۱ دی ۱۴۰۲، ۰:۰۱
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85329387
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گرامیداشت آئین ایرانی «یلدا» با حضور هموطنان مقیم پاکستان + فیلم

اسلام‌آباد- ایرنا- مراسم گرامیداشت آئین باستانی «شب یلدا» پنجشنبه شب به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و با حضور دیپلمات‌ها، روسای نهادهای ایرانی و جمعی از هموطنان مقیم شهر اسلام‌آباد برگزار شد.

به گزارش بامداد جمعه خبرنگار ایرنا، پاکستانی‌ها در برخی از شهرهای این کشور نیز این شب را به عنوان اولین شب زمستان می‌دانند و با برگزاری جشن سنتی موسوم به «مه فنگ» به استقبال فصل سرما می‌روند.

براساس این گزارش، آئین ویژه شب یلدا علاوه بر سفارت ایران در اسلام‌آباد در شهرهای لاهور، کویته، پیشاور و کراچی از سوی نمایندگی‌های فرهنگ کشورمان برپا شد.

«رضا امیری مقدم» سفیر ایران در پاکستان در این آئین با تبریک فرا رسیدن این شب به مردم دو کشور همسایه، برگزاری این آئین‌ها را بهانه‌ای برای دور هم بودن و استفاده از فرصت‌ها برای گسترش دوستی‌ها و مهربانی‌ها عنوان کرد.

وی همچنین درخصوص فلسفه شب یلدا، به آغاز غلبه نور بر ظلمت و اهمیت دورهمی دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت در افزایش فضای نشاط و شادابی اشاره کرد.

این مراسم با سخنرانی «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی سفارت ایران درخصوص شب یلدا و اهمیت گرامیداشت این شب ادامه یافت.

گرامیداشت آئین ایرانی «یلدا» با حضور هموطنان مقیم پاکستان + فیلم

در ادامه دانش آموزان مرکز آموزشی امام حسین (ع) نمایش شب یلدا را اجرا کردند و در پایان این مراسم، شعر خوانی و آئین فرهنگی گرفتن فال حافظ به اجرا گذاشته شد.

برگزاری مسابقه با حضور دانش‌آموزان و سایر شرکت کنندگان نیز از بخش‌های آئین دورهمی شب‌چله‌ای در سالن اجتماعات سفارت ایران در پاکستان بود که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

گرامیداشت آئین ایرانی «یلدا» با حضور هموطنان مقیم پاکستان + فیلم

سفره‌های یلدایی در کویته و پیشاور

در شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان پاکستان نیز گردهمایی ایرانیان مقیم و دوستداران فرهنگ و تمدن ایران زمین به مناسبت شب یلدا در خانه فرهنگ کشورمان برگزار شد.

«حسن درویش وند» سرکنسول ایران در کویته، «سید ابوالحسن میری» رئیس خانه فرهنگ کشورمان، ایرانیان مقیم و جمعی از شخصیت‌های پاکستانی دور سفره سنتی یلدا جمع شده و کهن ترین دورهمی شب چلّه را جشن گرفتند.

همچنین آئین شب چله و گرامیداشت رویداد باستانی شب یلدا به میزبانی خانه فرهنگ ایران در شهر "پیشاور" و با حضور شخصیت‌های ایرانی و پاکستانی برگزار شد.

گرامیداشت آئین ایرانی «یلدا» با حضور هموطنان مقیم پاکستان + فیلم

آئین‌های شب یلدا در مناطق مختلف ایالت گلگیت - بلتستان در شمال پاکستان موسوم به جشن "مه فنگ" برگزار می‌شود و همزمان برخی از شهرهای ایالت بلوچستان و خیبرپختونخوا نیز شاهد برپایی مراسم‌های سنتی استقبال از فصل زمستان است.

جشن شب یلدا یا شب چلّه از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که در آن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیمکرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha