نماینده ولی فقیه در سمنان: درآمدهای فعالیت‌های اقتصادی در استان جذب شود

سمنان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی در داخل استان جذب شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی شامگاه دوشنبه در دیدار با مدیران دستگاه‌های اجرایی تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان سمنان، با تاکید بر تلاش مسئولان برای حل مشکلات مردم به‌ویژه در بخش اقتصاد گفت: یکی از موضوعاتی که دستگاه‌های اقتصادی استان به‌ویژه بانک‌ها باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند تلاش برای جذب درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی در داخل استان است.

وی بر اهمیت ایجاد بانک اطلاعاتی و به‌روزرسانی آمارهای اقتصادی استان تاکید و بیان کرد: در دسترس بودن آمارهای اقتصادی به مدیران و مسئولان استان برای برنامه‌ریزی مطلوب کمک خواهد کرد.

امام جمعه سمنان توجه بیش از پیش دستگاه‌های اقتصادی به طرح نهضت ملی مسکن را ضروری دانست و افزود: تسهیل ساخت مسکن به ایجاد اشتغال پایدار و حرکت چرخ‌های اقتصاد استان منجر می‌شود و از سویی دیگر امیدآفرینی در جامعه را درپی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه پرداخت به موقع تسهیلات بانکی در بخش‌های مختلف به افزایش بهره‌وری و نیز پویایی اقتصادی می‌انجامد، گفت: تاخیر در پرداخت تسهیلات، انگیزه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را برای فعالیت کاهش می‌دهد.

وی، مشارکت دستگاه‌های اقتصادی استان در کاهش خام‌فروشی ذخایر معدنی را خواستار شد و افزود: احداث واحدهای فرآوری در کنار معادن علاوه بر اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش‌ افزوده حداکثری را درپی دارد.

امام جمعه سمنان، یکی از الزامات تسهیل فضای کسب و کار را تسریع در فرآیند صدور مجوز عنوان کرد و گفت: کارآفرینان و جوانان خلّاق نباید به دلیل تاخیر در صدور مجوز از پیگیری طرحهای خود دلسرد شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی توجه به حفظ و نگهداری اموال دولتی را یکی از وظایف مهم وزارت امور اقتصادی و دارایی دانست و تصریح کرد: در شرایطی که کشور با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه است، نباید نسبت به حفظ و نگهداری لوازم، تجهیزات و امکانات دولتی بی‌توجه بود و موضوع مولّدسازی اموال دولت را در املاک خلاصه کرد.

وی ادامه داد: تشدید بعد نظارتی دستگاه‌های مسئول می‌تواند زمینه‌ ریخت و پاش و اسراف در ادارات را از بین ببرد.

مساله سهام عدالت در استان تعیین تکلیف شود

امام جمعه سمنان با ابراز تاسف از ابهامات ایجاد شده در پرونده شرکت تعاونی سهام عدالت استان سمنان گفت: با توجه به مشکلات ایجادشده برای مردم و سهامداران سهام عدالت، مدعی‌العموم در صورت لزوم می‌تواند به این پرونده ورود کند، چراکه ممکن است بسیاری از مردم از حقوق خود در این موضوع اطلاع نداشته نباشند.

وی نظارت دقیق بر انجام مزایده ها و مناقصه ها را عامل پیشگیری از وقوع فساد عنوان کرد و افزود: چرا باید برخی پروژه ها بدون دلیل با عنوان «ترک تشریفات» به فرد یا افرادی واگذار شود در حالیکه امکان برگزاری مناقصه یا مزایده در آن موضوع وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در سمنان: درآمدهای فعالیت‌های اقتصادی در استان جذب شود

وی با تاکید بر لزوم توجه به کسب و کارهای خرد در پرداخت مالیات گفت: بسیاری از کسبه از مالیات هایی که بر مشاغل آنها اعمال می‌شوند، ابراز نارضایتی می‌کنند که این امر توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

امام جمعه سمنان با یادآوری تاکید دین مبین اسلام در خصوص کسبه و صاحبان مشاغل خرد، ادامه داد: در نظام سرمایه‌داری به کسب و کارهای خرد توجه چندانی نمی‌شود، زیرا هدف اصلی این جوامع سود و منفعت شرکت‌های بزرگ است پس در این مسیر افراد ضعیف نادیده گرفته می‌شوند.

ضرورت عدالت مالیاتی و اقناع افکار عمومی

وی جلوگیری از فرارهای مالیاتی به‌ویژه در ابعاد کلان را وظیفه مسئولان دانست و گفت: سازمان امور مالیاتی «عدالت مالیاتی» را محور فعالیت‌ها و اقدامات خود قرار دهد.

وی با اشاره به سهم بیش از ۵۰ درصدی مالیات در بودجه پیشنهادی سال آینده، اضافه کرد: اقناع افکار عمومی در حوزه مالیات یکی از الزامات تحقق اهداف دولت در این بخش است.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با اشاره به نقش گمرک در رشد اقتصادی خاطرنشان کرد: تجارب صاحبان صنایع در نفوذ به بازارهای بین‌المللی باید به سایر فعالان اقتصادی منتقل شود و هر دستگاهی باید بر اساس ماموریت‌های خود به این امر توجه کند.

در این دیدار مدیران کل امور اقتصادی و دارایی، امور مالیاتی، گمرک، اموال تملیکی، بیمه ایران و روسای شورای هماهنگی بانک‌ها و بیمه‌های استان و مدیر بورس منطقه سمنان حضور داشتند و گزارشی از عملکرد دستگاه خود ارائه کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha