۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۹
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85328408
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

برگزاری‎ مراسم شب یلدا با حضور دانشجویان زبان فارسی در پاکستان+فیلم

اسلام‌آباد - ایرنا - مراسم شب یلدا در دانشگاه ملی زبان‌های نوین (NUML) در شهر اسلام‌آباد با مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با استقبال و حضور گسترده دانشجویان و به ویژه دانشجویان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.

به گزارش چهارشنبه شب خبرنگار ایرنا، در جشن شب یلدا علاوه بر اساتید زبان و ادبیات فارسی، دانشجویان زبان فارسی دانشگاه نومل و علاقه مندان به فرهنگ ایرانی حضور داشتند.

‎رویداد باستانی شب یلدا به عنوان یکی از سنت ها و فرهنگ با شکوه تمدن ایران که در ایران، پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی ریشه مشترک دارد، برگزار و با رسم و رسوم ویژه‌ای در هر یک از این کشورها برپا و با رسوم محلی مورد استقبال گرم قرار می‌گیرد.

‎پاکستان هم این فرهنگ با شکوه را در بطن تاریخی خود دارا است که به جشن «مه‌فَنگ» معروف است. پاکستانی‌ها در برخی از شهرهای این کشور نیز این شب را به عنوان اولین شب زمستان می دانند و با برگزاری جشن سنتی موسوم به «مه‌فَنگ» به استقبال فصل سرما می روند.

براساس این گزارش، خانم عمبر یاسمین رئیس بخش ادبیات فارسی دانشگاه نومل یکی از سخنرانان مراسم شب یلدا بود که بخش هایی از این فرهنگ را برای شرکت کنندگان تشریح و تبیین کرد

‎وی گفت: برگزاری چنین آیین‌هایی، تجلیل از خورشید و پیروزی روشنایی بر تاریکی و تجلیل از خرد و خردورزی برابر نادانی و جهل است.

احسان خزاعی رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان نیز در سخنانی در این مراسم اظهار داشت: در آستانه شبی قرار داریم که سیاهی به اوج خود می رسد و با صبح آن خورشید تجلی و طلوع می کند تا سیاهی بگرید و ما آدمیان باز روز و روزگار دیگری را با قصه زندگی از سر بگیریم.

‎وی افزود: یلدا پیام آور دوستی، محبت و قدرشناسی است و اینکه انسان‌ها باید قدر لحظات و در کنار یکدیگر بودن را بدانند.

‎خزاعی ضمن معرفی جشن یلدا به عنوان یکی از رسوم کهن ایرانیان، دو ملت ایران و پاکستان را در کنار یکدیگر دانست و اشعاری از علامه اقبال لاهوری را با موضوع یلدا قرائت کرد.

‎جشن شب یلدا یا شب چلّه از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که در آن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیمکرهٔ شمالی که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha