۲ دی ۱۴۰۲، ۷:۴۷
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85327722
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کردستان پیشرو در ورزش دانش‌آموزی

۲ دی ۱۴۰۲، ۷:۴۷
کد خبر: 85327722
کردستان پیشرو در ورزش دانش‌آموزی

سنندج- ایرنا- استان کردستان در حوزه ورزش دانش آموزی و برگزاری مسابقات ورزشی در مدارس با وجود مشکلات، موانع و امکانات محدود، یکی از استان‌های موفق کشور است و تلاش دارد در این زمینه موفقیت های بهتر و بیشتری را کسب کند.

به گزارش ایرنا، آموزش و پرورش، براساس سند تحول بنیادین در صدد است دانش آموزی را تربیت کند که دارای تمام شرایط یک انسان کامل باشد تا بتواند نقش‌ها و مسئولیت‌های مختلف موجود در جامعه را در ابعاد مختلف بپذیرد و در واقع خروجی آموزش و پرورش شهروندی مطلوب باشد.

براین اساس نیز در ساحت‌های ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هر قسمت و ساحت را بخشی در آموزش و پرورش برعهده گرفته و اهداف و برنامه‌های آن را محقق و پیگیری می کند.

معاونت تربیت بدنی و سلامت متولی تحقق اهداف تربیت زیستی و ساحتی است و هدفی که دنبال می کند، حفظ و ارتقای سلامت جسمانی دانش آموزان و ایجاد نشاط و شادابی در محیط‌های آموزشی است و برای تحقق این مهم برنامه‌های مختلفی را انجام می دهد.

یکی از برنامه‌های اصلی و محوری این معاونت در آموزش و پرورش در این زمینه برگزاری مسابقات ورزشی دانش آموزی است که مورد مطالبه و علاقه اغلب دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی است.

در این راستا و برای آشنایی بیشتر با ورزش دانش‌آموزی و مسابقات ورزشی در مدارس مصاحبه‌ای با افشین خوشگوار معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کردستان انجام داده‌ایم که مشروح آن در ذیل می‌آید.

کردستان پیشرو در ورزش دانش‌آموزی


ایرنا: مسابقات ورزش دانش‌آموزی در مدارس در چه سطحی و با چه اهدافی برگزار می شود؟

خوشگوار: مسابقات ورزشی در آموزش و پرورش در چهار سطح مدرسه، شهرستان، استان و کشور و با هدف ایجاد نشاط و شادابی، افزایش سرانه زمان فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان در محیط مدرسه و شناسایی و معرفی دانش‌آموزان مستعد در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.

علاوه براین موارد، ما درمسابقات ورزشی بُعد تربیتی را نیز در نظر می گیریم، شاید در نگاه همه برگزاری مسابقات ورزشی یک رقابت، تخلیه هیجانات و برد و باخت باشد اما در کنار برگزاری این مسابقات، مفاهیم اصلی تربیتی هم می تواند اتفاق بیفتد.

احترام به قانون، قانونمداری، احترام به دیگران، کار مشارکتی و تیمی، نظم و انضباط، صداقت و صمیمیت و جوانمردی از مفاهیم اصلی شخصیتی است که ما در مسابقات ورزشی سعی کرده‌ایم آن را پررنگ کرده و مورد نظر قرار دهیم.

ایرنا: درباره محورهای این مسابقات نیز توضیح دهید.

خوشگوار: ما مسابقات ورزشی را در سه محور سازماندهی می کنیم، محور اول بُعد کمی که مشارکت حداکثری دانش آموزان بخصوص در ۲ سطح اول مدرسه و شهرستان است، در ۲ سطح دیگر یعنی استان و کشور، بیشتر دانش آموزان نخبه و مستعد راه پیدا می کنند.

هر ساله وزارت آموزش و پرورش نتایج مسابقات را اعلام و استان‌ها را رتبه‌بندی می کند. ارتقای جایگاه استان هدف و محور دیگر این مسابقات است و بُعد فرهنگی و تربیتی، آشنایی و توجیه دانش آموزان نسبت به شناخت ارزش‌ها، نمادها، مسائل روز جامعه از دیگر محورهایی است که آن را به عنوان هدف قرار داده ایم.

کردستان پیشرو در ورزش دانش‌آموزی


ایرنا: در راستای تحقق اهداف مسابقات ورزشی چه اقدامات و برنامه‌هایی انجام شده است؟

خوشگوار: برای اینکه اهدافمان در زمینه مسابقات ورزش دانش‌آموزی محقق شود چهار برنامه را در راس کیفیت بخشی مدنظر قرار دادیم که شامل برگزاری مسابقات ورزشی همه رشته‌ها در سطح استان و شهرستان، برگزاری اردوهای آماده سازی و بازی های تدارکاتی برای هر رشته، دعوت از استعدادیاب‌های رشته‌های مختلف ورزشی در مسابقات استانی و شناسایی دانش آموزان نخبه است.

در بُعد تربیتی و برای رسیدن به اهدافمان در این زمینه، تمام تیم‌های استان را به نام شهدا به مسابقات کشوری اعزام کرده ایم، ضمن اینکه حمل تمثال شهدا در مراسم‌های افتتاحیه و نصب آن در محل اسکان تیم ها از دیگر اقداماتی است که در این مرحله انجام شده است.

ایرنا: آماری از تعداد دانش آموزان و موفقیت‌های آنان در مسابقات ورزشی ارائه دهید.

خوشگوار: در سه ساله اخیر یعنی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و امسال در مسابقات درون مدرسه ای مجموع دانش آموزان استان ۱۰۴ هزار نفر یعنی ۴۸ درصد مجموع دانش‌آموزان به جز دانش آموزان دوره اول ابتدایی مشارکت داشتند.

از این تعداد شرکت کننده در مرحله درون مدرسه‌ای، ۲۹ هزار و ۷۹۷ نفر به مرحله شهرستانی راه پیدا کردند که معادل ۲۸ درصد دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات بود.

به تدریج از تعداد شرکت کنندگان مرحله شهرستانی هم پنج هزار و ۵۴۰ نفر یعنی حدود ۱۸.۵ درصد دانش آموزان به مرحله استانی راه پیدا کردند و مجموع چکیده نیروها و دانش‌آموزان مستعد در ۲ بخش دختران و پسران ۳۶۵ دانش آموز بود که در مسابقات کشوری در پنج استان کشور حضور پیدا کردند.

ایرنا: رده بندی استان در مسابقات ورزشی چگونه ارزیابی می شود؟

خوشگوار: هر سال نتایج مسابقات را وزارت آموزش و پرورش و فدراسیون ورزش دانش‌آموزی در ۲ بُعد اعلام می کنند که یک بُعد را استان‌ها و براساس توانمندی ها و ظرفیت ها تقسیم و رتبه اول، دوم و سوم و در نهایت تمام استان ها را در یک گروه ارزیابی می کند.

در رتبه بندی قطبی در گروه الف، کردستان با رتبه ۹۳۱.۲۶ امتیاز رتبه اول قطب اول را بدست آورد که بالاتر از استان‌های همطراز و هم ظرفیت در ورزش دانش آموزی بود و در جمعبندی نهایی نیز کردستان رتبه هفتم را بدست آورد.

استان‌هایی که بعد از کردستان قرار گرفتند هم در حوزه آموزش و پرورش و هم ورزش و جوانان از استان‌های صاحب ورزش هستند اما ما نیز سعی کردیم با برنامه ریزی هدفمند و استفاده بهینه از ظرفیت ها، استان را در ورزش دانش‌آموزی و مسابقات ورزشی در رتبه تک رقمی قرار دهیم.

کردستان در میزان جمعیت دانش‌آموزی استان نوزدهم کشور، در بخش تعداد معلمان تربیت بدنی استان هفدهم و در سرانه فضای ورزشی استان بیست و هشتم کشور است و این سه شاخص در نتایج مسابقات بسیار تاثیرگذار است.

کردستان پیشرو در ورزش دانش‌آموزی


ایرنا: استان کردستان تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسابقات ورزشی کسب کرده است؟

خوشگوار: استان کردستان در ورزش دانش‌آموزی مقام‌های مختلفی را کسب کرده است که کسب عنوان قهرمانی ورزش‌های زورخانه ای، عنوان سوم مسابقات ژیمناستیک دختران، سوم مسابقات ژیمناستیک پسران،عنوان چهارم مسابقات کشتی فرنگی و عنوان پنجم مسابقات فوتسال مقطع ابتدایی از جمله این موفقیت‌ها است.

نتیجه این موفقیت‌ها، کسب ۴۰ مدال شامل ۱۲مدال طلا، ۹ نقره و ۹ برنز بوده است.

یکی دیگر از موفقیت ‌های بسیار مهم ما در ورزش دانش‌آموزی استان، انتخاب ۲۶ دانش‌آموز ورزشکار کردستانی به عنوان استعدادهای برتر در رشته‌های مختلف توسط فدراسیون‌های مختلف و اعزام به اردوهای آماده‌سازی رده‌های پایه است.

ایرنا: درباره میزبانی استان از مسابقات ورزش دانش‌آموزی نیز توضیح دهید.

خوشگوار: یکی از اقدامات مهمی که در حوزه مسابقات ورزشی در استان انجام شده است، میزبانی از مسابقات ورزش دانش‌آموزی کشور است که تاکنون چند مورد در استان برگزار شده و جایگاه استان را در این زمینه ارتقا داده است.

یکی از این میزبانی‌ها، میزبانی مسابقات ژیمناستیک دختران و پسران و جشنواره پدر و پسر و مادر و دختر در مرداد ماه سال جاری بود که به بهترین نحو ممکن انجام شد و تمام تلاش ما این است بتوانیم در آینده نیز میزبان مسابقات مختلف ورزش دانش آموزی در رشته‌های مختلف باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha