به گزارش خبرنگار ایرنا، جان میبلعد، قربانی میگیرد و با لقب « جاده مرگ» شناخته میشود، نامش سیاخدارنگون است؛ جادهای باریک و کمعرض که نَه پُر از پیچ و خم است، نَه سربالایی و سرازیری دارد و نَه در کنار دره واقع شده اما همواره حادثهآفرین بوده و در طول این سالها جان بسیاری از ترددکنندگان را به عالم ملکوت پیوند زده است.
سیاخدارنگون که در گویش مردم محلی، «سییخ» گفته می شود، یکی از۶ دهستان بخش مرکزی شهرستان شیراز است که با بیش از ۲۵روستا و نزدیک به ۲۰هزار نفر جمعیت در فاصله ۳۰کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع شده است و از گذشتههای دور به منطقهای مستعد برای کشاورزی معروف است.
محور مرگ؛ گردشگاه یا کشتارگاه؟
آمار بالای سوانح مرگبار در این مسیر موجب شده تا این محور به یکی از خطرناکترین راههای جنوب کشور تبدیل شود.
این در حالیست که سیاخدارنگون از ظرفیتهای بسیاری در عرصه گردشگری بهره میبرد.
در حقیقت برخورداری از ظرفیت گردشگری و وجود ۵۰هزار قطعه باغ شهری در این منطقه موجب تردد بیش از پیش اهالی مناطق همجوار در این مسیر شده اما از طرفی هم افزایش ناگهانی ترافیک بویژه در ایام پایانی هفته و وجود پیچهای غیر اصولی خطرناک، جاده سیاخدارنگون را به یک کشتارگاه مبدل کرده است.
افزون بر این اهالی بیش از ۲۵ روستا مجبورند هر روز در این مسیر با نگرانی و دلهره تردد کنند.
اهالی منطقه: این وضعیت تا کی ادامه دارد؟
یک فعال حوزه روستایی در منطقه سیاخدارنگون درباره وضعیت نابسامان این جاده به خبرنگار ایرنا گفت: سالهاست که اهالی این منطقه از وضعیت نابسامان جاده سیاخدارنگون در رنج هستند و سؤال اساسی این است که این وضعیت تا کی ادامه دارد؟
وقوع تصادفات ناگوار رانندگی در جاده سیاخدارنگون شیراز، لزوم ایمنسازی این جاده، تسریع در تکمیل پروژه تعریض محور، حضور بیشتر پلیس راهور، افزایش امنیت خودروها و رانندگی ایمن را به مسئولین و مردم گوشزد میکند
مهران نامداری افزود: کمتر روزی را میتوان یافت که در جاده اصلی و راههای فرعی این منطقه تصادف رانندگی رخ ندهد، این در حالیست که وقوع تصادفات ناگوار رانندگی در جاده سیاخدارنگون شیراز، لزوم ایمنسازی این جاده، تسریع در تکمیل پروژه تعریض محور، حضور بیشتر پلیس راهور، افزایش امنیت خودروها و رانندگی ایمن را به مسئولین و مردم گوشزد میکند.
وی اضافه کرد: افزون بر تعداد بالای فوتشدگان، هر تصادف رانندگی نیز خسارات بیشمار مادی و معنوی بدنبال دارد؛ در واقع وقوع سوانح رانندگی در این جاده منجر به مجروح و یا معلول شدن افراد بسیاری شده که این اتفاقات هم صدمات جبرانناپذیر بسیاری برای فرد حادثهدیده و خانواده او در پی داشته است.
پیگیریهای مستمر
نامداری ادامه داد: تصادفات خونین با آمار بالای کشته و خسارات مالی و غیرمالی ناشی از تصادفات موجب شده مردم سیاخدارنگون از استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استان انتظار داشته باشند روند بهسازی و تعریض این جاده خطرساز در اولویت قرار گیرد.
به گفته این فعال حوزه روستایی با پیگیریهای انجام شده سال ۱۴۰۱، ۶۰۰میلیارد ریال از سوی وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت برای بهسازی این محور اختصاص یافت که در نیمه نخست سال گذشته مناقصه تعریض جاده سیاخدارنگون از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار و مقرر شد که از ابتدای اسفندماه کار عملیاتی توسط پیمانکار آغاز شود اما هنوز خبری از عملیات اجرایی نیست.
قول مدیران برای انجام مناقصه
نامداری اضافه کرد: البته در بازدید میدانی که اردیبهشت ماه از پروژه جاده انجام شد، مدیران راهداری قول مساعد دادند که با رفع موانع اعتباری تشریفات مناقصه و مراحل اداری طی خواهد شد و از ابتدای نیمه دوم سال یعنی مهرماه عملیات اجرایی قطعه دوم به طول ۱۳ کیلومتر از دو راهی خانه خمیس تا سه راه شروع خواهد شد اما با گذشت سه ماه هنوز تشریفات مناقصه نیز انجام نشده است.
پیشنهاد برای کاهش ترافیک؛ فعال شدن جاده پیربنو قرهباغ
وی از متولیان امر درخواست کرد تا رسیدگی به وضعیت نابسامان محور سیاخ دارنگون که به قتلگاه مردم استان فارس تبدیل شده را در اولویت قرار دهند پیشنهاد داد تا افزون بر تعریض محور فعلی، جادهای که از سمت پیربنو قرهباغ با گذر از دلکوه به سیاخدارنگون میرسد نیز بار دیگر فعال شده و جهت بهرهبرداری در دستورکار قرار گیرد.
در طول این مدت همچنین مکاتبات بسیاری از سوی فعالین اجتماعی، شوراها و دهیاران سیاخدارنگون به مدیران استان در خصوص رسیدگی فوری به وضعیت جاده این بخش صورت گرفته است.
شورای سیاخدارنگون: پیگیریها انجام شده است
رییس شورای بخش سیاخدارنگون در این باره گفت: با توجه به اینکه بخش سیاخدارنگون دارای موقعیت آب و هوایی مناسب برای توسعه گردشگری، طبیعتگردی و رونق تولید صنعت کشاورزی است و همچنین به دلیل نزدیکی این بخش به شهر شیراز شاهد جذب سرمایهگذار به منظور اجرای طرحهای توسعه و ایجاد زیرساختهای پایدار در این منطقه هستیم.
اسماعیل وفایی در گفتوگو با ایرنا افزود: سیاخدارنگون در مسیر جاده شمالغربی به جنوب غربی شیراز واقع شده که نقش مهمی در اتصال جاده کوار به فیروزآباد و عسلویه دارد؛ همچنین به دلیل افزایش روز افزون جمعیت در این منطقه و قرار گرفتن آن در مسیر باغشهریها روزانه تردد چشمگیری در این مسیر انجام میشود.
وفایی ادامه داد: عدم برخورداری این منطقه از جادهای استاندارد موجب شده حوادث بسیاری به دلیل نبود زیرساختهای لازم در این مسیر رخ دهد، لذا انتظار میرود ساماندهی این مسیر در اولویت متولیان امر قرار بگیرد.
او مهمترین دغدغه اهالی روستاهای پیرامونی سیاخدارنگون و شورای این بخش را رسیدگی به معضلات این جاده حادثهخیز دانست و گفت: حوادثی که در طول این سالها در این جاده رخ داده موجب مرگ بسیاری از اهالی این منطقه و حتی ترددکنندگان از مناطق دیگر شده است.
افزایش جمعیت به ۳۰هزار نفر در فصول اول سال
وفایی اضافه کرد: سیاخ دارنگون، دهستانی بزرگ با بیش از ۲۵روستا، ۲طایفه عشایری و ۲۰هزار نفر جمعیت و آبوهوایی سرد و معتدل با موقعیت گردشگری است که اواخر هفته و ایام تعطیل مملو از حضور گردشگران میشود و با توجه به جاده حادثهخیز در این منطقه، ساماندهی این مسیر به عنوان مهمترین اولویت طرح توسعه بخش سیاخدارنگون محسوب میشود.
رییس شورای بخش سیاخدارنگون که معتقد است جمعیت این منطقه در فصول اول سال به ۳۰هزار جمعیت هم میرسد، گفت: عملیات اجرایی برای بهسازی این جاده در فاز اول در محور جاده بوشهر به خانخمیس در حال اجراست و فاز دوم از سهراه خانخمیس به سمت سهراه ایور و قلعهچوبی هم نیاز به تأمین اعتبار دارد.
مهمترین دغدغه مردم؛ تعریض جاده
وی یادآور شد: پیگیریهای لازم انجام و مبلغی هم به صورت تسهیلات یا اوراق در نظر گرفته شده است، بدون شک با تحقق این امر بزرگترین دغدغه سیاخدارنگون برطرف خواهد شد.
وفایی افزود: هر ماه شاهد تصادف و مرگ ترددکنندگان در این مسیر هستیم؛ جوانان بسیاری از اهالی این منطقه در این جاده جان خود را از دست دادهاند و حتی یک حادثه تصادف منجر به جان باختن اعضای سه خانواده شد.
به گفته رییس شورای بخش سیاخدارنگون بسیاری از تصادفات که منجر به فوت شده در مسیرها و جادههای بین روستاها هم اتفاق افتاده، لذا تعریض جاده و اجرای طرح توسعه و زیرساختهای بخش سیاخدارنگون از مطالبات اصلی مردم سیاخدارنگون است.
چه اقداماتی در حال انجام است؟
ادارهکل راهداری و حمل و نقل جاده فارس یکی از متولیان امر برای اجرای عملیات بهسازی این جاده است که مسئولان این اداره کل معتقدند تلاشها برای ساماندهی این مسیر در حال انجام است.
معاون فنی و راههای روستایی ادارهکل راهداری و حمل و نقل جاده فارس در این باره گفت: برنامهای که برای ساماندهی محور سیاخدارنگون در دستور کار ادارهکل راهداری قرار دارد انجام عملیات اجرایی هفت کیلومتر مسیر است که از تقاطع سیاخدارنگون منشعب از بزرگراه دشتارژن_شیراز آغاز شده و تا تقاطع خانخمیس ادامه دارد.
علی مسعودی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات اجرایی این فاز از حدود ۶ماه پیش شروع شده و با توجه به وجود باغشهریها در این منطقه و ترافیکی که در این مسیر ایجاد میشد محور به صورت چهارخطه در نظر گرفته شد، در حقیقت عملیات اجرایی در لاین رفت و برگشتی به صورت چهارخطه در حال انجام است.
برنامه بعدی چیست؟
وی ادامه داد: برنامه بعدی هم بهسازی این مسیر از تقاطع خانخمیس تا تقاطع ایور به طول ۱۱کیلومتر است که طراحیها و برآوردها برای پیشبرد اهداف در این مسیر انجام شده که عملیات اجرایی این بخش هم به صورت چهارخطه با اضافه شدن باند جدید دنبال میشود.
مسعودی اضافه کرد: اواخر هفته شاهد ترافیک قابلتوجهی در این مسیر هستیم و به دلیل حفظ ایمنی در عبور و مرور، هدایت جریان ترافیک و کاهش سوانح، این تصمیم اتخاذ شد که محور چهارخطه شود.
معاون راههای روستایی ادارهکل راهداری یادآور شد: طبق برآوردهای اولیه اجرای این پروژه به اعتباری حدود ۲۵۰میلیارد تومان نیاز دارد که در صورت تأمین اعتبار مراحل تشریفات مناقصه و انتخاب پیمانکار انجام خواهد شد؛ البته نمایندگان مجلس هم پیگیر هستند که اعتبار موردنیاز را تأمین کنند تا بتوانیم هر چه سریعتر بحث تشریفات مناقصه را انجام دهیم.
پیشبینیها برای تکمیل پروژه
وی در خصوص برنامه زمانبندی این پروژه گفت: قرارداد پارت اول پروژه به طول هفت کیلومتر، یک ساله است که عملیات اجرایی این پروژه از شهریورماه آغاز شده و اگر اعتبارات موردنیاز بهموقع به پروژه تخصیص یابد پیشبینی میشود که تا هفته دولت در سال آینده این قسمت از مسیر به بهرهبرداری برسد، البته تحقق این امر مهم بستگی به حل مسائل اعتباری دارد.
طبق مطالعات و برآوردهای انجام شده، زمانبندی برای به سرانجام رساندن فاز دوم پروژه که جدود ۱۱کیلومتر طول دارد ۱۸ ماه است اما اگر اعتبارت کافی به این پروژه تزریق شود میتوان آن را تا ۱۲ماه تکمیل کرد و به بهرهبرداری رساند.
مسعودی اضافه کرد: همچنین طبق مطالعات و برآوردهای انجام شده، زمانبندی برای به سرانجام رساندن فاز دوم پروژه هم که جدود ۱۱کیلومتر طول دارد ۱۸ ماه است اما اگر اعتبارت کافی به این پروژه تزریق شود میتوان آن را تا ۱۲ماه تکمیل کرد و به بهرهبرداری رساند.
معاون راههای روستایی ادارهکل راهداری درخواست کرد: با توجه به اینکه این محورها و ورودیهای شیراز در مسیرهای پرترددی واقع شدهاند توقع این است که مقامات ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیریهای لازم را برای تخصیص اعتبار به این پروژه انجام دهند.
بخشدار سیاخدارنگون: فاز دوم پروژه در انتظار تأمین اعتبار است
و حالا آن طور که بخشدار سیاخدارنگون میگوید تلاشها برای درخواست مبلغ موردنیاز از وزیر راه و شهرسازی به نتایج مطلوبی رسیده، لذا با تأمین اعتبار لازم عملیات اجرایی در فاز دوم پروژه هم به زودی آغاز خواهد شد.
بخشدار سیاخدارنگون در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: رینگ اول یا فاز اول پروژه بهسازی و تعریض جاده شیراز_سیاخدارنگون به طول ۶/۲ کیلومتر از سر در ورودی ارتش تا سه راهخان خمیس تعریف شده که در حال حاضر کارگاه این پروژه فعال بوده و تقریبا ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
احداث اکثر پُلها در جاده
علیحسین شهبازی افزود: اکثر پُلهای این جاده احداث شده و امید است تا پایان آذر ماه تمام ۹دستگاه پل احداث شود؛ این در حالیست که به شرط تأمین اعتبار نهایتا تا اواخر شهریور ماه سال ۱۴۰۳ فاز اول این پروژه به بهرهبرداری برسد.
وی با اعتقاد به اینکه این دولت، دولتی مردمی و صادقالوعد است، گفت: مسئولین استان و بخصوص شخص استاندار و فرماندار نسبت به این پروژه به لحاظ اهمیتی که دارد حساس هستند و تاکنون پیگیریهای بسیاری برای به نتیجه رسیدن این پروژه انجام دادهاند.
شهبازی ادامه داد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه تلاشهای بسیاری کردهاند و مبلغ ۳۰۰میلیارد تومان اوراق را از وزیر راه و شهرسازی درخواست کردهاند که خوشبختانه اختصاص این مبلغ برای ساماندهی این جاده با موافقت وزیر همراه بوده است.
بخشدار سیاخ دارنگون اضافه کرد: قرار است در جلسهای که با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای و فرماندار برگزار میشود رینگ دوم پروژه بهسازی و تعریض جاده که از سه راهخان خمیس به سمت قلعه چوبی خواهدبود، به مناقصه رفته و هر چه سریعتر پیمانکار مشخص و استارت عملیات اجرایی این مسیر هم زده شود.
بهسازی جاده سیاخدارنگون؛ فصل جدیدی از توسعه این منطقه
بدون شک بهسازی این مسیر فصل جدیدی از توسعه منطقه سیاخدارنگون را به دنبال خواهد داشت و موجب میشود که ترددکنندگان در جادهها با دغدغه بیشتری رفت و آمد کنند و تصادفات جادهای نیز کاهش یابد؛ لذا نیاز است رسیدگی به وضعیت این جاده در دستورکار جدی متولیان امر قرار بگیرد.
نظر شما