تجربه‌ مهندسی شورای ائتلاف و نگرانی اصولگرایان خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- اصولگرایان خراسان رضوی قصد دارند به منظور حضور مقتدرانه در انتخابات پیش رو از سازوکار تشکیل "شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی" برای تعیین نامزدهای اصلح در قالب فهرستی واحد استفاده کنند، اما تجربه شورای ششم شهر مشهد فعالان اصولگرای استان را با تردید و سردرگمی مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا، مطابق تقویم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ثبت نام نامزدهای این کارزار سیاسی در مرحله بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان قرار دارد و تقریبا ترکیب اصلی داوطلبان حضور در این فرایند سیاسی روشن شده و تکلیف اصلاح طلبان، مستقل ها و اصولگرایان در چگونگی رایزنی برای تشکیل فهرست های انتخاباتی مشخص شده است.

در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال ۱۴۰۰، دو مجموعه جبهه ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای دستیابی به نامزد و فهرست واحد انتخاباتی مشارکت داشتند که به ویژه در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، سازوکار خاص شورای ائتلاف برای اصلح گزینی نامزدهای اصولگرا در مشهد نقش ویژه ای داشت.

در حال حاضر حدود ۱۵ تشکل اصولگرای شناسنامه دار خراسان رضوی، که پیشتر در قالب جبهه پیروان خط امام و رهبری فعالیت داشته اند، به همراه شماری دیگر از تشکل های اصولگرا با سازوکار انتخاب فهرست نامزدهای اصلح انتخابات مجلس در قالب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در حال رایزنی هستند.

مطابق اظهارات فعالان سیاسی اصولگرا، بسیاری از افراد این قشر سیاسی، سازوکار یاد شده را ناقص و یا دارای سوگیری دانسته و عملکرد شورای ششم شهر مشهد را، که فهرست برگزیده شورای ائتلاف در سال ۱۴۰۰ بود، دلیل ناکارآمدی این ائتلاف می خوانند و اکنون این ادعا مطرح است که دوباره شورای ائتلاف با "مهندسی" از سوی عده ای مواجه شده و دوباره فهرستی ناکارآمد از آن سربرآورد که دربرگیرنده همه سلایق اصولگرا در چهارچوب شورای ائتلاف نباشد.

ایرنا در گزارش پیش رو به منظور روشن شدن حال و روز شورای ائتلاف در انتخابات ۱۱ اسفندماه، برای مصاحبه به سراغ آن دسته از جریانات اصولگرا رفته است که چهارچوب ائتلاف را پذیرفته، شناسنامه دار بوده و پیش از این در انتخابات گذشته مطابق سازوکارهای شورا عمل کرده اند.

بیشتر بخوانید:

۵۹ درصد نامزدهای حوزه انتخابیه مشهد و کلات تایید صلاحیت شدند

آرایش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان خراسان رضوی، چهار ماه مانده به انتخابات

نگاهی به ائتلاف‌های اصولگرا در انتخابات شورای شهر مشهد

تجربه‌ شورای ائتلاف و نگرانی انتخاباتی اصولگرایان خراسان رضوی

تشکل های اصولگرا زیر چتر شورای ائتلاف

قائم مقام حزب عدالت طلبان ایران اسلامی، شاخه خراسان رضوی در گفت وگو با ایرنا در خصوص شورای ائتلاف گفت: این مجموعه سیاسی عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی است و در حقیقت ما این شورا را متعلق به اعضا می دانیم، هم اکنون نیز تشکل های مختلف اصولگرا چه آنان که عضو خط امام و رهبری بودند و چه جمعیت وفاق نیروهای انقلاب و برخی جریانات اصولگرای دیگر می توانند در فرایند انتخاب نامزدهای شورای ائتلاف شرکت کنند که البته حضور نیز دارند.

سیدمرتضی کاشف حسینی افزود: سازوکارها و فیلترهای مختلفی برای گزینش نامزدهای انتخابات مجلس وجود دارد که قرار است طبق فرایندی که مورد توافق همه جریانات حاضر در شورای ائتلاف قرار می گیرد، فهرست نهایی تهیه و تایید شود.

وی بیان داشت: اگر توافقات انجام شده و شرایط گزینش مورد توافق همه گروه ها باشد دیگر نامزدهای اصولگرایی که از سوی شورای ائتلاف انتخاب نشده اند کناره گیری خواهند کرد تا فهرست واحد با قدرت رای بیاورد.

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: در انتخابات گذشته شورای شهر مشهد به دلیل مشکلاتی که در فرایند اصلح گزینی نامزدهای نهایی ایجاد شد، برخی از نامزدهای عضو ائتلاف با وجود امضای میثاق نامه و به رغم رد شدن، باز هم در فرایند انتخابات شرکت کرده و از انصراف پرهیز کردند.

کاشف حسینی اظهار کرد: تا هفته آینده سازوکار نهایی شورای ائتلاف تهیه و برای انتخاب نامزدها به تشکل های عضو ارائه می شود و در صورت تایید اعضا به آن عمل می کنیم.

اگر توافقات انجام شود و شرایط گزینش مورد توافق همه گروه ها باشد سایر نامزدهای اصولگرایی که از سوی شورای ائتلاف انتخاب نشده اند کناره گیری می کنند تا لیست واحد با قدرت رای بیاوردوی گفت: حزب عدالت طلبان ایران اسلامی در حال حاضر به همکاری با شورای ائتلاف پایبند است مگر اینکه در ادامه روند تعیین نامزدهای انتخابات مجلس مشاهده کند که به توافقات عمل نمی شود آنگاه مخالفت خود را اعلام کرده و تصمیم خواهد گرفت.

رویکرد انتخاب نامزدها نباید منفعت طلبانه باشد

اما عضو شورای مرکزی کانون رویش های انقلاب اسلامی خراسان رضوی در گفت وگو با ایرنا با تاکید بر "اعتمادسازی" گفت: مطابق آموزه های قرآن اگر بخواهیم کار شایسته ای را به نیکویی به سرانجام برسانیم باید از ۲ مولفه "تقوای عملی" و رویکرد علمی و کارشناسی در عرصه فعالیت های اجتماعی و سیاسی بهره بگیریم، لذا انتظار از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی این است که با اتکا به آموزه های قرآنی این ۲ مولفه را در گزینش نامزدها مدنظر داشته باشد.

علی اصغر شمقدری افزود: شورا باید رویکرد علمی و کارشناسی را همراه با اخلاق مداری و تقوای الهی در ساماندهی ائتلاف سیاسی و تشخیص نامزدهای اصلح در قالب شاخص گذاری و جداول کارشناسی (انتخاب نامزدها) مد نظر داشته باشد.

وی گفت: امیدواریم در مراحل تطبیق این شاخص ها و فرایندها با نامزدهای اصلح، رفتار شورا به دور از هرگونه حب و بغض، باندبازی، نگاه های منفعت طلبانه و حتی رویکردهای حزبی منفعت طلبانه و سهم خواهی باشد.

شائبه تعیین لیست منتخب در بیرون شورا

قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی شاخه خراسان رضوی نیز به ایرنا گفت: فعلا در فرایند شورای ائتلاف حضور داریم و البته اگر فهرست(نهایی نامزدها) را از پیش تعیین نکرده باشند و رفتار ائتلاف بر اساس شایستگی و شایسته سالاری باشد، حضور ما در این جریان ادامه خواهد داشت.

تجربه انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در دوره قبل و انتخاب اعضای لیست شورای ائتلاف، شائبه مهندسی شدن شورای ائتلاف انقلاب اسلامی را در میان جریانات اصولگرای خراسان رضوی ایجاد کرده است

سیدعلی‌اصغر ترویج اسلامی افزود: هر چند برخی خواستار تغییر ریاست کنونی شورای ائتلاف هستند اما ما با این ریاست مشکلی نداریم و می گوییم که ایشان باشد اما طبق ساختاری که شورای ائتلاف در تهران تعیین و تعریف کرده در شورای استان نیز عمل شود و آقایان در ریاست شورا این ساختار را بپذیرند.

وی گفت: در حال حاضر شائبه تعیین فهرست شورای ائتلاف در خراسان رضوی، قبل از برگزاری نشست ها با تشکل های عضو، وجود دارد و برای رفع این شائبه باید عملکرد شورا مطابق شاخص های اصلح گزینی تعریف شده و مورد قبول شورای مرکزی باشد.

ترویج اسلامی ادامه داد: تجربه انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در دوره قبل و انتخاب اعضای لیست شورای ائتلاف، شائبه مهندسی شدن شورای ائتلاف انقلاب اسلامی را در میان جریانات اصولگرای خراسان رضوی ایجاد کرده است.

شورای شهر فعلی مشهد نتیجه مهندسی شورای ائتلاف است

عبارت "مهندسی شورای ائتلاف در خراسان رضوی" پیش از این در مردادماه امسال توسط رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان رضوی استفاده شده بود.

"حمیدرضا ترقی" در گفتگو با یک کانال تلگرامی به تاریخچه و دلایل شکل گیری شورای ائتلاف اشاره کرده و پس از آن (مطابق ویدئوی یاد شده) مدعی ناکارآمدی شورای ائتلاف در انتخاب اعضای کنونی شورای ششم شهر مشهد شده و آنرا نتیجه "مهندسی شورای ائتلاف" و گزینش باندی اعضای کنونی توسط ضلع کارشناسی شورای ائتلاف خوانده بود.

خبرنگار ایرنا برای دریافت پاسخ ترقی به انتقادات و شبهاتی که به عملکرد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در استان مطرح شده است با وی تماس گرفت و نامبرده اظهار داشت که هفته آینده در نشستی خبری به تشریح فعالیت های شورا خواهد پرداخت.

ابتدای آبان امسال نیز خبرنگار ایرنا برای ترسیم چگونگی ایجاد وفاق در جبهه اصولگرایان خراسان رضوی با ترقی تماس گرفته بود که وی ارائه اطلاعات در این خصوص را به برپایی یک نشست خبری موکول کرده بود، نشستی که هنوز تشکیل نشده است.

ایرنا همچنان پیگیر مساله خواهد بود تا پاسخ فعالان سیاسی اصولگرا در خصوص ادعای مهندسی شورای ائتلاف اصولگرایان در خراسان رضوی را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

از مجموع ۱۸ نماینده خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، حوزه انتخابیه مشهد و کلات متشکل از شهرستان کلات و کلانشهر مشهد و روستاهای بخش مرکزی این شهرستان پنج نماینده را به خود اختصاص داده اند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند امسال در کشور برگزار خواهد شد و تبلیغات از دوم اسفندماه سال جاری آغاز خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha