، ۳۸۰ میلیارد ریال پاداش داده شده است.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق مشهد با تاکید بر لزوم حرکت صنایع به استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر گفت: صنایعی که استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر را در دستور کار قرار دهند، در هنگام اعمال محدودیت مصرف برق در اولویت قرار نمی گیرند.

پورباقری با بیان اینکه ۳۰ درصد مصرف برق حوزه شرکت توزیع برق مشهد در تابستان مربوط به وسایل سرمایشی است، افزود: این شرکت بعضا به دلیل عدم اعمال کامل محدودیتهای مصرف برق برای مشترکین در زمان پیک بار مورد بازخواست قرار گرفته است.

مزیت شهرکهای صنعتی در حال کمرنگ شدن است

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مزیت استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرکهای صنعتی این استان به دلیل هزینه‌های جانبی که به شهرکها از محل تامین زیرساختها وارد می‌شود، در حال کمرنگ شدن است.

جعفر فرشچی افزود: مزیت اصلی شهرکهای صنعتی فراهم بودن همه زیرساختها برای استقرار واحدهای صنعتی است اما هزینه تامین زیرساختهای برق، آب و گاز برای شهرکهای صنعتی افزایش یافته و این موضوع بر هزینه تمام شده برای استقرار واحدها در این شهرکها تاثیر گذاشته است.

وی بیان کرد: بر طبق ابلاغ بخشنامه امسال تابستان برای مدیریت مصرف برق در زمان اوج بار، برق واحدهای صنعتی با مصرف کمتر از ۵۰۰ کیلو وات مصرف قطع نمی شود، اما این قطعی فقط مشمول واحدهای خارج از شهرکهای صنعتی و واحدهای صنعتی مستقر در شهرکها که تا ۲۰۰ کیلووات مصرف برق داشتند، است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: ۴۰ درصد از اشتغال صنعتی در استان متعلق به واحدهای مستقر در شهرکهای صنعتی است که اغلب صادرات محور هستند، در مقابل سه درصد از مصرف گاز استان متعلق به این واحدها است که برای ۸۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

فرشچی پیشنهاد کرد که برنامه های مدیریت مصرف گاز بیشتر به سمت بخش خانگی پیش رود تا از این طریق بتوان چراغ صنعت استان و در واقع اشتغال منطقه را پایدار نگهداشت.

در پایان تعدادی از روسای انجمنهای همگن خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به بیان مشکلات و چالشهای خود در حوزه تامین انرژی پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha