۲ هزار و ۲۵۴ بیمار مبتلا به دیابت و فشارخون در دزفول شناسایی شد

دزفول- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ۹۱۶ فرد مبتلا به دیابت و یک هزار و ۳۳۸ فرد مبتلا به فشار خون که تا پیش از این از بیماری خود بی‌اطلاع بودند با اجرای پویش ملی سلامت در دزفول شناسایی شدند و زیرپوشش خدمات بهداشتی، آموزشی و درمانی قرار گرفتند.

مهشید عصار روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه و ادامه آن تا ۱۵ دی ماه امسال افزود: این پویش ملی برای غربالگری و شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون و افراد مستعد ابتلا به این ۲ بیماری اجرا شده است.

وی ادامه داد: جامعه هدف این پویش ملی در دزفول جمعیتی بیش از ۳۴۰ هزار نفر است که تا امروز ۱۲۰ هزار نفر از جامعه هدف این شهرستان غربالگری شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تاکید بر اهمیت مشارکت همه افراد بالای ۱۸ سال دزفول در پویش ملی سلامت اظهارکرد: بیماران جدید شناسایی شده پس از تشکیل پرونده الکترونیکی توسط پزشک ویزیت می‌شوند و مراکز جامع سلامت ماهیانه، اقدام‌های مراقبتی، بهداشتی، آموزشی و درمانی لازم را به آنها ارایه می‌کنند.

وی منطقی‌ترین راه برای ارتقای سلامت در جامعه را متمرکز بر پیشگیری از بیماری دانست و افزود: اگرچه شعار مجامع مختلف برتری پیشگیری بر درمان است ولی به دلیل اهمیت یافتن درمان، از پیشگیری غفلت شده است.

۲ هزار و ۲۵۴ بیمار مبتلا به دیابت و فشارخون در دزفول شناسایی شد

۶۰ درصد بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون از بیماری خود بی‌اطلاع هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: پیشگیری علاوه بر کاهش هزینه‌های تحمیلی به خانواده‌ها و سیستم درمانی کشور باعث ارتقای شاخص‌های اصلی توسعه و در نهایت سالم تر شدن جامعه می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم همراهی بیشتر مردم در پویش ملی سلامت افزود: دیابت و فشار خون ۲ بیماری خاموش و بدون علامت هستند و این موجب شده ۶۰ درصد مبتلایان به این بیماری‌ها از بیماری خود بی‌اطلاع باشند یا با تاخیر چند ساله از بیماری خود مطلع شوند.

جامعه هدف پویش ملی سلامت تمام افراد بالای ۱۸ سال است

عصار گفت: یش از ۸۳ درصد مرگ و میرهای ثبت شده مربوط به بیماری‌های غیرواگیر به ویژه دیابت و فشار خون است به همین دلیل در پویش ملی سلامت غربالگری این ۲ بیماری در گروه سنی بالای ۱۸ سال هدف گذاری شده است.

وی افزود: شناسایی بیماران جدید مبتلا به دیابت و فشار خون و همچنین شناسایی افراد مستعد این ۲ بیماری در این پویش ملی دنبال می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهارکرد: افراد مستعد بیماری دیابت و یا فشار خون در صورتی که عوامل تشدید کننده خطر ابتلا به این بیماری‌ها را از زندگی خود حذف کنند می‌توانند احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را حتی اگر ناقل ژنتیکی این ۲ بیماری باشند به صفر برسانند.

اصلاح سبک زندگی می‌تواند ژن‌های عامل دیابت و فشار خون را هم سرکوب کند

عصار کم تحرکی، تغذیه و سبک زندگی نامناسب را مهمترین عوامل تشدیدکننده خطر ابتلا به دیابت و فشار خون برشمرد و گفت: خانواده‌هایی که در بستگان نزدیک خود فرد مبتلا به دیابت و یا فشار خون دارند درخواست داریم تا نسبت به شرکت در این پویش ملی سلامت بیش از دیگر افراد اهتمام داشته باشند.

وی با تاکید بر اهمیت اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به دیابت و فشار خون افزود: تحقیقات علمی انجام شده نشان می‌دهد که حتی اگر فردی از نظر ژنتیکی مستعد دیابت و یا فشارخون باشد با اصلاح سبک زندگی و کنترل مولفه‌های خطر می‌توان این ژن‌ها را نیز سرکوب و از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

شهروندان دزفولی برای مشارکت در پویش سلامت به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهارکرد: افراد مبتلا به دیابت و یا فشار خون در صورتی که اقدام‌های کنترلی و مراقبتی را به طور کامل انجام دهند می‌توانند این بیماری‌ها را کنترل و عوارض آنها را به صفر برساند.

وی مشارکت و همراهی رسانه‌ها برای اجرای این طرح را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از چالش‌های مشارکت مردمی در این پویش ملی ترس از انگ بیماری است که باید با فرهنگ سازی این تصور نادرست در جامعه اصلاح شود.

عصار تاکید کرد: شهروندان دزفولی برای مشارکت در پویش سلامت به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مراجعه تا نسبت به فشارخون و دیابت غربالگری شوند.

وی افزود: این پویش به ۲ صورت حضوری و خوداظهاری انجام می‌شود ولی انتظار بر این است شهروندان به صورت حضوری به مراکز بهداشت مراجعه کنند تا زیرنظر مراقبین بهداشتی نیز قرار گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با قدردانی از فرمانداری ویژه این شهرستان برای همکاری در اجرای پویش ملی سلامت گفت: انتظار می‌رود ادارات مختلف زمانی را برای مراجعه کارکنان خود به مراکز بهداشت و شرکت در این پویش اختصاص دهند.

۲ هزار و ۲۵۴ بیمار مبتلا به دیابت و فشارخون در دزفول شناسایی شد

به گزارش ایرنا، پویش ملی سلامت همزمان با سراسر کشور از تاریخ ۲۰ آبان ماه با تمرکز بر گروه هدف ۱۸ سال به بالا در دانشگاه علوم پزشکی دزفول آغاز شده است.

افرادی که از وضعیت فشارخون و قندخون خود مطلع هستند، می‌توانند با خوداظهاری در سامانه Health.mci.ir در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا مشارکت کنند.

مراقبین سلامت در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در حال ارایه خدمات مرتبط با کلیه گروه‌های سنی و غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا به همشهریان هستند.

شهرستان دزفول حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha