۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85328702
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

۱۸۹ مورد شکایت مردمی از بازار شب چلّه در گیلان دریافت شد

رشت - ایرنا - مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: از ابتدای اجرای طرح نظارتی ویژه شب یلدا، هجدهم ماه جاری تا پایان روز گذشته، ۱۸۹ مورد شکایت مردمی از وضعیت بازار در این ایام دریافت شد.

قاسم جوادزاده مقتدر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد از شکایات مردمی در اجرای طرح نظارتی بازار ویژه شب یلدا در سامانه سیمبا https://samt.124.ir/home (سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی ) در موضوعاتی اعم از گران فروشی و کم فروشی ثبت شده‌است.

وی با بیان اینکه همه شکایات مردمی در سامانه یادشده رسیدگی می‌شود، خاطر نشان کرد: از مجموع شکایات دریافتی تاکنون ۳۳ مورد رسیدگی شد، ۲۹ شکایت در انتظار ارزیابی و ۱۲۷ مورد در انتظار بازرسی قرار دارد.

جوادزاده افزود: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون نیز ۲۳۴ مورد بازرسی از بازار گیلان انجام شد که از این تعداد ۲۰۰ مورد عدم احراز تخلف و ۳۴ مورد پرونده تخلف صنفی - تعزیراتی بوده که ارزش ریالی تخلفات ۳۱۶ میلیون ریال عرضه خارج از شبکه، ۱۸۶ میلیون ریال گران فروشی و ۵۰ میلیون ریال کم فروشی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به ادامه اجرای طرح نظارتی ویژه شب یلدا در بازار استان گیلان اظهار کرد: این طرح با هدف تشدید نظارت‌ها بر قیمت کالاهای اساسی ویژه بازار شب چلّه در قالب ۳۷ اکیپ نظارتی و با همکاری ۹۵ بازرس در حال اجرا است.

جوادزاده با بیان اینکه در اجرای این طرح بازرسانی از سازمان جهاد کشاورزی، اتاق اصناف، اداره کل صمت، بسیج اصناف و دامپزشکی بر توزیع و رعایت قیمت‌ مصوب کالاهای اساسی نظارت دارند، اضافه کرد: شهروندان می‌توانند هرگونه گران‌فروشی و تخلف را با مراجعه به سامانه ۱۲۴ و یا جهاد کشاورزی گزارش دهند.

سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی (سیمبا ) برای بالا بردن سرعت عمل رسیدگی به پرونده‌های تخلف صنفی فعال است؛ علاقمندان می توانند شکایات خود در حوزه گران فروشی، کم فروشی و سایر موارد را از طریق این سامانه برای رسیدگی ارائه دهند.

در این سامانه تمام دستگاه‌های عضو کمیته اقدام مشترک شامل اتاق اصناف، صمت، بهداشت، تعزیرات و جهاد کشاورزی گزارشات را به ثبت رسانده و در نهایت این گزارش برای اقدام قانونی به تعزیرات ارجاع داده شد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت گیلان پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود؛ فروشندگان، بنکداران، عمده و خرده فروشان و شرکت‌های پخش ملزم به رعایت درصد سود مشخص شده، درج قیمت و صدور فاکتور رسمی اقلام شب چلّه برای عرضه کالا به مردم هستند.

به مناسبت شب چلّه نمایشگاه عرضه محصولات ویژه این ایام در رشت گشایش یافت.

شب چله(یلدا) بلندترین شب سال، یکی از زیباترین شب‌ها از نظر رسوم و آئین‌ها در بین ایرانیان است که بر مبنای دورهمی‌های شبانه با شور و نشاط توام با فرهنگ غذایی ویژه برگزار می شود که هندوانه و انار نماد آن است؛ حافظ خوانی نماد فرهنگی شب چله ایرانیان است و هر منطقه نیز بر اساس رسوم پیشینیان این شب را در جمع خانواده می‌گذرانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha