۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85447691
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سنگاپور: آسه‌آن نمی‌خواهد دست نشانده هیچ قدرتی باشد

۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱
کد خبر: 85447691
سنگاپور: آسه‌آن نمی‌خواهد دست نشانده هیچ قدرتی باشد

تهران- ایرنا- با افزایش تنش‌ها در منطقه هند- اقیانوس آرام و سعی آمریکا برای مداخله در امور این منطقه در همسایگی چین، سنگاپور اعلام کرد که آسه‌آن نمی‌خواهد دست نشانده هیچ قدرتی باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه استریتس تایمز، ویویان بالاکریشنان وزیر خارجه سنگاپور که از روز ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) به فیلیپین سفر کرده، امروز چهارشنبه گفت که این کشور امیدوار است شاهد حل مسالمت آمیز مناقشه از سوی مدعیان دریای جنوبی چین باشد.

بالاکریشنان در جریان یک نشست خبری با انریکه مانالو همتای فیلیپینی خود، خاطر نشان کرد که موضع کشورهای آسه‌آن ممکن است در قبال این مساله متفاوت باشد، اما آنها در جستجوی صلح در منطقه، متحد می‌مانند.

وزیر خارجه سنگاپور که کشورش همراه با فیلیپین اعضای موسس آسه‌آن هستند، در مورد اتحاد این گروه در قبال دریای جنوبی چین بیان کرد که کشورهای عضو به دنبال صلح و ثبات در یکی از شلوغ‌ترین آبراه‌های جهان هستند.

وی تاکید کرد اگرچه همه کشورهای آسه‌آن در دریای جنوبی چین مدعی نیستند، اما به این معنا نیست که به‌عنوان یک کل در اتفاقاتی که در این مناقشه رخ می‌دهد، سهمی ندارد.

دریای جنوبی چین، بخشی از اقیانوس آرام و بزرگ‌ترین ناحیه دریایی جهان، با وسعتی حدود ۳.۵ میلیون کیلومترمربع از سنگاپور تا تنگه تایوان، اهمیت چشمگیری دارد.

این دریا، منطقه‌ای کلیدی برای آسیای جنوب شرقی و جوامع بین‌المللی به شمار می‌رود. این منطقه به دلیل وجود جزیره‌ها و نواحی اطرافش، مورد اختلاف و ادعاهای متعدد کشورها قرار دارد. چین با ادعای مالکیت بر ۸۰% این دریا، با فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی، اندونزی و تایوان اختلاف نظر دارد.

وزیر خارجه سنگاپور در ادامه همچنین تاکید کرد: آسه‌آن از این نظر متحد است که هیچ یک از کشورهای عضو نمی‌خواهند به یک کشور نیابتی یا دست نشانده هر قدرتی تبدیل شوند. بنابراین، شما باید بتوانید با این تنوع، در داخل و همچنین تنوع رویکردهای ما در خارج مقابله کنید، اما همچنان متوجه باشید که ما می خواهیم وحدت، انسجام و مرکزیت آسه آن را حفظ کنیم.

اندونزی نیز مدت‌ها قبل بر چنین موضعی در مورد رقابت چین و آمریکا در حوزه آسه‌آن تاکید کرده بود. جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی در نشست گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که آسه‌آن نیروی نیابتی هیچ قدرتی نیست.

کشورهای آسه‌آن با توازن پویا و اتخاذ سیاست حصار راهبردی به منظور تنظیم روابط با چین و آمریکا، توانسته‌اند تنش‌های بین دو قدرت جهانی را در منطقه جنوب شرقی آسیا مدیریت کنند.

درحالیکه برخی عقیده دارند که گرایش‌های کامبوج و لائوس در طرفداری از چین یا همکاری فزاینده فیلیپین با آمریکا منجر به انشعاب منطقه‌ای می‌شود، اما این مواضع قابلیت کشورها برای اتخاذ تمایلات موقتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha