توسعه علمی مانعی برای تبعیت از بیگانگان است

اراک رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور گفت: توسعه علمی مانعی برای تبعیت از بیگانگان است و جنگ امروز دنیا در مسیر علم است.

به گزارش ایرنا، علی محبی روز پنجشنبه در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و معلمان پژوهنده برگزیده آموزش و پرورش استان مرکزی در کانون امام خمینی(ره) اراک، افزود: ملاک برتری علم است، اگر کشورهای قدرتمند به دنیا زُور می‌گویند، به دلیل این است که از نظر علمی به مرتبه بالا رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه، کسی که عالم شود حاکم می‌شود و کسی که به علم نرسد، مجبور است که تبعیت داشته باشد، گفت: بزرگترین آفت حاکمیت و مدیریت کشورهای جهان سوم، مدیریت بدون تحقیق، غیرعلمی و بدون پیوست پژوهشی برای کارها، است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور ادامه داد: هر کجا ضربه خوردیم، در تحقیق یا در کاربست تحقیق کوتاهی صورت گرفته است و بزرگترین درد این است که اهل عمل، تفکر، تحقیق و تامل، حوصله زیادی برای انجام مطالعات ندارند و یا اهل تحقیق، تحقیقات را به مرحله عمل نمی‌رسانند.

محبی با بیان اینکه، عمل می‌کنیم بدون تحقیق و تحقیق می‌شود بدون عمل، اظهار کرد: بیش از ۵۰ هزار معلم پژوهنده و حدود ۱۰ هزار دکتر معلم در آموزش و پرورش وجود دارد، آیا شایسته است با این سرمایه بی بدلیل، باز در جامعه مشکل لاینحل وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر کشور می‌خواهد به توسعه برسد راهی ندارد، جز از مسیر تعیلم و تربیت و اگر این بخش می‌خواهد به سلامت به سرمنزل مقصود برسد و کشور را به اوج برساند، راهی ندارد جز پژوهش محور کردن تعلیم و تربیت.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور افزود: مهمترین نکته سند تحول توجه به پژوهش محوری، تفکر، خلاقیت و نوآوری است.

محبی تصریح کرد: اگر برنامه‌های درسی ناکارآمد و کتاب‌های درسی مورد اعتراض است به دلیل آن است که کتاب‌ها پژوهش‌محور نیست، قوه خلاقیت و جستجوگری دانش‌آموزان را پرورش نمی‌دهد.

وی عنوان کرد: اگر دانش‌آموزان در فضای مجازی سرگردان می‌شوند و در فضایی که نباید باشند، می‌روند، به دلیل آن است که به آنها جستجوگری صحیح و سوادرسانه‌ای یاد داده نشده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور ادامه داد: امروز باسواد کسی است که قدرت تجزیه و تحلیل و شناخت دقیق را داشته باشد و در مواجهه با مطالب فراوان تشخیص درست داشته باشد و آنچه مفید است، انتخاب کند.

محبی تاکید کرد: راه نجات کشور در گروه ارتقای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است و راه ارتقای این بخش در سایه توجه به پژوهش و پژوهش محورکردن تمام برنامه‌ها است و این مهم باید از درون کلاس تا سطح وزارتخانه دنبال شود.

وی گفت: بیش از ۱۰ سال است که تحول دنبال می‌شود و هنوز نقشه راه اجرای سند تحول نهایی نشده بود که در اردیبهشت ماه امسال مورد انتقاد شدید رهبر معظم انقلاب بود و پژوهشگاه این مهم را به سرانجام رساند و تحویل داده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور عنوان کرد: در نقشه راه سند تحول، ۲ سطح از تحول دیده شده که باید منسجم و هماهنگ با هم پیش برود و سطح اول، مدرسه‌ای تحول است.

محبی اظهار کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یک نقشه راهبردی برای خود ترسیم کرده که سه ماموریت دنبال می‌کند که توسعه فرهنگ پژوهش یکی از آنها است که نتیجه آن تحقق مدرسه پژوهنده، معلم پژوهنده، دانش آموز خلاق و جستجوگر و در نهایت سازمان پژوهنده است.

وی گفت: بعد دیگر، شناسایی و حل علمی مسایل نظام تعلیم و تربیت است که از سطح مدرسه تا سطح کلان است و قرار است در پژوهشگاه با رویکرد تنظیم‌گری مدیریت شود تا مشکلات درون کلاس و مدرسه توسط معلمان پژوهنده شناسایی و حل شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور ادامه داد: یک الگوی تعالی مدرسه تعریف شده است که پنج بُعد دارد و اگر همه ابعاد با هم کار شود، موفقیت حاصل می‌شود و اگر تک بعدی دنبال شود، راه به جایی برده نمی‌شود.

محبی گفت: بعد اول مدیریت و راهبری است، یعنی مدرسه در حوزه مدیریت و راهبری خود باید ویژگی‌ها و شاخص‌هایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: بعد دوم، کنشگران اصلی مدرسه، شامل معلم، مربیان و سایر همیاران معلمان، والدین، دانش آموز و جامعه محلی است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور اضافه کرد: بعد سوم برنامه درسی و تربیتی است که باید بر اساس سند تحول، ۸۰ درصد زمان دانش آموز را بگیرد.

محبی اظهار کرد: اولین ویژگی کتاب درسی، کاربردی بودن آن است، یعنی دانش آموز احساس کند این همان چیزی است که به درد زندگی او می‌خورد، متنوع و جذاب باشد.

وی گفت: بعد چهارم مربوط به محیط است که هم محیط فیزیکی مدرسه و هم محیط تربیتی است و بعد پنجم نتیجه و پیامد است که از اهمیت ویژه برخوردار است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور افزود: مدرسه باید پژوهنده و تصمیم‌ساز باشد و بتواند حداقل‌های مورد نیاز والدین را برای همسویی جریان تربیت پاسخگو باشد و دانش‌آموز و والدین احساس تعلق به مدرسه داشته باشند.

محبی عنوان کرد: در پژوشگاه آموزش و پرورش، مدل مدرسه تراز تدوین شده و همه ابعاد، مولفه‌ها، شاخص‌ها و استانداردهای آن مشخص شده و ارزیابی مدرسه‌ها بر اساس این الگو آماده شده و تلاش است تا از اول ماه آینده این مهم ابلاغ شود تا مدارس به صورت داوطلبی و آزمایشی مطالعات کافی را انجام دهند.

وی گفت: الگوی ارزیابی مدارس دارای سه گام است که اول وضعیت مطلوب و الگوی تراز مدرسه، گام دوم توصیف وضعیت موجود و گام سوم برنامه تحول و تعالی مدرسه است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور ادامه داد: مقرر شده این طرح در سراسر کشور تا مهرماه ۱۴۰۳ به صورت آزمایشی و از آغاز سال تحصیلی آتی، الگوی ارزیابی مدارس ابلاغ و اجرا شود.

محبی بیان کرد: رتبه‌بندی معلمان یک مطالبه بود که ۱۰ سال انجام نگرفته بود و برای انجام آن دولت بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه کرد که کار بزرگی بود و قرار بود این رتبه‌بندی ۲ دستاورد مهم منزلت و معیشت معلمان و کیفیت نظام تعلیم و تربیت را ارتقا ببخشد.

وی تصریح کرد: کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت غیر از مسیر تحقیق و پژوهش ممکن نیست و باید از محور مدرسه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور یادآور شد: سال گذشته حدود ۷۸۰ میلیارد ریال بودجه یک درصد پژوهش آموزش و پرورش بود که از این میزان تنها ۳۷ میلیارد ریال آن جذب شد و مابقی به خزانه برگشت داده شد، زیرا بستر آن فراهم نبود.

در پایان این آیین از معلمان پژوهنده استان مرکزی با اهدای لوح و جایزه تقدیر به عمل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha