امام جمعه کاشان:کمبود اتوبوس در مسیر اصفهان_تهران مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است

کاشان _ ایرنا_ نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت:کمبود اتوبوس در مسیر اصفهان _ تهران برای مردم کاشان مشکلات و مشقت‌های زیادی را ایجاد کرده و این مشکل باید هرچه سریعتر رفع شود.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کاشان که در مصلای بقیه‌الله‌الاعظم (عج) این شهر اقامه شد افزود:در بحث حمل و نقل شکایت های قابل توجهی دریافت کرده ام،بعضی شرکت های حمل و نقل تعداد اتوبوس مسیر اصفهان_تهران را کاهش داده اند و مردم به ناچار کف اتوبوس می نشینند.

وی اظهار کرد:از معاون استاندار اصفهان تقاضای بررسی موضوع را کرده ام و باید این مشکل تدبیر شود، کاهش ۳۰ درصدی ناوگان حمل و نقل در مسیر جاده ای یادشده قابل پذیرش نیست.

امام جمعه کاشان بیان کرد:شهادت کارکنان نیروی انتظامی در شهرستان راسک از مناسبت های هفته است،از خداوند برای خانواده این شهدای والامقام از درگاه خداوند متعال طلب صبر داریم و درخواست می کنیم، انتقام این شهدای عزیز را از این ظالمان و اربابانشان بستاند.

وی اظهار کرد:هفتم دی ماه سال ۱۳۵۳ سالگرد شهادت شهید آیت الله غفاری است،در شب عاشورای سال ۱۳۴۲ به صراحت اعلام کرد که پیروی از حضرت امام خمینی(ره) همان پیروی از پیامبر اسلام(ص) است،به همین دلیل ایشان را دستگیر و سپس به شهادت رساندند.

امام جمعه کاشان بیان کرد:چهارم دی ماه سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) است،ایشان می فرماید عالم بد مثل کسی است که از عبور آب و رسیدن آن به مردم جلوگیری می کند،پاپ در حکمی اعلام کرد که کشیش های کاتولیک می توانند در تبرک زوج های همجنسگرا شرکت کنند،دین خدا را با اینگونه احکام به تمسخر می گیرند.

حجت الاسلام حسینی گفت:پاپ می گوید ازدواج مرد با زن حرام است امال چون مردم به فحشا می افتند برای دفع افسد به فاسد ازدواج کنید،از طرفی به کشیش ها اجازه می دهد در ازدواج زن با زن و مرد با مرد شرکت کنند!امروز پاپ عامل تغییر احکام الهی است.

وی افزود:کنگره آمریکا طرح حمایت از همجنسگراها را تصویب کرده،قرآن کریم می فرماید تشبیه عالم بدمثل حمار است که روی او کتاب بار کنند،به جای اینکه ازدواج حلال الهی را ترویج کند چنین فتوا می دهد،درس عبرت آن برای ما این است که باید اسباب ازدواج دختر و پسر را در سن پایین فراهم کنیم.

وی اظهار کرد:مقام معظم رهبری فرمودند مشکلاتی شبیه غل و زنجیر برای ازدواج جوانان ایجاد شده و امروز خود جوانان باید با تفاهم با یکدیگر اعلام کنند که این مراسم ها با هزینه های سنگین را نمی خواهیم.

امام جمعه کاشان گفت:زلزله بم از مناسبت های هفته است،پنجم دی ماه سال ۱۳۸۲ زلزله موجب کشته شدن تعداد زیادی از هم وطن های ما شد،مسوول بازسازی بم که رییس بنیاد مسکن استان کرمان و از دوستان بنده است و هم اکنون ساکن قم می باشد،برای من تعریف کرد که مقام معظم رهبری یکبار با لباس رسمی و سه مرتبه با لباس غیررسمی به بم سفر کردند و با نظارت معظم له بم به سرعت بازسازی شد.

حجت الاسلام حسینی افزود:وفات حضرت ام البنین(س) از مناسبت های هفته است،وقتی خبر شهادت امام حسین(ع) را شنیدند فرمودند همه فرزندانم و همه دنیا فدای امام حسین(ع) باشند.

وی اظهار کرد:تشکیل نهضت سواد آموزی در سال ۱۳۵۸،از مناسبت های هفته است،قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و در دوران رژیم منحوس پهلوی ۵۳ درصد مردم ایران بیسواد بودند در سال ۱۳۵۵ جمعیت بالای ۶ سال کشور ۲۷ میلیون نفر بود که از این تعداد ۱۴ میلیون نفر بی سواد بودند و با تاسیس نهضت سواد آموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) سطح باسوادی در کشور به ۹۷ درصد رسیده است.

امام جمعه کاشان بیان کرد:در بحث پوشش اسلامی،سپاه،بسیج،دانشگاه ها جشنواره فردخت را آغاز کرده اند که لباس مانتوی زیبا و پوشیده طراحی کرده و از ۲۲ استان کشور طرح ها به کاشان رسیده و این هفته نمایشگاه برگزار می شود.

حجت الاسلام حسینی گفت:اتحاد شومی بین اسرائیل و آمریکا و بخش مخالف انصارالله در یمن(شورای انتقالی یمن ) در حال شکل گیری است و همین شورای انتقالی یمن به رژیم غاصب صهیونیستی گفته اگر ما را در یمن به رسمیت بشناسید به اسرائیل کممک می کنیم و این اتحاد شیطانی است و وظیفه ما این است که با تمام توان علیه این اتحاد شیطانی بایستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بخش هفتم حکمت نهج البلاغه حضرت علی (ع) به امام حسن(ع) سفارش می کنند که ای پسرم با انسان دروغگو دوستی نکن،چونت این فرد مثل سراب است و آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند انگیزه دروغگو می تواند منافعش،ضعف ایمانش و غیره باشد اما دوستی با این فرد خطرناک است.

امام جمعه کاشان بیان کرد: در هشتاد و هفتمین خطبه نماز جمعه در کاشان مکرّم، محضر صحیفه سجادیه می رویم و در سی و یکمین جلسه، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِیِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم، خدایا به من کمک کن تا قدرتی پیدا کنم تا بتوانم در مقابل  عیوبی که به دروغ من نسبت می دهند از خود دفاع کنم و پاسخ بدهم. حجت الاسلام حسینی گفت:مرحوم سید علی خان کبیر در ریاض السالکین جلد سه صفحه ۳۳۰ می گویند « قَصَب » یعنی، ناسزا گفتن، دشنام دادن، عیب گرفتن، خدایا به من کمک کنم تا تکذیب کنم کسی را که عیبی را بی جهت به من نسبت می دهد.

وی اظهار کرد:عیب گاهی در حوزه فردی و شخصی است که به من و شما نسبت می دهند و گاهی نسبت به کشور ما می باشد،چند وقت قبل دادگاهی در آلمان‌ به دروغ گفت ، در سال ۲۰۲۲ ایران، یک کنیسه را آتش زده است، جمهوری اسلامی سفیر آلمان را احضار و برای او تبیین کرد که جمهوری اسلامی کشوری است که یهودی ها، مسیحیت، مسلمانان، زردتشتی ها و همه ادیان آسمانی مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند.

امام جمعه کاشان بیان کرد:مقام معظم رهبری در سالروز تولد حضرت مسیح (ع)به دیدار خانواده شهید مسیحی می روند، از قرآن کریم اگر بخواهیم آیه ای را برای کمک به این روایت بیاوریم به آیه ۳۸ سوره حج اشاره می کنیم « إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا » خدا در این آیه می فرماید،خدا از مومن دفاع می کند و  علامه طباطبایی در جلد ۱۴ المیزان ذیل این آیه می گوید، « مُدافعه » مبالغه در دفاع است یعنی  خدا خیلی دفاع می کند.

حجت‌الاسلام حسینی گفت:مرحوم علامه طباطبایی در ادامه می فرماید، چون وصف « الَّذِینَ آمَنُوا » را آورده است معنای آن این است، خدا از دین خودش که نزد شما مومنین است دفاع می کند . ( إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا)خدا از دین خودش دفاع می کند، دینی که نزد شما مومنین است،  پس توصیه به تقوا این شد، خدایا به ما کمک کن که من بتوانم عیوبی که به من، به کشورم، به مذهب من و به رهبرم نسبت می دهند با تبیین صحیح از حقایق دفاع کنم. 

وی افزود: بحث محوری و مستمر ما قرآن بود که به   آیه ۷۷ سوره بقره رسیدیم ( أَوَلَا یَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ ) آیا نمی دانند « علمای یهودی » آنچه را که سرّی و یا آشکار بگویند خدا می داند.

وی اظهار کرد:  در خطبه نماز جمعه هفته قبل اشاره کردیم، یک نزاع و مجادله ای بین علمای یهود و افراد متوسط الایمان آنها بود، که چرا شما افراد متوسط الایمان ها، صفات پیامبر( ص) را به مسلمانان گفتید، چرا که باعث می شود روز قیامت خداوند علیه شما احتجاج نماید،این آیه جواب آنها می باشد یعنی  ای علمای یهود، شما فکر می کنید خداوند سرّ و علنی برایش فرق دارد.

امام جمعه  کاشان  بیان  کرد:اگر بخواهیم این آیه را بیشتر شرح بدهیم به آیه  هفت  سوره طه اشاره می کنیم « وَإِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَی » اگر شما صحبتی کنید که جوهر داشته باشد و بلند باشد خدا می داند سرّ و هم مخفی تر از سرّ ، مرحوم علامه طباطبائی در جلد ۱۴ المیزان می فرمایند،جهر یعنی، صدای خود را بلند کنیم مانند ،  وقتی ما بلند صحبت می کنیم یا این که نماز صبح و مغرب را باید بلند بخوانیم،  این جهر است. اما سرّ، آن چیزی است که در درون و نفس خودمان مکتوم می کنیم و به زبان نمی آوریم اما « أَخْفَی » چیزی است که بر نفس خودت هم مخفی است و به تعبیر شهید مطهری یعنی ضمیر ناخودآگاه ما ، مانند کوه یخ، بعد مثال می آورند و می گویند، در قطب شمال کوه های یخی وجود دارد، چند متر آن را که در بالای زمین هست را ما می بینیم و بقیه آن که در پائین و زیر زمین است را ما نمی بینیم، این مانند ضمیر و نفس ناخودآگاه ما می باشد.

حجت‌الاسلام حسینی گفت:درون ما چیزهایی است که خود ما هم به آن توجه نداریم. مرحوم شُبَّر می فرماید، « أَخْفَی » یعنی، آن غیبی که به ذهن ما خطور نمی کند، اگر به ذهن خطور کرد می شود سرّ و اگر به زبان آمد جهر می شود و اگر به ذهن خطور نکرد ولی در غیب ما هست « أَخْفَی » می شود، خداوند هم سرّ هم جهر هم أَخْفَی از سرّ را می داند، اگر ما به خدا این گونه اعتقاد داشته باشیم که خداوند همه چیز را می داند چند فایده برای ما دارد.

وی افزود: قبل از بیان این فواید، برای این که باور کنیم خدا همه چیز را می داند از بندگان صالح خدا مثالی می زنم که احاطه عینی به اذن الله دارند.

وی اظهار کرد:در خاطرات آیت الله مصباح( ره) خواندم که یکی از سه فرزند ایشان در کودکی به بیماری صرع « غش » مبتلا بود، آیت الله مصباح می فرماید ،یک روز بارانی که این فرزند از مدرسه برگشت، در مسیر این حالت برایش اتفاق افتاده و به زمین خورده بود و کیف، لباس گل آلود و صورت هم زخم شده بود،خیلی متاثر شدم و گفتم، خدایا، نه می توانم مانع درس خواندن او بشوم، نه می توانم معلم خصوصی برای او بگیرم و نه فرصت این را دارم که هر روز او را به مدرسه ببرم و بیاورم.

امام جمعه کاشان بیان کرد: مرحوم آیت الله مصباح یزدی در ادامه می گویند که به دوست خود  آیت الله مسعودی خمینی گفتم و او بعد از درس به آیت الله بهجت موضوع را گفت، آیت الله بهجت سر خود را پائین آورد و تامل کردند،ما فکر کردیم درباره درسی که داده اند فکر می کنند بعد از لحظاتی سر خود را بلند نمود و فرمود،آقای مصباح فرزند شما سالم است و بیماری ندارد.

حجت الاسلام حسینی گفت:با این جمله که ایشان بصورت خبری گفت، آیت الله مصباح فرمودند  دیگر هیچ موقع این بیماری سراغ فرزندم نیامد. 

وی افزود: احاطه این است ،لحظه ای نگاه می کند، آن بچه و بیماری او را می بیند، توسل به خدا و اهل بیت(ع) پیدا می کند، شفای او را می گیرد و خبر آن‌را اعلام می کند. این می شود عبد خدا.

وی افزود: با اعتقاد به علم الهی، انسان به راحتی گناه نمی کند، حضرت  علی( ع) در حکمت ۳۲۴ نهج البلاغه می فرماید،« اتَّقُوا مَعَاصِیَ اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاکِمُ یعنی  در خلوت گناه نکنید،در جمع بخاطر خجالت گناه نمی کنیم اما در خلوت انگیزه بیشتری داریم.

وی اظهار کرد:حضرت علی (ع) می فرماید،آن کسی  که می بیند در قیامت قاضی می باشد، در بحار الانوار جلد ۳۴ صفحه ۴۳۸ مشابه این کلام حضرت علی (ع)آمده است،  باطن شما، چشم خدا است. باطن ما عیون و دیده بان خدا هستند « وَ ضَمَائِرُکُمْ عُیُونُهُ وَ خَلَوَاتُکُمْ عِیَانُه » خلوت های شما مورد مشاهده او می باشد، اگر اعتقاد داشته باشیم، خدا سرّ و علن ما را می داند، به راحتی گناه نمی کنیم.

امام جمعه کاشان بیان کرد:آگاهی از ناظر بودن خدا بر انسان به ما  در مشکلات قدرت می دهد و  وقتی مشکل و مصیبتی در زندگی ما ظاهر می شود اگر به احاطه الهی، علم خداوند اعتقاد داشته باشیم، می گوئیم خدا می بیند.

حجت‌الاسلام حسینی گفت:تعبیر امام حسین( ع) را در هنگام شهادت علی اصغر( ع )در نظر بگیرید، لحظه سختی بود، این جمله در مقاتل آمده است. امام می فرمایند ،« هَوَّنَ ما نَــزَّلَ بی أنـَّــهُ بِعَینِ الله » خدایا، هر مصیبتی که بر من نازل شود برای من آسان است چون تو داری می بینی. 

وی افزود: اهل بیت (ع)اصرار دارند که با این نگرش برسیم و نگرش ما مادی نباشد،ما خداوند را در غیب و مخفی هم، عالم، حاضر و ناظر بدانیم.

وی اظهار کرد:در بحار الانوار جلد چهار  صفحه ۹۶ در روایتی از امام رضا (ع ) آمده که  امام رضا (ع )در مناظره با سلیمان مروزی در مرو، حضرت به او می فرماید ،تفکر تو مانند تفکر یهود ها می باشد. که آنها تفکر مادی گرا و حس گرا دارند ،غیب را قبول ندارند. اصرار اهل بیت است که آیه سه سوره بقره در ما تجلّی پیدا کند. الم، ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ ۛ فِیهِ ۛ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ، الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ . مومن،یعنی  خصوصا کسانی که به نماز جمعه می آیند باید ایمانشان به غیب بیش از این باشد.

امام جمعه کاشان بیان کرد:ایمان به غیب را در خودمان متجلی کنیم. ذیل آیه ۶۱ سوره نور « فَإِذَا دَخَلْتُمْ بُیُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَیٰ أَنْفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبَارَکَةً طَیِّبَةً.. » وقتی داخل منزل شدید، به خودتان سلام کنید. ذیل این آیه در تفسیر نورالثقلین جلد ۳ صفحه ۶۲۷ روایت داریم ، وقتی وارد منزل و اتاق شدید اگر اهل خانه هستند به خانم و فرزندان خود سلام کنید اگر کسی هم نبود، آیه می فرماید به خودتان سلام کنید. امام صادق( ع) نحوه سلام کردن به خودمان را می فرماید  « اَلسَّلامُ عَلَینا مِن عِندِ رَبَّنا » سلام بر ما از جانب پروردگارمان.

حجت‌الاسلام حسینی گفت:آیت الله جوادی آملی در تسنیم جلد پنج  صفحه ۲۹۱ می فرماید، جهان بینی یک مومن این گونه است، می گوید ،درست است که کسی در خانه نیست اما خدا و ملائکه هستند،من تنها نیستم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha