معاون وزیر بهداشت: تحقیقات حوزه سلامت باید «مساله محور» باشد

مشهد- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تحقیقات علمی و پژوهشی در حوزه سلامت بایستی «مساله محور» و در راستای حل مشکلات و چالشهای کشور در این عرصه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر یونس پناهی روز پنجشنبه در مراسم تقدیر از برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: مرجعیت علمی و ورود به حوزه سرآمدان عرصه علم و فناوری، خواسته کاملا به حقی است که از طریق تحقیقات کاربردی و مساله محور تحقق می‌یابد.

وی بیان کرد: «حاکمیت رهبری»، «تولید دانش و ترجمان دانش» و «فناوری و اثرگذاری پژوهش» گوشه ای از مدل ارزشیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است که در سال‌های آتی این مدل ارزشیابی به منظور رسیدن به مرجعیت علمی اصلاح خواهد شد و دانشگاه ها بایستی خود را برای آن آماده کنند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تحقیقات بایستی تاثیرگذار باشند و نیاز جامعه و کشور را رفع کنند، ادامه داد: تحقیق نباید تنها برای تحقیق باشد بلکه باید برای تولید، فناوری و ارتقای علمی دانشجویان باشد و منجر به کاهش بار بیماری‌ها و پایین آمدن هزینه های سلامت شود.

وی بیان کرد: هم اکنون ایران به لحاظ تولید علم در منطقه دارای رتبه اول و در دنیا دارای رتبه پانزدهم است، اما در حوزه فناوری در بین ۱۳۲ کشور رتبه ۶۲ را داریم که نشان دهنده این است که به رغم اینکه تولید تعداد مقالات در کشور مطلوب است، اما همه مقالات به سر منزل مقصود نمی رسد.

پناهی اظهار کرد: هم اکنون در حوزه تولید علم و کاربردی شدن آن در کشور به رشد و شتاب دست یافته ایم که نمونه آن تولید ۶ واکسن در دوران کرونا بود، اما در ادغام فناوری هنوز رشد خوبی صورت نگرفته است و به این باور نرسیده ایم که دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه های مختلف از جمله ژن درمانی، پزشکی بازساختی، مهندسی بافت و غیره می توانند فناور باشند.

معاون وزیر بهداشت: تحقیقات حوزه سلامت باید «مساله محور» باشد

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که هم اکنون در کشور ۳۰۰ دانشمند یک درصد برتر جهان در حوزه سلامت داریم، گفت: داشتن دانشمندان یک درصد با شیوع سرطانها، بیماری‌های قلبی و عروقی، بحران جوانی جمعیت و افزایش هزینه سلامت در کنار هم قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: بایستی دانشمندان را در راستای رفع نیازهای جامعه و کشور تربیت کرد تا رسیدن به دانشگاه فناور و نسل سه دانشگاهی عملیاتی شود، در این راستا به تمامی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور به صورت مکتوب ابلاغ شده که تحقیقات خود را به سمت مسأله محوری و در راستای رفع نیازهای منطقه و کشور پیش ببرند.

پناهی با بیان اینکه «همتا پروری» یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت است، بیان کرد: اگر در پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقات، دانشجو حضور و سهم و سودی نداشته باشد و دانشجویان منش پژوهش را از استادان این حوزه یاد نگیرند، امری غیر قابل قبول است.

وی گقت: طبق ارزشیابی های جدید، دانشگاههایی که از دانشجویان در شاخص های تحقیق، پژوهش، تولید و فناوری و سایر حوزه ها استفاده کرده باشند، امتیاز بیشتری دریافت خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، ۷۰ نفر از برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد تقدیر قرار گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha