۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۹
کد خبر: 85325362
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گسترش همکاری‌های امنیتی ژاپن با سنگاپور و مالزی

تهران– ایرنا- سنگاپور و مالزی به تازگی در حاشیه نشست بزرگداشت پنجاهمین سال همکاری ژاپن-آسه‌آن توافق کردند همکاری های امنیتی خود را با ژاپن گسترش دهند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری استریتس تایمز، لی هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور به تازگی گفت ژاپن کمک زیادی به امنیت منطقه می‌کند و سنگاپور از گسترش همکاری‌ها با توکیو برای افزایش صلح و ثبات خرسند است.

این موضوع استقبال از ورود هواپیماها و ناوهای نیروهای دفاع از خود ژاپن برای توقف و لنگرگرفتن در سنگاپور را شامل می‌شود.

لی هسین لونگ در نشست بزرگداشت ۵۰ سال همکاری ژاپن و آسه‌آن در توکیو درباره نیم قرن روابط و وضعیت کنونی امور منطقه سخنرانی کرد.

در این نشست فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و سران کشورهای جنوب شرق آسیا به جز میانمار حضور داشتند. میانمار به دلیل کودتای نظامی به این نشست دعوت نشده بود.

به گفته وزارت امور خارجه سنگاپور و ژاپن، لی هسین لونگ و فومیو کیشیدا در نشست دوجانبه خود درباره گسترش همکاری‌ها و تبادلات نظامی خود گفت و گو کردند. در این باره اطلاعات بیشتری منتشر نشده است.

تبادلاتی میان نیروی دریایی سنگاپور و همتای ژاپنی خود جریان دارد. برای مثال در آوریل ۲۰۲۳ این دو ارتش رزمایشی در آب‌های بین المللی دریای جنوبی چین برگزار کردند.

لی هسین لونگ خطاب به سران حاضر در این نشست گفت ژاپن و آسه آن باید با یکدیگر برای «ارتقای نظم منطقه‌ای و بین المللی پایدار و باز و فراگیر بر اساس قانون» تلاش کنند.

وی افزود: سنگاپور که از سال آینده میلادی مسئولیت هماهنگی روابط گفت‌وگوی ژاپن-آسه‌آن را از تایلند برعهده می‌گیرد برای «پیشبرد تعاملات ژاپن در منطقه» تلاش خواهد کرد.

نخست وزیر سنگاپور ادامه داد کمک‌های ژاپن با توجه به مسائلی که صلح و ثبات را تهدید می‌کنند، ضروری‌تر شده اند.

وی تاکید کرد:‌ تنش‌های قدرت‌های بزرگ خطر رخ دادن حوادث ناگوار و تشدید درگیری‌های منطقه‌ای را در دریای چین جنوبی، تنگه تایوان و دریای شرقی چین افزایش می‌دهند. سایر تهدیدات شامل جنگ اوکراین و برنامه هسته‌ای کره شمالی می‌شوند. سنگاپور بارها پرتاب‌های موشکی کره شمالی را محکوم کرده است.

وی افزود: سنگاپور همچنین از تلاش‌های ژاپن و جامعه بین المللی برای خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره حمایت می‌کند.

لی هسین لونگ ادامه داد: سنگاپور از تلاش‌های ژاپن برای حل مسئله آدم ربایی حمایت می‌کند؛ توکیو خواستار پاسخگویی پیونگ یانگ درباره ربوده شدن شهروندان ژاپنی توسط ماموران کره شمالی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ است.

وی افزود: ژاپن شریک مهمی در بسترهای چندجانبه مانند مجمع منطقه‌ای آسه‌آن، اجلاس شرق آسیا، و نشست وزرای دفاع آسه‌آن ADMM-Plus آن است.

نخست وزیر سنگاپور تاکید کرد: امنیت دریایی، امنیت سایبری و اطلاعات، دفاع شیمیایی، بیولوژیک و رادیولوژیک از جمله زمینه‌های همکاری ژاپن و آسه‌آن هستند.

ژاپن برای مقابله با دزدی دریایی از کشورهای منطقه حمایت کرده است و از سال ۲۰۲۴ به بعد همراه فیلیپین با گروهی از متخصصان، امنیت دریایی را تحت چارچوب ADMM-Plus تحت نظر خواهد گرفت.

با وجود روابط نزدیک کنونی ژاپن و آسه آن، ۵۰ سال گذشته این روابط پرتنش بود؛ از بی اعتمادی در زمان جنگ سرد و مناقشاتی در طول جنگ جهانی دوم.

سال ۱۹۷۳، تنش‌های تجاری زیاد بودند زیرا صادرات لاستیک مصنوعی ژاپن صنعت لاستیک طبیعی آسه‌آن را تهدید می‌کرد.

این مسئله راه را برای ایجاد کانال‌های گفتگوی رسمی، از جمله انجمن لاستیک مصنوعی در سال ۱۹۷۳ و کمک به کاهش تنش‌های تجاری هموار کرد.

چهار سال بعد، ژاپن متعهد شد تحت مکتب فوکودا صلح، دوستی و مشارکت برابری با آسه‌آن برقرار کند.

لی گفت که این مسئله ایفای نقش موثر ژاپن در رشد منطقه را آغاز کرد.

وی افزود: از آن زمان، ژاپن در دوران‌های سختی مانند بحران مالی آسیا و همه‌گیری ویروس کرونا در کنار آسه‌آن بوده است.

ژاپن اولین شریک این گفت‌وگو بود که بیانیه‌ای با آسه‌آن صادر ‌کرد تا بار دیگر بر چشم‌انداز آسه‌آن در زمینه منطقه هند-آرام تأکید کند. این چشم انداز حوزه‌های دریایی، اقتصادی، ارتباطی و توسعه پایدار را تعیین می‌کند.

نخست وزیر سنگاپور گفت ژاپن و آسه آن پتانسیل همکاری فعالانه در زمینه این چهار حوزه کلیدی را دارند و تاکید کرد که تعهد توکیو به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا به صندوق ادغام ژاپن-آسه آن ۳.۰ که در آوریل ۲۰۲۳ راه اندازی شد، به ثمردادن پروژه‌ها کمک خواهد کرد.

نخست وزیر سنگاپور افزود این مبلغ به «چشم انداز آسه‌آن در زمینه ایجاد ساختار منطقه‌ای باز با همکاری همه جانبه» کمک خواهد کرد.

نخست وزیر لی هسین لونگ ادامه داد: ژاپن برای بیش از پنج دهه، دوست و شریکی ثابت قدم برای کشورهای منطقه بوده است.

نخست وزیر سنگاپور گفت: زمینه‌های زیادی برای همکاری آسه‌آن و ژاپن و مقابله با چالش‌های روز وجود دارد.

ژاپن و مالزی نیز به تازگی یک قرارداد کمک امنیتی امضا کردند که شامل کمک مالی توکیو به مبلغ ۴۰۰ میلیون ین جهت تقویت امنیت دریایی مالزی است.

ژاپن بر اساس قرارداد رسمی کمک‌های امنیتی که توسط وزرای خارجه این دوکشور در حاشیه نشست توکیو امضا شد، تجهیزاتی مانند قایق‌های نجات و تدارکات برای مالزی فراهم می‌کند.

وزارت خارجه ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن از ارتقای روابط ژاپن و مالزی به «مشارکت راهبردی جامع» استقبال ‌می‌کند.

چین و اعضای آسه‌آن، فیلیپین، ویتنام، اندونزی، مالزی و برونئی همگی ادعای حاکمیت بر بخش هایی از دریای جنوبی چین را دارند.

هفته گذشته، ‌چین و ژاپن پس از درگیری میان گاردهای ساحلی خود در آب‌های اطراف جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی، یکدیگر را متهم کردند.

کمک ژاپن به مالزی به دنبال قراردادهای مشابهی با فیلیپین و بنگلادش در سال جاری میلادی صورت می‌گیرد و بخشی از طرحی است که در ماه آوریل از آن رونمایی شد تا ژاپن از کشورهای در حال توسعه برای تقویت نیروی دفاعی آن‌ها حمایت مالی کند.

یکی از مقامات وزارت خارجه ژاپن گفت: در این نشست سه روزه، ژاپن به اعضای آسه‌آن برای تقویت جایگاه خود به عنوان نقش‌آفرینان بین‌المللی و مدیریت روابط خود با دیگر کشورها از جمله چین کمک می‌کند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha