ماجرای پُرحاشیه انتخابات هیأت‌مدیره تعاون روستایی سیاخ‌دارنگون فارس چیست؟

شیراز-ایرنا-انتخابات هیأت مدیره جدید شرکت تعاون روستایی سیاخ‌دارنگون که قرار است سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه برگزار شود اعتراض برخی سهامداران و فعالان اجتماعی را که مدعی هستند برخی از کاندیدا در این انتخابات تخلفات بسیاری انجام داده‌اند را به دنبال داشته که مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس اعلام کرد: تا سوء پیشینه کاندیداها ارزیابی نشود،انتخابات برگزار نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تعاونی‌های روستایی، تجمع مردم و اهالی یک روستا در قالب تشکل‌هایی هستند که عمده‌ترین فعالیت آنها در زمینه کشاورزی و فعالیت‌های جانبی مانند خرید و فروش محصولات، مدیریت مزرعه و تأمین نهاده‌های کشاورزان است‌.

از جمله اهداف تشکیل تعاونی‌ها روستایی تجمیع سرمایه‌های مردمی، تأمین نهاده‌های مشترک کشاورزی به صورت عمده و استفاده از تخفیف در خرید آن و هماهنگی و هم‌افزایی در بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی است به گونه‌ای که بیشترین سود به کشاورزان که زحمت اصلی تولید محصول را برعهده دارند برسد.

شرکت‌های تعاونی روستایی در استان فارس هم در مناطق مختلف فعال هستند؛ چندی پیش بود که مدیر سازمان تعاون روستایی فارس از حسابرسی و نظارت بر ۴۲۱ تعاونی در این استان بمنظور جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی خبر داد.

این در حالیست که اخیرا فعالیت‌های یکی از این شرکت‌ها که در منطقه سیاخ‌دارنگون قرار دارد واکنش‌های برخی از سهامداران این شرکت و فعالان اجتماعی را به دنبال داشته؛ واکنش‌هایی که موجبات برگزاری انتخابات برای مشخص شدن اعضای جدید هیأت مدیره این شرکت را فراهم کرده است.

اعتراض به فعالیت‌های یک شرکت تعاونی؛ از عدم برگزاری انتخابات شفاف تا پرداخت نشدن سود سهامداران

یک فعال اجتماعی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت‌های تعاونی با هدف خدمات‌رسانی و کمک به کشاورزان و دامداران در مناطق روستایی ایجاد شده‌اند؛ متأسفانه برخی از این شرکت‌ها در حال حاضر از روند طبیعی و سالم خارج و به سمت هیأت مدیره‌های موروثی و ثابت سوق پیدا کرده‌اند و به عنوان یک شبکه در بعضی مناطق فارس از جمله سیاخ دارنگون فعالیت می‌کنند.

مهران نامداری ادامه داد: شرکت تعاونی روستایی سیاخ‌دارنگون نزدیک ۳۰سال است که از برگزاری یک انتخابات سالم، شفاف و واقعی محروم است و این مساله موجبات نارضایتی اهالی این منطقه را فراهم کرده است.

وی افزود: در طول فعالیت‌های اعضای این شرکت خدمات کشاورزی مطلوبی صورت نگرفته، برای انتخاب اعضای هیأت‌مدیره از جوانان مستعد این منطقه بهره گرفته نشده، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی تنها بین برخی افراد توزیع شده و به طور کلی به خواست و مطالبات به حق اهالی این منطقه رسیدگی نشده است.

پس از سه سال پیگیری؛ بروزرسانی اطلاعات سهامداران و برگزاری انتخابات جدید

این کنش‌گر اجتماعی اضافه کرد: پس از حداقل سه سال پیگیری توسط یک تیم از فعالین و سهامداران روستاهای مختلف این منطقه، در حال حاضر حرکت جدیدی برای ایجاد اصلاح و روند پیشرفت و رو به رُشد این شرکت آغاز شده است‌.

نامداری یادآور شد: در این مدت طرح پایش و بروزرسانی اطلاعات همه سهامداران اجرا و مشکلات این شرکت از مجاری قانونی پیگیری شد؛ در نهایت مسئولان پی به قصور و اشتباهات اعضای این شرکت و ضرورت اصلاح این روند بردند و مقرر شد انتخابات برای تعیین هیأت مدیره این شرکت برگزار شود.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵ نفر برای هیات مدیره جدید این شرکت نام‌نویسی کرده‌اند که بخشی از این افراد ثبت‌نام شده از اعضای هیأت مدیره فعلی هستند؛ این در حالیست که این افراد چند دوره متوالی است که در این شرکت حضور دارند و در طول این مدت نارسایی بسیاری از این شرکت در حوزه‌های مختلف مشاهده شده است.

نامداری، عدم برگزاری انتخابات سالم و شفاف،پرداخت نشدن سود سهامداران، توزیع نامناسب نهاده‌های کشاورزی، توزیع نامناسب آرد و سوخت، انجام بعضی معاملات بدون اطلاع سهامداران و به نفع اعضای هیأت مدیره شرکت، عدم عضوگیری و عدم ارائه صورتحساب مالی را به عنوان مهمترین ابهامات این شرکت مطرح کرد.

وی مدعی شد که تعزیرات حکومتی هم اخیراً این شرکت را به دلیل توزیع خارج از شبکه سوخت با مبلغی حدود هفت میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان جریمه کرده است.

نامداری ضمن تشکر از همکاری اداره تعاون روستایی شهرستان شیراز و استان فارس بابت ایجاد زمینه لازم برای برگزاری انتخابات سالم و رقابتی وتحقق اهداف شرکت گفت: انتظار می‌رود زمینه برقراری عدالت و توزیع مناسب کالا و خدمات به سهامداران فراهم شود.

یک مطالبه در آستانه انتخابات؛متخلفان کاندید نشوند

این فعال اجتماعی زمان برگزاری انتخابات این شرکت را سه‌شنبه ۱۰بهمن‌ماه عنوان و درخواست کرد: انتظار است به مطالبات اهالی این منطقه توجه و روند فعلی این شرکت با برگزاری یک انتخابات سالم، شفاف و رقابتی اصلاح شود.

وی از همه سهامداران دعوت کرد تا با حضور گسترده و انتخاب آگاهانه روند ارائه کالا و خدمات صحیح به کشاورزان را اصلاح کنند و گفت: حال زمان آن رسیده که مردم و سهامداران در یک بستر قانونی و مدنی به پای صندوق اخذ رأی آمده و زمینه حضور افراد توانمند و شایسته در هیات مدیره و بازرس شرکت برای ارائه خدمات مطلوب به مردم و کشاورزان زحمتکش را فراهم آورند.

نامداری افزود: از آنجا که انتخابات شرکت تعاونی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی است، برگزاری این انتخابات یک تمرین دموکراسی و مردم سالاری است.

محمداشرف وفایی یکی از سهامداران شرکت تعاونی سیاخ دارنگون نیز گفت: انتظارات ما از شرکت همکاری در پرداخت حقوق سهامداران، ارائه صورتحساب مالی سالیانه، توزیع مناسب نهاده های کشاورزی، سوخت و آرد است که تاکنون به درستی انجام نگرفته است.
وفایی با اشاره به انتظارات و توقعات مردم برای برگزاری انتخابات سالم تصریح کرد: با هدف دفاع از حقوق سهامداران و جلوگیری از سوء استفاده های انجام گرفته در انتخابات حاضر شده است.

نورمحمد نامور دیگر کشاورز و سهامدار این شرکت نیز بیان داشت: با توجه به اینکه سالیان زیادی است که انتخابات سالم و شفاف برگزار نشده و مجامع صوری و بدون اطلاع رسانی شکل گرفته است انتظار داریم برای اولین بار یک انتخابات سالم و رقابتی باحضور همه سهامداران شرکت برگزار شود.
نامور با اشاره به اینکه به علت عدم عضو گیری جدید نزدیک به 40درصد سهامداران شرکت فوت شده اند از مدیران تعاونی روستایی درخواست کرد با انتقال حق رأی سهامداران زمینه مشارکت بیشتر مردم را فراهم آورند.

قدرت مظلوم از کشاورزان منطقه و مسئول گروه جهادی بسیج هم گفت: با عنایت به حضور دولت انقلابی و شعار دولت مبنی بر مبارزه با فساد، از متولیان امر و دستگاه های نظارتی انتظار می رود روند فعالیت های نادرست گذشته شرکت را بیش از پیش بررسی و علاوه بر برخورد قاطع، زمینه جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی نیز ایجاد شود.

پاسخ مسئولان چیست؟

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس اما معتقد است افرادی که قرار است در انتخابات هیأت مدیره شرکت تعاون روستایی سیاخ‌دارنگون شرکت کنند در حال حاضر وارد یک فاز رقابتی تخریبی با یکدیگر شده‌اند و برخی کاندیداها با این کار به دنبال حذف همدیگر هستند.

سیدکاظم موسوی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در تعاونی‌های روستایی فارس کمتر شاهد ایجاد چنین فضاهایی هستیم اما متأسفانه این تعاونی به دلیل رقابت‌ برخی کاندیدا وارد چنین فضای مخربی شده است‌.

وی در خصوص احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات گفت: برای احراز صلاحیت کاندیداهای هیأت مدیره از یک آیین‌نامه بهره گرفته می‌شود و این آیین نامه ملاک ارزیابی قرار می‌گیرد؛ در حقیقت ارزیابی کاندیداها از طریق اخذ استعلام سوء پیشینه آنها از نهادهای قضایی انجام می‌شود؛ اگر دادگستری و یا نهادهای قضایی رأیی مبنی بر قاچاق، مواد مخدر یا محکومیت‌های کیفری و مالی برای فردی صادر کرده باشند حتما این موارد در احراز صلاحیت او مورد نظر قرار می‌گیرد.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس ادامه داد: مسائل حقوقی ملاک ارزیابی نیست بلکه مسائل کیفری در انتخابات مورد توجه قرار می‌گیرد؛ حتی اگر عضوی از هیأت مدیره بدهکار شرکت باشد نمی‌تواند کاندید شود.

برگزاری یک جلسه برای اطمینان بخشی از سلامت انتخابات

به گفته او قرار است به زودی جلسه‌ای با فرماندار و معتمدین این منطقه با هدف اطمینان بخشی از سلامت انتخابات برگزار شود تا اهالی سیاخ‌دارنگون مطمئن شوند که اگر مدارک و مستنداتی مبنی بر تخلف و محکومیت کیفری وجود داشته باشد حتما مدنظر قرار می‌گیرد.

موسوی که معتقد است صلاحیت کاندیدا بر اساس مدارک و مستندات ارزیابی می‌شود نه بر اساس گزارش‌های شفاهی، افزود: رویکرد تعاون روستایی در این انتخابات مشارکت حداکثری مردم است‌؛ خروجی صندوق‌های رأی ملاک انتخاب اعضای هیأت مدیره هستند، در واقع مردم باید به این آگاهی و به این درجه از فرهنگ مشارکت برسند که برای رأی اکثریت و خروجی صندوق‌ها احترام قائل شوند؛ متأسفانه هنوز برخی از مردم در کار جمعی، گروهی و مشارکتی به این فرهنگ نرسیده‌اند که به رأی و نظر اکثریت احترام بگذارند.

امکان تعویق در برگزاری انتخابات در صورت مسجل نشدن مستندات

وی در خصوص ثابت ماندن هیأت مدیره در طول این سال‌ها گفت: در قانون منعی برای تثبیت فرد و یا شرکت کردن اعضای پیشین هیأت مدیره در انتخابات جدید وجود ندارد؛ بدون شک این انتخابات به شکل دموکراسی و با حضور مردم و اعضا برگزار می‌شود.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس اضافه کرد: اگرچه قرار است این انتخابات در روز سه‌شنبه ۱۰بهمن ماه انجام شود اما با توجه به شرایطی که ایجاد شده تأکید بنده بر این بوده که تا همه مدارک، مستندات و عدم سوءپیشینه کاندیداها ارائه نشده، این انتخابات برگزار نمی‌شود و روز برگزاری آن تا مسجل شدن این مدارک به تعویق خواهد افتاد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha