ان بی سی: آمادگی آمریکا برای بهبود رابطه با چین با نادیده گرفتن ماجرای بالون‌های‌ جنجالی

تهران-ایرنا- ان‌بی‌سی در گزارشی به مرور حوادث امنیتی دفاعی مرموز و ناشیانه ایالات متحده در قبال بالون‌های چینی کشف شده بر فراز آسمان این کشور در سال گذشته پرداخته و نوشت: مقامات امنیت ملی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تهدید بالون چینی را کم اهمیت جلوه می‌دهند تا روابط ایالات متحده با پکن را اصلاح کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این رسانه آمریکایی،‌ نزدیک به یک سال بعد از مشاهده بالون چینی در حریم هوایی ایالات متحده، روابط واشنگتن با پکن هنوز به طور کامل بهبود نیافته است. رئیس فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) هشدار داد که برنامه بالون‌های چینی همچنان فعال است و ایالات متحده هنوز نتوانسته قبل از تبدیل شدن به تهدید سیستم‌های مورد نیاز برای شناسایی بالون‌های جاسوسی را توسعه دهد.

این گزارش افزود: "مقامات دولت بایدن ادعا می‌کنند اعتراضات سیاسی و عمومی در مورد بالون‌ چینی با تهدیدی که عملا این بالون‌ها برای امنیت ملی ایالات متحده ایجاد می کرد، تناسبی نداشته و آسیب وارد شده به روابط بین واشنگتن و پکن، تهدیدی بسیار جدی‌تر از خود بالون برای ایالات متحده بود."

مقامات دولت بایدن ابتدا امیدوار بودند بتوانند حضور این بالون را از مردم و کنگره پنهان کنند. ون هرک رئیس فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی هر ۱۲ ساعت یک بار به لوید آستین، وزیر دفاع، ژنرال مارک میلی و دیگر رهبران پنتاگون ایمیل می فرستاد تا به آنها در مورد مکان، میزان تهدید و مسیر پرواز پیش بینی شده و قصد احتمالی این بالون‌ اطلاعاتی بدهد. در یکی از ایمیل‌ها، ون هرک نوشته بود که این بالون‌ یک تهدید قریب‌الوقوع نبوده و قصد حمله ندارد و به همین دلیل او صلاحیت شلیک به آن را ندارد بلکه این دستور باید از سوی پنتاگون و کاخ سفید صادر شود.

ان‌بی‌سی در مورد مواجهه رئیس جمهوری آمریکا با موضوع بالون چینی نوشت: "‌بایدن برای اولین بار در ۳۱ ژانویه، سه روز پس از تماس تلفنی ون هرک با میلی، از وجود بالون مطلع شد. مشاوران نظامی بایدن به او هشدار دادند که نمی توان آن را به طور ایمن ساقط کرد، زیرا یک میدان بالقوه گسترده شامل مردم و زیرساخت‌ها را به خطر می اندازد."

ون هرک تصریح کرد: "پیش از درخواست وزیر دفاع آمریکا از طرف بایدن برای ارائه اطلاعات،‌ از او خواسته نشده بود تا توضیحاتی درباره این بالون ارائه کند." او به قانون‌گذاران گفته بود که مقامات اطلاعاتی آمریکا باید مجوز ویژه ای برای جمع‌آوری اطلاعات بالون در زمانی که بر فراز ایالات متحده بود دریافت می کردند.

در این گزارش آمده است: "‌این بالون یک طوفان سیاسی را در واشنگتن برانگیخت. چندین قانونگذار جمهوری‌خواه از این که به موقع در مورد آن مطلع نشده بودند خشمگین شدند. ادعای چین که تاکید می کرد این بالون،‌ یک وسیله برای هواشناسی بود که از مسیر منحرف شده است، از نظر آمریکایی‌ها ناکافی بود. بایدن به ارتش دستور داد بالون را بر فراز آب‌های سرزمینی ایالات متحده سرنگون کند. از طرفی حملات علیه بالون جاسوسی زمانی انجام شد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حال آماده شدن برای یک سفر مهم به پکن بود. بلینکن اعلام کرد که سفر خود به چین را به تعویق می اندازد."

طبق این گزارش روز شنبه ۴ فوریه، یک فروند جنگنده F-۲۲ نیروی هوایی ایالات متحده این بالون را دقیقاً در ۶ مایلی سواحل کارولینای جنوبی ساقط کرد. نزدیک به ۲ هفته بعد، بایدن اظهارات از پیش آماده شده ای را درباره بالون ارائه کرد. او چهار گامی را که دولتش برای رسیدگی بهتر به موضوع بالن های نظارتی در آینده انجام خواهد داد، اعلام کرد. یکی از آنها این بود که بلینکن باید با متحدان ایالات متحده همکاری کند تا آنچه را که بایدن «هنجارهای جهانی در فضای عمدتاً غیرقانونی» می نامید، ایجاد شود."

حدود یک سال بعد از ماجرای بالون‌های چینی بر فراز آسمان آمریکای شمالی،‌ رئیس فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) می گوید ایالات متحده هنوز فاقد قابلیت راداری فرا افقی است که برای شناسایی زودهنگام چنین بالون هایی مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: "در حالی که ایالات متحده از هیچ بالون جاسوسی چینی دیگری به جز آن بالونی که از فوریه بر فراز این کشور پرواز کرده آگاه نیست، برنامه‌ فضایی بالون‌های چین همچنان فعال است که عمدتاً بر روی غرب اقیانوس آرام متمرکز بوده و سیگنال‌ها، ویدئو، و اطلاعات مادون قرمز و الکترواپتیکی را جمع آوری می کند."

ان‌بی‌سی در پایان می نویسد: "‌بایدن و دستیاران امنیت ملی او حادثه بالون چینی را کم اهمیت جلوه داده اند. در سال ۲۰۲۳، آنها تلاش کردند تا به این موضوع نپردازند و روابط ایالات متحده با چین را اصلاح کنند. چیزی که در جریان دیدار اخیر بایدن و شی جین‌ پینگ رئیس جمهوری چین در سانفرانسیسکو، با وضوح قابل مشاهده بود و موضوع بالون در بحث های دو رهبر مطرح نشد."

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha