خادمان نمونه فرهنگ عمومی چه ویژگی‌هایی دارند؟/ طراحی تندیس+ فیلم

تهران- ایرنا- مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با اشاره به فراخوانی برای معرفی خادمان نمونه فرهنگی ضمن توضیح ویژگی‌های آنان گفت: این افراد در گروه‌های مختلف جامعه و فرهنگ غیررسمی در تفکر و برنامه‌ریزی، مدیریت، اجرا و آثار، نقش موثری ایفا می‌کنند و به عنوان الگو شناخته می‌شوند.

رضا یعقوبی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره معیارها و چگونگی انتخاب خادمان نمونه فرهنگ عمومی کشور اظهارداشت: انتخاب این افراد آیین نامه‌ای دارد که سال‌ ۱۳۷۸ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده اما به مرحله اجرا نرسیده است.

وی گفت: در این دوره فعالیت شورای فرهنگ عمومی، موضوع تجلیل از خادمان نمونه مردمی که در عرصه فرهنگ غیررسمی کشور، تاثیرگذار هستند و به صورت غیررسمی می‌توانند موثر و الگوهای تاثیرگذاری در جامعه باشند، مورد توجه قرار گرفته است.

یعقوبی با اشاره به آیین‌نامه انتخاب خادمان نمونه فرهنگ عمومی کشور افزود: این آیین نامه با پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و سه حوزه؛ تفکر و برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت و آثار در آن مورد توجه قرار گرفته است؛ افراد در این سه حوزه و براساس شاخص‌هایی که در آیین نامه مشخص شده، می‌توانند خود را معرفی کنند یا توسط افراد یا سازمان‌هایی معرفی شوند.

خادمان نمونه فرهنگ عمومی چه ویژگی‌هایی دارند؟/ طراحی تندیس+ فیلم

مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با اشاره به ابلاغ آیین نامه و چگونگی انتخاب خادمان نمونه فرهنگ عمومی به سازمان‌ها، نهادها و طبقات مختلف جامعه اظهارداشت: خادمان نمونه براساس فعالیت‌های تاثیرگذاری که در حوزه‌ای داشتند، می‌توانند معرفی شوند، به عنوان مثال خبرنگاری که در حوزه فعالیت‌های رسانه‌ای نسبت به سایر خبرنگاران متفاوت است و اثرگذاری دارد، می‌تواند توسط سازمانی که در آن فعالیت می‌کند، معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: خادمان فرهنگ عمومی، در سطح جامعه، افرادی از طیف‌های مختلف همچون معلم، بازاری و راننده تاکسی هستند که به صورت غیررسمی فعالیت‌های فرهنگی دارند و خودجوش فعالیت می‌کنند و الزاما یک فرد شناخته شده یا مشهور نیستند که در حوزه فرهنگ فعالیتی انجام داده و اثرگذار باشند، این افراد در حوزه فرهنگ عمومی و جامعه، شناسایی می‌شوند و مورد تقدیر و توجه قرار می‌گیرند.

یعقوبی گفت: در مرحله اول این طرح، ۱۰ خادم فرهنگ عمومی را شناسایی کردیم و مورد تقدیر قرار دادیم، به عنوان مثال بانویی را شناسایی کردیم که در حوزه فعالیت‌های خیریه سلامت، پزشکی و اورژانسی، فعالیت‌های ارزشمندی داشت و اورژانس خیریه‌ای را تاسیس کرد، معلمی را شناسایی کردیم که در حوزه آموزشی و تربیتی موثر بود، در حوزه مذهبی نیز مداحی را شناسایی کردیم که توانسته بود با جوانان ارتباط موثری برقرار کند، فعالیت‌های جذابی را برای این قشر انجام دهد و اثرگذاری خوبی را در حوزه مذهبی داشته باشد.

مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با اشاره به انتشار فراخوان طراحی تندیس و مدال خادم فرهنگ عمومی اظهارداشت: در آیین تجلیل از خادمان نمونه فرهنگ عمومی برای اهدای نشان به آنان، فراخوانی را منتشر کردیم و در این فراخوان از هنرمندان درخواست کردیم تا تندیس و مدالی را طراحی کنند و هنرمندان تا پایان آذرماه می‌توانند طرح‌های خود را ارایه کنند.

یعقوبی افزود: جوایزی برای برگزیدگان فراخوان در نظر گرفته شده است که جایزه برگزیده اول؛ ۵۰ میلیون تومان، جایزه برگزیده دوم؛ ۳۰ میلیون تومان و جایزه برگزیده سوم؛ ۱۵ میلیون تومان است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به تارنمای شورای فرهنگ عمومی مراجعه کنند.

خادمان نمونه فرهنگ عمومی چه ویژگی‌هایی دارند؟/ طراحی تندیس+ فیلم

به گزارش ایرنا، در بخشی از آیین‌نامه انتخاب خادمان نمونه فرهنگ عمومی کشور که در چهار ماده و چهار تبصره در جلسه ۴۵۵ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۷۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، آمده است:«حل رضایت بخش بیشتر مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران منوط به توسعه و اعتلای فرهنگ عمومی و خصوصاً تعمیق و ارتقای ارزش‌های اصیل دینی است و مطمئناً یکی از ساز و کارهای مؤثر در این عرصه، استفاده از روش تشویق و ترغیب است.

ماده ۱: در این آیین‌نامه، فرهنگ عمومی شامل مجموعه ویژگی‌ها، اعم از ارزش‌ها، باورها و الگوهایی است که همه مردم در زندگی فردی و اجتماعی آنها را به کار می‌‎گیرند و تبیین و شناخت آن به معنای تغییر اعتقادات، باورها، نگرش‌ها، عادات، اخلاق، ملکات و روش‌های زندگی مردم است.

ماده ۲: انتخاب خادمان فرهنگ عمومی به طور سالانه خواهد بود.

ماده ۳: اشخاص حقیقی یا حقوقی شایسته، به عنوان خادم فرهنگ عمومی از هر قشر یا صنف باتوجه به یکی از محورهای ذیل انتخاب می‌شوند:

الف- تفکر و برنامه‌ریزی؛ ارائه طرح‌های مناسب برای تبیین، ارتقا و تعمیق تدین در فرهنگ عمومی، تحقیق پیرامون دانش فرهنگی و ارائه طرح و گسترش مبانی نظری مربوط به فرهنگ عمومی و تلاش در جهت شناخت مسائل و موضوعات فرهنگ عمومی جامعه و ارائه راه‌حل‌های منطقی.

ب- اجرا و مدیریتی؛ تلاش و خدمت صادقانه در جهت ارتقای سطوح فرهنگ عمومی جامعه، توسعه و گسترش فعالیت‌های مربوط به فرهنگ عمومی، استفاده مناسب از امکانات و اجرای برنامه‌های موفق و ممارست و تلاش چشمگیر در اصلاح فرهنگ عمومی و اشاعه فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی و پیرایش جامعه از فرهنگ منحط.

ج - آثار؛ ارائه آثار ارزشمند فرهنگی و هنری و کوشش در زمینه‌های مربوط به فرهنگ عمومی و مطالعات و تحقیقاتی که منشا تغییر و تحول فرهنگی باشد.

ماده ۴: اشخاص حقیقی و یا حقوقی از سوی صاحبنظران، مؤسسات، انجمن‌ها، نهادها و دستگاه‌های مختلف در استان‌ها به شورای فرهنگ عمومی استان معرفی شده و افراد منتخب نیز به شورای فرهنگ عمومی کشور معرفی می‌شوند و از بین آنها، افراد برگزیده در سطح کشوری انتخاب می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha