تاثیرات جنگ غزه بر کشتیرانی اسرائیل/ شرکت‌های صهیونیستی۲۳ درصد ارزش خود را از دست داده اند

تهران - ایرنا - بر اساس گزارشی که نشریه «گلوبس» در تل آویو منتشر کرده، از ابتدای سال جاری میلادی سهام شرکت های کشتیرانی اسرائیلی حدود ۲۳ درصد از ارزش بازار خود را از دست داده اند و اکنون شرکت‌های بزرگ کشتیرانی حرکت کشتی های خود از طریق دریای سرخ را متوقف کرده‌اند.

به گزارش امروز (سه شنبه) ایرنا، العربی الجدید در گزارشی به تاثیرات جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بر تردد کشتی های اسرائیلی در دریای سرخ و خسارت های وارد شده ناشی از این جنگ به شرکت های حمل و نقل دریایی این رژیم اشاره کرد و به نقل از کارشناسان نوشت: با حملات شدید نیروی دریایی یمن به کشتی های رژیم صهیونیستی و یا کشتی هایی که برای این رژیم حامل کالا در دریای سرخ می باشند، خسارت کشتی ها و بیمه آنها بالا خواهد رفت، به ویژه برای صاحبان کشتی های اسرائیلی که قیمت های بیمه آنها در زمان کنونی۲۵۰ درصد افزایش یافته است.

العربی الجدید در ادامه گزارش خود آورده است که «دیوید اوسلر» یک بیمه گر در شرکت «لویدز اینتلیجنس» تامین کننده اطلاعات مربوط به امور کشتیرانی به شبکه تلویزیونی ویرجینیا گفته است که برخی از شرکت های بیمه از پوشش بیمه کشتی های اسرائیلی خودداری می کنند.

در این زمینه، سازمان آمریکایی اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» در گزارشی ادعا کرد که حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی های اسراییلی حدود ۲۲ درصد از بازار جهانی کشتیرانی را مختل کرده است. در عین حال شرکت بزرگ کشتیرانی دانمارکی مرسک که ۱۵ درصد از بازار جهانی حمل و نقل کانتینری دریایی را در اختیار دارد، تمامی حمل و نقل دریایی خود از باب المندب را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است. همچنین شرکت حمل و نقل دریایی «هاپاگ لوید» که ۷ درصد از بازار جهانی حمل و نقل دریایی را در اختیار دارد حرکت کشتی های خود از طریق دریای سرخ را متوقف کرده است و شرکت نفتی «بریتیش پترولیوم» نیز حمل و نقل تمام محموله های خود را از طریق باب المندب تعلیق کرده است.

نشریه اسرائیلی گلوبس اعلام کرده که چهار شرکت از پنج شرکت بزرگ کشتیرانی جهان حرکت کشتی های خود در دریای سرخ را متوقف کرده‌اند.

اهمیت جغرافیایی دریای سرخ به این دلیل است که انتهای شمالی آن رابط حرکت کشتی ها بین دریای مدیترانه و اقیانوس هند با کانال سوئز است و انتهای جنوبی آن به خلیج عدن منتهی می شود، بنابر این یک آبراهه شلوغ و پُر از کشتی هایی است که از کانال سوئز عبور می کنند تا کالا را بین آسیا و اروپا جابجا کنند.

در این پیوند، «جان استوارت» مدیر ارشد محیط زیست و تجارت در اتاق بین المللی حمل و نقل دریایی که ۸۰ درصد ناوگان تجاری جهانی را در اختیار دارد گفت که حجم زیادی از منابع انرژی اروپا از جمله نفت و سوخت دیزل از این آبراهه عبور می کند.

وی افزود: بنابراین حملات نیروی دریایی یمن (به کشتی های رژیم صهیونیستی) قیمت کالاها را افزایش می دهد و بحرانی برای کشورهای اروپایی که برای کاهش هزینه ها تلاش می کنند و همچنین برای کشتی های تجاری که از طریق دریای سرخ محصولات غذایی مانند روغن و غلات و بیشتر محصولات تولیدی جهان را حمل می کنند، است.

همچنین «مونرو اندرسون» ‌ رئیس عملیات در شرکت «ویزل پروتکت» (Vessel Protect) که خطرات جنگ در دریا را ارزیابی و با حمایت لویدز که اعضای آن بزرگترین بازار بیمه جهان را تشکیل می دهند، بیمه ارائه می‌کند، می گوید، که حملات اخیر نیروی دریایی یمن نشان می‌دهد که تهدید کشتی‌ها در دریای سرخ رو به افزایش است و یک مانع بزرگ پیش روی حمل و نقل دریایی در منطقه است.

در این پیوند «دیوید اوسلر» از بیمه گران شرکت «لویدز اینتلیجنس» هم معتقد است که هزینه های بیمه برای شرکت های کشتیرانی که در دریای سرخ تردد می کنند، ۲ برابر شده است یعنی می تواند صدها هزار دلار به حرکت کشتی ها اضافه کند.

وی افزود که شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی هزینه‌هایی که از آن به عنوان خطر جنگ نام برده می شود را از ۵۰ تا ۱۰۰ دلار به ازاء هر کانتینر برای مشتریان خود که از آمازون کالا می آورند اعمال می‌کنند.

اوسلر با پیش بینی اینکه هزینه های بیمه همچنان افزایش یابد گفت که اگر حرکت کشتی ها در دریای سرخ بسیار کم شود وضعیت بسیار بدتر خواهد شد.

ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داده است.

نیروی دریایی یمن پیشتر هشدار داده بود که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

نیروهای مسلح یمن همچنین اعلام کرده بود در پاسخ به اقدام نظامی رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه، هر کشتی اسرائیلی را که در دسترس باشد، هدف قرار خواهد داد و دیگر کشتی ها می تواند با امنیت کامل از آبراه دریای سرخ عبور کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha