خط تقویتی انتقال گاز به تربت جام زیر فشار گاز رفت

مشهد-ایرنا- مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: خط تقویتی انتقال گاز به شهرستان تریت جام برای تامین نیاز این منطقه در فصل زمستان زیر فشار گاز رفت.

حسن افتخاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به مشکل قطعی گاز زمستان سال گذشته برای بخشی از شهرستان تربت جام، برنامه ریزی برای برطرف کردن این چالش صورت گرفت و کارهای مطالعاتی و عملیات ساخت خط لوله گاز این منطقه از جبهه‌های مختلف آغاز شد تا امروز فشار گاز با یاری قرارگاه خاتم الانبیاء برای استفاده مردم این خطه از کشورمان تقویت شود.

وی با اشاره به این که ساخت این خط تقویت گاز رکوردی جدید در کشورمان به شمار می‌رود ادامه داد: استان خراسان رضوی جزء استانهای گاز خیز کشور است و تمامی قسمتهای مختلف در شرکت گاز استان در تکمیل زنجیره استخراج، پالایش، انتقال و توزیع گاز در تلاش هستند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: با توجه به این که کشورمان در جایگاه دارنده دومین ذخایر گازی دنیاست ولی با توجه به این که مصرف بخش خانگی بیشتر از حد استاندارد است شاهد ناترازی تولید و مصرف در فصل زمستان هستیم.

افتخاری افزود: این امانت الهی که اکنون در اختیار ما قرار گرفته است برای نسل‌های آینده هم باید باقی بماند و لازم است تا در مصرف گاز به خصوص در بخش خانگی مدیریت مناسبی صورت گیرد.

۲۰ دی ماه سال گذشته کشور ما سرمایی کم سابقه را تجربه کرد به گونه ای که میانگین دمای ۲۰ مرکز استان به کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد رسید و ماندگاری آن حدود ۱۰ روز طول کشید و این اتفاق چالش‌هایی را برای کشور و به خصوص استان خراسان رضوی ایجاد کرد.

افزایش مصرف گاز درآن روزها، ظرف کمتر از ۷۲ ساعت اثر خود را در منطقه تربت جام به صورت افت فشار و یا قطعی گاز نشان داد و این اتفاق باعث شد تا با کاهش فشار گاز و در کمتر از سه روز شهرستان تربت‌جام با ۲۳۰ هزار نفر جمعیت در مرز با افغانستان با مشکلاتی رو به رو شود و تعطیلی مدارس، دورکاری کارمندان و ایجاد پویش‌های مردمی در کاهش مصرف، نتوانست این ناترازی تولید تا مصرف را متعادل کند.

این رخداد باعث شد تا برای گذر از این چالش در خراسان رضوی برنامه ریزی شود زیرا این استان در انتهای خط توزیع گاز کشور قرار دارد و نیاز خراسان رضوی به گاز با واردات از ترکمنستان و استفاده از ظرفیت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس و منابع ذخیره شده گازی در منطقه "شوریجه" تامین می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha