۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85326381
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تب‌وتاب یلدا و گرمی بازار خراسان‌شمالی

۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۱
کد خبر: 85326381
سعید وحیدی
تب‌وتاب یلدا و گرمی بازار خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- بازار میوه و آجیل خراسان‌شمالی در آستانه فرا رسیدن طولانی ترین شب سال رنگ و بوی یلدایی به خود گرفته و در سایه تلاش مسوولان برای نظارت بیشتر و همراهی کسبه ها این بازار برای همه گرم تر از همیشه است.

به گزارش ایرنا؛ این روزها بسیاری از افراد در بستر فضای مجازی برآنند تا اولین کسی باشند که بلندترین شب سال را با ارسال پیام های مختلفی در قالب لطیفه و متن رسمی تبریک گویند و به نوعی شور و شوق خود را در دنیای مجازی به نمایش بگذارند.

اما شور و شوق برای بلندترین شب سال در دنیای واقعی حال و هوای دیگری دارد به گونه ای که کافی است سری به بازار روز دوشنبه مرکز خراسان شمالی بزنید تا ببینید مردم چگونه با اشتیاقی وصف ناپذیر در حال خرید آجیل و میوه شب یلدا هستند.

مردم، کسبه، بازاریان و دستفروشان مشغول خرید و فروش هستند و به هر طریقی برای خرید و فروش اقلام مورد نیاز خود تلاش می‌کنند.

برخی کسبه و دستفروشان نیز قیمت های متنوع اعلام می‌کنند تا مردم در هر قدرت خریدی بتوانند میوه مورد نیاز شب یلدای خود را تامین کنند.

بساط آجیل فروشان هم داغ داغ است و آجیل شب یلدا را با قیمت‌های متنوعی تبلیغ می‌کنند، آن دسته از آجیل‌هایی که ارزان‌تر به فروش می‌رسد، نخود و کشمش بیشتری دارد و آن دسته دیگر که قیمت گران‌تری دارند، از مغز بادام و پسته بیشتری برخوردار است.

بررسی و رصد بازار خراسان شمالی در سایر شهرهای استان نشان می دهد که اقلام مختلف مورد نیاز مردم در شب یلدا، در بازار به وفور وجود دارد و میوه های رنگارنگ پاییزی در بازار چشم نوازی می کند.

هرچند قیمت برخی آجیل های خاص تا حدودی گران است اما ثبات قیمت تا حد زیادی برقرار است و به گفته مسوولان اصناف استان قیمت میوه و شیرینی افزایش ندارد.

انگار در سایه حمایت مسوولان و تلاش آنها برای نظارت بیشتر و همراهی اصناف، بازار شب یلدا گرم تر از سال های قبل خواهد بود.

تب‌وتاب یلدا و گرمی بازار خراسان‌شمالی

ثبات قیمت در بازار شب یلدا

رییس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی با اشاره به بازار شب یلدا می گوید: شیرینی و آجیل شب یلدا در این استان افزایش قیمت ندارد و شهروندان تخلف ها را در این زمینه گزارش دهند.

مهدی امیدوار می افزاید: اکنون شیرینی زبان و دانمارکی به ازای هر کیلوگرم یک میلیون ریال عرضه می شود و کف قیمت شیرینی تر هم به ازای هر کیلوگرم از این محصول یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال است.

وی با بیان اینکه قیمت اقلام مختلف شیرینی در مرکز خراسان شمالی به علت افزایش قیمت مواد اولیه تهیه این محصول، در اردیبهشت ماه امسال افزایش یافته است، یادآور می شود: قیمت اقلام مختلف مورد نیاز مردم در شب یلدا از جمله آجیل، بر اساس عرضه و تقاضا است.

امیدوار می گوید: قیمت آجیل هم نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد افزایش دارد، البته با توجه به افزایش قیمت ها، فروش این محصول بسیار کاهش یافته است.

وی درباره قیمت انواع میوه شب یلدا ادامه می دهد: قیمت میوه های مختلف نسبت به سال قبل افزایش چندان ندارد اما اقلامی چون انار و هندوانه با افزایش ۳۰ درصدی در قیمت روبه رو است.

رییس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی می گوید: نظارت های بازار ویژه شب یلدا از ۲۰ آذرماه جاری آغاز شده است و در آن ۲۰ نفر از بازرسان اتاق اصناف مرکز استان بر نحوه توزیع و عرضه کالا در بازار نظارت دارند.

امیدوار خاطرنشان می کند: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله گران فروشی، عدم درج قیمت و یا عدم صدور فاکتور، با سامانه ۱۲۴ تماس گرفته و موارد را گزارش دهند تا بلافاصله مورد رسیدگی قرار گیرد.

تب‌وتاب یلدا و گرمی بازار خراسان‌شمالی

تشدید نظارت بر بازار شب یلدا

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: طرح نظارت‌ بر بازار شب یلدا با ۱۴ گروه بازرسی از ۲۲ آذرماه در استان آغاز شده است.

حسین حاجی بگلو به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۴ گروه بر نحوه عرضه کالاهای مختلف مورد نیاز مردم در شب یلدا نظارت دارند که هفت گروه از این تعداد در بجنورد و هفت گروه در سایر شهرستان های استان فعالیت دارند.

وی افزود: این طرح به صورت مشترک و با همکاری بازرسان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، اتحادیه های صنفی، تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی انجام می شود و در آن قیمت ها نظارت و با تخلفات احتمالی برخورد می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: بازرسان در این طرح بر نحوه عرضه کالاهای پر مصرف و مورد تقاضای مردم در شب یلدا از جمله میوه، شیرینی، آجیل و خشکبار نظارت می کنند.

وی با اشاره به اینکه اصناف می توانند برای شب یلدا نسبت به فروش فوق‌ العاده اقدام کنند گفت: ۱۸ واحد صنفی در این باره اعلام آمادگی کردند و بر این اساس اجناس مختلف با ۱۰ تا ۱۵ درصد تخفیف عرضه می شود.

حاجی بگلو افزود: فروش فوق‌ العاده شب یلدا از امروز آغاز می ‌شود و تا پایان ماه جاری دامه دارد.

وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله گران فروشی، کم فروشی، درج نشدن قیمت، عدم صدور فاکتور و یا الزام افراد به خرید کالا مراتب را با استفاده از سامانه ۱۲۴ به اطلاع بازرسان برسانند.

تب‌وتاب یلدا و گرمی بازار خراسان‌شمالی

توزیع یکهزار و ۵۰۰ تُن میوه در میدان بار بجنورد

رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد با اشاره به اینکه در آستانه شب یلدا ورود انواع میوه به مرکز استان افزایش یافته است گفت: اکنون روزانه یکهزار و ۵۰۰ تُن میوه و تره بار در استان توزیع می‌شود.

امید فیروزه اظهار کرد:‌ میزان ورود انواع میوه و تره بار به مرکز استان در آستانه شب یلدا و با افزایش تقاضا تا ۱۰ برابر افزایش یافته است به طوری که امروز ۲ هزار تُن از این محصولات از میدان بار به مقصد سایر شهرستان ها توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: میوه و تره بار به وفور و به میزان مورد نیاز در بازار استان وجود دارد و نگرانی در این باره نیست، قیمت ها هم در آستانه شب یلدا هیچ افزایشی ندارد.

رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد تصریح کرد: قیمت میوه ها نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دارد اما هیچ افزایش قیمتی در آستانه شب یلدا وجود ندارد و در این باره نظارت لازم انجام می شود.

وی گفت: بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه ها در قالب سه گروه به صورت شبانه روزی بر نحوه عرضه میوه و تره بار و بازار نظارت دارند و شهروندان می توانند تخلف های احتمالی را در این زمینه گزارش کنند.

فیروزه خاطرنشان کرد: اکنون انار به ازای هر کیلوگرم از این محصول ۲۰۰ تا ۸۵۰ هزار ریال، هندوانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار ریال و کدو ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار ریال در بازار خرده فروشان عرضه می شود.

تب‌وتاب یلدا و گرمی بازار خراسان‌شمالی

توزیع ۶۰ تُن گوشت مرغ منجمد شب یلدا

سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۶۰ تُن گوشت مرغ منجمد تنظیم بازار در سطح فروشگاه های بزرگ استان به مناسب شب یلدا توزیع شد و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

احد مرادی اظهار کرد: تلاش می کنیم تا بخشی از این مرغ با کالا برگ در اختیار خانواده های دهک های پایین جامعه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کالاهای تنظیم بازار باید به دست مصرف کنندگان واقعی برسد افزود: قیمت مرغ منجمد توزیع شده به ازای هر یک کیلوگرم ۶۴۰ هزار ریال است.

سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مصرف روزانه مرغ گرم در استان در روزهای عادی ۵۰ تُن به صورت روزانه است که با توجه به آیین شب یلدا توزیع مرغ گرم در استان را افزایش داده ایم تا شهروندان برای تامین گوشت سفید با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: روزانه ۷۰ تا ۸۰ تن مرغ گرم نیز در آستانه شب یلدا در بازار توزیع می شود و در این زمینه نیز هیچ محدودیت و مشکلی وجود ندارد.

مرادی قیمت گوشت مرغ گرم در استان را نیز به ازای هر یک کیلوگرم ۸۵۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: قیمت مرغ گرم در استان نسبت به استان های همجوار پایین است.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha