۳ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۵۰
کد خبر: 85331610
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چگونگی تاثیر انتخابات تایوان بر روابط با چین

تهران- ایرنا- اندیشکده بروکینگز در گزارشی مواضع احزاب تایوان را برای انتخابات پیش رو در این جزیره و چگونگی تاثیر نتیجه انتخابات بر روابط با چین بررسی کرده است.

به گزارش ایرنا از اندیشکده بروکینگز، در پنج انتخابات قبلی ریاستی تایوان سران دو حزب بزرگ رقابت نزدیکی داشتند و برنده اکثریت آرا را دریافت کرده است. این دو حزب بزرگ کومینتانگ (KMT) حزب حاکم سابق و حزب مترقی دموکرات (DPP) حزب حاکم فعلی است.

انتخابات ریاستی امسال تایوان نسبت به دوره‌های قبلی متفاوت است. علاوه بر هو یو- ایه نامزد کومینتانگ و ویلیام لای چینگ-ته نامزد حزب مترقی دموکرات ، کو ون-جه نامزد حزب خلق تایوان (TPP) نیز در رقابت‌ها حضور دارد.

حزب کومینتانگ دست کم به لحاظ اقتصادی علاقمند به تعامل با چین است در حالیکه حزب مترقی دموکرات چین را به عنوان تهدید در گذر زمان می‌بیند. حزب خلق تایوان ضد وضع موجود است و با حمایت قوی از سوی جوانان پیشرفت کرده است. در نظرسنجی‌ها حزب DPP با ۳۵.۲ درصد، حزب KMT با ۳۲.۱ درصد و حزب TPP با ۱۹.۷ درصد شانس پیروزی در انتخابات را دارند.

مشخصا اگر نامزدهای احزاب KMT و TPP بتوانند یک ائتلاف مشترک تشکیل دهند، احتمالا قدرت را به دست می‌آورند. یک تلاش جدی در ماه نوامبر برای انجام این کار وجود داشت؛ هر چند این دو حزب بر سر اینکه چه کسی باید در راس دولت باشد، اختلاف نظر دارند و همین باعث شکست تلاش پیشین آنها شد.

یک عامل دیگر بسیج رای دهندگان یا حصول اطمینان از حضور حامیان در پای صندوق‌های رای است که در مجموع حزب مترقی دموکرات از این لحاظ نسبت به سایر احزاب در وضعیت بهتری است. کومینتانگ اتکای بیشتری بر روی شبکه‌های سازمانی دارد و کو ون-جه نیز فاقد ظرفیت قدرت حزبی است و از کاریزما خود استفاده می‌کند.

نگرانی‌های رای دهندگان در تایوان

سیاست در قبال چین همیشه یک مساله مهم در کارزارهای انتخابات ریاستی تایوان بوده است. کومینتانگ در تلاش است تا ثابت کند که سیاست حزب مترقی دموکرات در قبال چین بسیار بی‌پروایانه است. این حزب می‌گوید که این انتخابات یک انتخاب بین صلح و جنگ است و کومینتانگ حزب صلح است. اما حزب مترقی دموکرات تاکید دارد که چین خطرناک است بنابراین تایوان باید بازدارندگی را تقویت کرده و روابط با آمریکا را بهبود بخشد.

هر حزب بزرگ سعی دارد به رای دهندگان اطمینان دهد که سیاستش در قبال چین صحیح است. لای چینگ-ته نامزد حزب DPP تاکید کرده است که وی به دنبال استقلال تایوان نخواهد بود بلکه سیاست متوازن تسای اینگ-ون رئیس فعلی تایوان را ادامه خواهد داد. هو یو- ایه نامزد کومینتانگ مدعی است که وی می‌تواند همزمان با حفاظت از منافع تایوان، بهره برداری حداکثری از رابطه با چین داشته باشد.

درحالیکه مسائل داخلی دیگر مثل داشتن یک شغل و درآمد خوب برای ساختن زندگی از دغدغه‌های دیگر جوانان تایوان بر شمرده شده است.

تاثیر انتخابات بر روابط آمریکا، تایوان و چین

اگر لای چینگ-ته به عنوان نامزد حزب مترقی دموکرات پیروز انتخابات شود، هشدارهایی صادر شده که وی به صورت اجتناب ناپذیری به سمت استقلال قانونی تایوان پیش خواهد رفت و این مساله خطر جنگ بین تنگه‌ای با دخالت آمریکا را افزایش خواهد داد درحالیکه این دیدگاه به چند دلیل اشتباه است.

اول، لای موضع خود را در قبال چین به سمت و سوی احتیاطی که تسای آن را دنبال کرده، تغییر داده است. وی مدعی است که تبدیل به نامزدی می‌شود که از وضع موجود حفاظت می‌کند و با موضع تسای در مورد سر خم نکردن در برابر چین و همچنین تحریک نکردن پکن موافق است زیرا تایوان حمایت آمریکا را دارد.

دوم، اگرچه چین به اعلام استقلال از سوی تایوان با کارزار نظامی واکنش نشان می‌دهد، اما پکن می‌داند که این مساله کاملا خطرناک است چرا که ارتش خلق چین آماده انجام چنین عملیات پیچیده‌ای نیست.

سوم، چین گزینه ادامه راهبردی را دارد که در قبال دولت تسای اتخاذ کرده بود، یعنی یک کمپین تهدید و اجبار گسترده که شامل نمایش زور نظامی یا انواع فشارها و ارعاب غیرنظامی است و یک رویکرد کم خطر به حساب می‌آید.

چهارم، اگرچه چین درصورت پیروزی نامزد کومینتانگ، اقدام‌های تهدیدآمیز خود را کاهش می‌دهد اما مشخص نیست که دو طرف چقدر به روزهایی باز می‌گردند که ما یینگ-جئو رئیس اسبق دولت تایوان از این حزب یک سیاست تعامل با چین را دنبال می‌کرد. خیلی چیزها از سال ۲۰۰۸ و زمان ریاست ما یینگ-جئو تغییر کرده است. یکی از تغییرات این است که به علت رفتار ارتش خلق چین در جاهایی مانند هنگ‌کنگ و تغییرات در افکار عمومی تایوان، کومینتانگ در قبال چین نسبت به زمانی که او در قدرت بود محتاط‌تر است.

در نهایت، مردم تایوان رهبر بعدی خود را روز ۱۳ ژانویه انتخاب خواهند کرد. هر کدام از نامزدها و حزب‌ها پیروز شوند، آنها با چالش‌های حکمرانی مواجه خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha